Bolån - hjälp att välja rätt

Hej!

Jag behöver er hjälp att resonera kring bolån - har fått 2 erbjudanden att ta ställning till:

1. Rörlig ränta 4,62% från LF (1,37%-enheter rabatt på listräntan).
  2. Bundet 2 år med ränta på 4,64% från Handelsbanken, med “ångersrätt” (kan byta bindningstid eller bank utan kostnad under bindningstiden).

Hur hade ni resonerat/valt? Är det en bra ränta eller går det att få bättre via en annan bank? (70% belåningsgrad, lån ca 2 miljoner).

Tar Handelsbanken några avgifter i samband med tillträde? ni som har dem, är ni nöjda?

Mycket tacksam för er hjälp och tankar!

Det är ju såklart omöjligt att svara på utan att veta hela din situation. Helheten i din ekonomi och engagemang med banken spelar roll.

Som @Anonym skriver är det svårt att säga, men om frågan är bundet eller inte så brukar jag säga:

1. Rörligt brukar historiskt vara billigare (men det med HB att man kan ångra sig är attraktivt, men an skulle behöva kolla villkoren)

2. Att binda är att köpa sig en försäkring, vilket kan vara superbra. Men min upplevelse är att många binder på för kort tid om man väl ska binda.

Så skriv gärna något mer så kan vi se om vi kan hjälpa dig.

Tack @Anonym och @janbolmeson
Jag har ordnad ekonomi och är kund hos LF med försäkringar och lönekonto samt lite sparande (guldkund hos LF). Det var också därför som jag fick bra rabatt (enligt LF då…).

Men precis som @janbolmeson skrev så lockar HB just nu med erbjudandet där man kan ångra sig innan bindningstiden löpt ut konsekvensfritt. Jag har inga problem att byta bank (trots att HB har egentligen inte ens tvingat mig till att göra det).

1 gillning

Blev erbjuden 4,77 rörligt 3 månader på seb
4,59 bundet 2år
Binder halva på 2 år andra halvan rörligt.

Jag hade SHB när jag hade lån, men då hade de fortfarande sin ganska unika efterlevandeförsäkring inbakad.

Jag hade hellre sagt ja till LF idag då det gör mycket att vara guldkund på alla försäkringar och vinst blir kickback osv.

Men idag har jag inget huslån, dock allt annat hos LF.

1 gillning

Två år är en kort tid. Du kommer inte att varken tjäna eller förlora några summor att tala om. Personligen hade jag passat.

2 gillningar

@Nestor Ja 2 år är nog ganska kort tid, men jag försöker alltid optimera allt som har med min ekonomi att göra, försöker räkna men svårt att förutsäga framtiden.

Jag tänker att riksbanken lär höja räntan med 25 punkter till november. Många banker höjde lika mycket som RB senast. LF höjde då också rörliga räntan med 25 punkter och kommer troligen att höja efter nästa höjning från RB. Då får jag direkt en ränta som är högre än vad jag skulle ha haft hos SHB. Hur länge vet nog ingen.

Dealen från SHB låter som att man “låser” räntan om den går upp, men det går sen bra att byta bindningstid/bank om räntan vänder ner, säg om 1 år (tror iofs att vi kommer ligga på samma nivå då, men ingen vet det).

Sen är det som du säger @angaudlinn att man har rabatter på försäkringar via LF som guldkund, vilket är plus. Men jag läste nu att LF tar en avgift i samband med uppläggning av lånet på 750kr. Visst, inte så mycket pengar kanske i sammanhanget, men hamnar ändå i negativa vågskålen när jag jämför (HSB tar inga avgifter enligt hemsidan).

Du vet heller inte hur snabbt räntan går ner. Efter över 40 år i bank har jag lärt min en sak, man kan aldrig (!) förutse räntan. Allt handlar om tur. Inte om skicklighet. Men visst ibland har man tur.

I min värld är räntebindning enbart en försäkringspremie. Att på egen hand leka ränteguru skulle aldrig falla mig in.

4 gillningar

Jag förstår och håller med dig.
Jag hade nog inte tagit bundet utan att kunna ångra mig under bindningstiden (som SHB har nu).

Får se hur jag gör…

19 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Är det dumt att dela upp lånet och binda det på olika perioder?