Binda räntan eller inte…

Hej på er kloka människor!
Har precis ett lån på 1035000kr som löpt ut.
Dagens rörliga ränta är när jag talat med bankkvinnan 4,78. Jag erbjuds 3,17% på 2 år…

Hade ni bundit? Jag ”sparar” 1389kr per månad…

Vissa säger vänta… men hur ”snabbt” kommer min ränta sänkas, även om reporäntan sänks tar det förmodligen ett bra tag innan vi når 2-2,5 % på boräntan ( bunden då).

Får ju ändå ”lägga ut” dessa pengar fram till en bättre prognos… och 3,17% är betydligt bättre än 4,78…

Hjälp mig tänka rätt🤓
Tänker jag fel?

1 gillning

Det verkar som om kvinnan jämför med listräntan som man i praktiken inte får som kund. Jag hade definitivt inte bundit utan istället förhandlat ned den rörliga räntan. Kan banken inte ge dig en bättre ränta än 4,78 %, byt bank. Som referens är vår rörliga ränta just nu 3,89 %. Jämför med SBAB eller den här tjänsten för att få en bild. Bankens hemsida ska även presentera vad deras kunders snittränta är för föregående månad.

3 gillningar

Vi går i samma tanke och fick erbjudande om 3.03 hos Nordea med 2 års bidningstid. Är också osäker på om det är rätt väg. Min tanke är efter att ha kollat lite, sänks styrräntan till 2 så hamnar många en bra bit över det.

1 gillning

4,78% verkar vara listräntan. Be henne leverera en bra rabatt på tremånadersräntan istället. Den borde hamna runt 4% om du inte har något annat i din ekonomi som talar emot detta.

Jag kommer att rekommendera sonen rörligt när han ska bindas om nästa månad, om ni inte banken drar till med nå’t löjligt bra bundet förstås.

att binda 1 år på runt 3% tror jag är hugget som stucket med rörligt. 2 år på 3% är mer av en gamble

Om styrräntan blir 0,5 lägre… hur mkt sänks min ränta? Eller det kan man aldrig svara på?

Förstår att den rörliga ev sänks men tänker på om man ska binda?

Jag har försökt prata med banken o hon kunde inte göra något på rörligt dock 3,45 på 1 år… men jag vill komma ner under 3.

bankerna sänkte 0,20 när det var 0,25 sänkning på rörligt. Så borde ju då vara 0,4 om det är dubbelsänkning tänker jag.

Tycker 3,45 på 1år inte är nå vidare. Hade kollat med andra banker och se om nuvarande bank kan matcha andras erbjudande.

1 gillning

Alla banker sänker olika. Antingen sänker de samma eller lite mindre.

När du pratar rörligt med din bank så kan du mata in dina uppgifter här: SBAB.se
Då får du en ganska bra ränta att utgå från, säg att du vill att dem slår den så du slipper flytta ditt lån dit där du alltid har en bra ränta utan att behöva förhandla om det varje år.

Just nu håller alla banker på och försöker få folk att binda på 1 eller 2 år. Det är för att dem räknar med att tjäna mäst på att folk binder.

1 gillning

Innan du bestämmer dig får du ju göra en kalkyl, men som andra påpekat så bör du verkligen få ner det rörliga lånet.
jag har 3.64 idag (dock grönt) rörligt.

Sen var medveten om att sänkningen av ditt rörliga sker var tredje månad så riksbankens sänkningar kommer att släpa lite, så du inte får full effekt av dem.

men som sagt, först nytt rörligt erbjudande, sen ny analys.

1 gillning

Om det sänks i november igen… släpar även den bundna räntan efter? Tänker på om mitt erbjudande på 3,17 kommer att sänkas först när den rörliga ändras?

I den bundna finns redan framtida eventuella sänkningar inräknade.
Så är det redan med i den kalkylen så kommer inte deras fasta nödvändigtvis minska.

Den kan ju till och med öka beroende på framtidsutsikterna.
Men det kan ju den röriga också.

2 gillningar

3,17 var väl om du binder räntan? Dvs du binder den till 3,17 och det är vad du betalar tills din bindningstid går ut.

Vill du att räntan skall röra sig med höj och sänk ingar så väljer du just rörlig ränta.

Ja självklart :+1: Jag menar att om jag väntar till nästa sänkning o kör rörligt fram tills dess så kanske erbjudandet om fast ränta gått ner…

Jag tror dock inte det kommer röra sig speciellt mycket. Den fasta räntan som du fått erbjudande på har räknat med 2-3 sänkningar á 0.25% i år.

Med det sagt så kan världsläget ändras och man kanske måste sänka räntan till 0% från riksbankens sida för att svensk ekonomi går åt skogen. Så det kan hända mycket.

Om du har råd med din nuvarande ränta och att ha den rörlig såbär det statistikt bst över tid.
Min filosofi är att man binder räntan för att försäkra sig. Försäkringen kommer kosta pengar jämfört med att inte föräkra sig(binda räntan). Men du kommer ha en trygghet och god sömn.

Så frågan är väl vilken riskaptit du har och hur din ekonomi mår i stort.

Tack för ett väldigt bra svar!

Då förstår jag hur det fungerar. Stort tack🤗

Ska man tro Joakim Rönning i dagens avsnitt av Marknaden har vi snart turboinflation igen på grund av hamnstrejken i USA. Om den inte blir kortvarig då. Annars är hyllorna tomma till julhandeln och en ny inflationsuppgång står för dörren. Trendmässigt är det ju också spot on då de ekonomiska cyklerna bara blir kortare och kortare. Bind på 30 år nu så är du iaf relativt rikare än alla som blir hemlösa till sommarn.

Som jag minns det är det bundet i 3 månader, sen får du återigen din ränterabatt på den aktuella listräntan per den dagens datum och en ny ränta.

Dvs du får inte ta del av sänkningen av listräntan förrän 3 mån har gått.

Kolla även hur lång tid du har rabatten, ibland sätter bankens säljare 1 år och då får man såklart omförhandla när det börjar närma sig.

Jämför stenhårt med vad du får hos SBAB och Landshypotek.

Håller med många andra här.
Börja med att jämföra vad du får hos andra aktörer med öppna räntor (de där du själv kan se via deras hemsidor)
Kolla stabelo, hypoteket, sbab, Skandia, ikanobanken och Landshypotek (landshypotek lånar enbart ut för villor och fritidshus)

Om du är med i fackförbund så har danske bank även framförhandlade räntor (TCO eller saco-förbund)