Binda bolån vid framtida sämre förhandlingsläge?

Hej!

Jag och min sambo har köpt hus och håller på och förhandlar bolån med olika banker.
Jag står nu och väger mellan en 3/5 åring på 1.34 / 1.35 % ränta från nuvarande bank eller byta till en ny bank där vi fått 1.19 % rörligt. (Vi kommer ha 80+ % i belåningsgrad)

Även om ränteskillnaden är liten (blir kanske 300 i månaden) funderar jag på att byta till det rörliga. Dock finns en brasklapp och det är att min sambo kommer börja plugga nästa år. Detta måste väl försämra vår möjlighet att förhandla ränterabatten på det rörliga lånet?

Om vi t.ex. väljer 3-åringen så räknar jag med att sambon är ute i jobb igen när det lånet skall omförhandlas.

Tankar runt detta?

1 gillning

När jag ringde min bank i höstas för att begära ut amorteringsunderlag erbjöd de 1.10% för två år. (80+ belåningsgrad). De frågade ingenting om våra nuvarande inkomster eller sysselsättning. Hade vi bytt bank är det mycket möjligt att de ville veta våra inkomster.

Jag skulle tippa att du kan få bättre erbjudande än 1.35% om du är beredd att byta bank.

1 gillning

Jag skulle binda räntan under denna tiden för att inte hamna i en rävsax under hennes studietid.
Däremot skulle jag vända mig till 3-5 andra banker och specifikt fråga efter deras ränta på 3 samt 5 åringar.

Om räntorna skulle öka så stängs också räntagapet mot din bundna ränta så kostnaden för denna “försäkring” minskar.

Min upplevelse kring bolån är, om du har ett befintligt lån med ett amorteringsunderlag, då ställer nya banken inga frågor utan de räknar kallt med att förra banken gjort sitt jobb.

Ska ni däremot utöka banklånet till tex renovering eller liknande, då kan jag tänka mig att banken räknar på det igen. Men annars är det nog bara att välja fritt. I min värld borde banken uppskatta kunder som tänker på den ekonomiska biten istället för att bara betalar.