Min bundna ränta som legat på 1,45% senaste tre åren ska nu omförhandlas, och jag har fått att välja mellan 1,31% rörlig eller 1,20% för att binda antingen 1 eller 2 år (1,25% om jag vill binda 3 år).
Jag band lånet förut för att jag skulle bo utomlands en längre tid som student och ville inte ha några överraskningar. Annars har jag ju uppfattning om att folk anser det vara bäst med rörlig ränta. Men är det vanligt att den rörliga räntan är högre än den bundna?
I mitt huvud känns det ju som att jag borde välja den bundna räntan som är lägre. Tänker jag rätt och spelar det någon roll om jag binder 1 eller 2 år med tanke på hur ränteläget ser ut just nu? Med största sannolikhet kommer jag att vilja bo kvar minst 2 år (men man vet ju aldrig helt säkert förstås).
Till saken hör att jag fortfarande är student, så jag har inte mycket att förhandla med andra banker just nu (skulle banken fråga skulle jag dock svara att jag har föräldrar som är villiga att gå in som medlåntagare, även om vi helst vill slippa den sitsen).
Om du räknar med en fast anställning inom 1 år skulle jag bundut på 1 år. Du får ju en stabilare förhandlingsgrund och har amorterat ner, och kanske kan få ner räntan då, tänker jag.
Om du räknar med att vara student utan någon vidare inkomst i mer än 1 år hade jag nog valt 2 år för att minska risken att öka räntekostnaden.
Att det är samma ränta på 1 och 2 år tyder ju på att banken räknar med att räntan kommer sjunka mellan 1 och 2 år framåt…