Vi ska snart förhand om vårt bolån. Det är idag bundet och har varit det senaste 4,5 åren. Vi band då eftersom vi flyttat till ett relativt dyrt hus så då var vi egentligen ute efter försäkringsaspekten. Då fick vi 1,15% i ränta i 5 år på handelsbanken utan att flytta tjänstepension eller andra “helkundsåtaganden”.
Nu ska vi alltså förhandla om och jag lutar åt att satsa på bundet igen. Men nu för att slippa förhandla om räntan hela tiden när ens ränterabatt går ut.
Jag är taggad att förhandla hårt och redo att flytta tjänstepensionen om det finns billiga indexfonder att välja. Har alltså handelsbanken men kan såklart tänka mig att byta.
Men det känns inte så roligt att förhandla varje år, och flytta tjänstepensionen hit och dit varje gång. Så helst binder jag på 5-8 år. Längre vågar vi inte med tanke på ränteskillnadsersättning.
Tycker ni det är ett rimligt resonemang? Eller tror ni det blir för dyrt för att slippa förhandla?
Hej! Jag har också bolån hos SHB. Jag tycker inte det brukar vara särskilt krångligt att förhandla ränta med dem. Funkar över telefon och brukar inte vara svårt att få samma ränterabatt som tidigare. Så jag hade inte satsat på bundet av det skälet. Om det däremot är tight och du vill ha en försäkring mot högre räntor kör!
Jag tror du får totalt billigare att förhandla dig till en bra rörlig ränta och sen låta den vara, snarare än att binda. Du måste ju inte förhandla om bolånet var tredje månad bara för det.
Du kan välja att flytta ditt bolån till banker med så kallade “förhandlingsfria bolån” (se listan på dessa banker nedan). Dessa banker har inte en löptid på din rabatt, utan den får du och behöver inte förhandla varje år (rättare sagt, du kan inte förhandla).
Många av dessa har väldigt bra och attraktiva räntenivåer som oftast konkurrerar mot storbankerna.