Binda räntan på 2 år eller inte?

Hej!

Stort tack för insläpp forumet.

Jag har en fråga; tänker jag slänger ut den direkt här för att ta del av forumets samlade kompetens och råd:

Jag och min fru har två lägenhetslån i vår nuvarande bank; ett större för vår lägenhet i Sverige och ett mindre för en lägenhet som vi köpte i Spanien i somras.
Vi belånade lägenheten i Sverige för att kunna köpa i Spanien.

Sista juli går våra nuvarande två lån ut och det är dags att omförhandla eller byta bank. I nuvarande bank har vi räntan 4, 84% på ena respektive 4,64% på det andra lånet. Var igår i kontakt med vår bankman som säger att han kan sänka räntan (precis som förra året) med 1,20%. Detta gör att vi hamnar på en ränta på 4,49% (på båda lånen).

Började kolla runt och jämföra banker igår. Byter vi till Danske Bank och binder lånen på 2 år, kommer vi ned till 3,92% ränta. Räknade på detta och kom fram till att vår årskostnad då blir drygt 32.000 kr mindre/år jämfört med i nuläget. Med det sagt känns det inte om så mycket att snacka om, utan läge helt klart att byta till Danske Bank. Frågan är bara om det är klokt att bindalånen på två år till 3,92% ränta, eller om vi bör fortsätta med rörliga räntor på våra lån (Danske Bank kan här ge ca 4,49% och nuvarande bank något liknande).

Så: den stora frågan är alltså - bör vi binda på två år eller invänta räntesänkningar?

Nu vet jag att varken jag eller ni har en spåkula; trots det tar jag tacksamt emot er input då vi känner oss väldigt villrådiga.

Tusen tack på förhand,

Vänligen Oddeyez

Generellt visar historien att det är bäst att välja rörligt (banken vill ju tjäna pengar vilket de tror att de gör vid den satta bundna räntan). Med det sagt kan ju banken också göra fel. Mitt lån på 1.22% gick ut nu i månaden vilket på tre år varit en plusaffär.

Räntan spås gå ner närmaste åren, men kan man ju återigen aldrig veta.

Jag delar upp mitt lån på olika delar, blandat rörligt med bundet. På så sätt gör jag inte helt rätt, men inte heller helt fel oavsett hur marknaden går.

Sen spelar det ju också stor roll om de pengar ni kan spara är väldigt viktiga för er. Sparar ni hellre garanterat 30k per år eller chans att ni sparar 50k, men också risk att ni bara sparar 10k.