Vilken bindningstid ska vi välja?

Förlåt, här kommer ytterligare en tråd om bolån och bindningstid.

Vilken bindningstid ska vi välja?

Vi har fått erbjudande från Handelsbanken:

• rörligt 2,99
  • 3 år 3,1

Krav: vi behöver spara månadsvis i en fond från Handelsbanken. 1000kr/månad per person.

Vi är två personer som tjänar ca 45k/månad brutto vardera och har köpt en bostad för ca 4 miljoner. Belåningsgrad 85 procent. Inga barn men vi vill ha inom snar framtid. Inga övriga lån förutom studielån.

Vi är båda 30+

Sparande; ca 100k per person på Lysa. Vi sparar i nuläget 1000kr/månad per person men vi ska börja spara mer i Lysa.

Jag har lyssnat på de fantastiska poddarna om bolån så jag vet att man egentligen ska binda på längre tid, om man ska binda, enligt Jan :blush:

Och att det givetvis är värdelöst att “tvingas” spara i en Handelsbanken fond (i vårt fall tänkte vi välja Handelsbanken global småbolag index) när precis allt är bättre med Lysa. Vi kommer dock fortfarande spara i Lysa och se handelsbanken-fonden som vår lekhink.

Ännu mer info: det är högst oklart hur länge vi kommer bo i lägenheten. Kan bli kortare än 3 år, kan bli längre än 3 år.

Har ni råd med en uppgång hade jag tagit rörligt. Dels då det troligtvis inte lär öka enormt mycket nu ändå (och ökar det mycket finns det många andra problem ändå), dels då när ni är osäkra på hur länge ni ska bo där.

Sen tycker jag inte heller ni ska binda upp er på visst sparande utan påtagliga rabatter. Det har aldrig ens kommit på tal när jag haft bolån hos Länsförsäkringar och Danske Bank.

2 gillningar

Tack för input! Vi har absolut marginaler för flera räntehöjningar så som vår ekonomi ser ut just nu, tycker jag.

Ja jag är riktigt trött på Handelsbanken. Borde egentligen byta bank men det känns bökigt just nu. Vi fick samma ränte-erbjudande från en annan bank.

Handelsbanken sa och skriver tydligt att vi måste ha ett sparande i en handelsbankenfond för att få de rabatter på bindningstid som vi ändå fått nu. Om vi inte sparar i banken så får vi högre ränta.

Jag har mailat och frågat om det inte räcker att endast jag sparar 1000kr/månad i Handelsbanken global småbolag index. Förhoppningsvis får jag svar på måndag.

Om ni kör rörligt och istället har en buffert för att klara av räntefluktuationer så sparar ni sannolikt pengar i längden.

Enl. data från SVT från 1996-2021 så skulle man på rörligt kontra 3års bundet spara mer på rörligt i 69% av fallen under den perioden.
För längre bindningstider är det ännu mer till fördel för rörligt.

5 gillningar

Välkommen till forumet! :smiley:

Min äldste skaffade lägenhet för ett år sedan och jag rådde då till att ta rörligt och att sätta det man sparar på börsen. Det har inte skadat och jag ger er samma råd. Naturligtvis så länge marginalerna finns och det ser de ju ut att göra.

Vill ni sova gott är det däremot inte förbjudet att acceptera de 3,1 heller. Jag tror inte det blir ett katastrofval heller. Det kan ju vara en viss trygghet också inför föräldraledigheter och liknande.

1 gillning

Tänkte detsamma med eventuell föräldraledighet men sen kan det ju vara så att de vill/måste flytta om de får barn. T.ex. behov av större boende eller annan planlösning. Är så fallet kan det bli lite dumt att bundit det.

1 gillning

Tack för alla svar!

Glömde nämna att rabatten vi får om vi väljer rörligt bara gäller 1 år, sedan omförhandlas det. Men det kanske är standard om man väljer rörligt?

Det lutar åt rörligt för oss. Bra idé att spara mellanskillnaden på börsen.

1 gillning

Ja, det är standard. Vi omförhandlade precis sonens. :+1:

Byt från Handelsbanken. Jag är inne i samma process just nu. Har haft dem som bank hela livet, både privat och företag. Girigheten har helt klart sitt pris, som trogen kund är man inte värd vatten.

Hela tjänstepensionen flyttad från Handelsbanken.
Alla värdepapper flyttade från Handelsbanken.
Sparkonto flyttat från Handelsbanken.
Barnens sparkonton flyttade från Handelsbanken.
Bolånet är under flytt från Handelsbanken.
Nya kreditkort ska införskaffas, även detta väljer vi annan leverantör av än Handelsbanken.

När alla flyttordrar enligt ovan började skickas in hörde bankmannen av sig och hade plötsligt möjlighet att matcha mina önskemål.

Kvar är lönekonto och företagskonto. Plain. Kanske borde jag flytta även detta också.

Nu är förhållandet omvänt. Nu tjänar de inga pengar på mig - längre.

2 gillningar

Fördelen med rörligt är ju just att det underlättar flytt också.

Sedan finns det ofta en fördel att landa det första lånet ett år innan man börjar shoppa runt. Det är inte läge att jonglera olika långivare under husköparprocessen… tycker inte jag iaf.

Till TS: Jag/vihade Handelsbanken under hela tiden med bolån och var supernöjda. Visst, jag/vi hade samma bankman under de åren och han var alltid superreko och smidig på alla vis och förhandlingen skötte vi på plats på fem minuter. Meeen… det handlar ju så ofta om vilken personlig kontakt man får. Detta var dessutom en generation sedan (medger jag motvilligt).

1 gillning