Binda ränta 1 år eller är det dumt?

Fick erbjudande av banken idag att binda räntan 1 år med 3,4% ränta. Har 4,4% rörligt just nu så det är klart att det lockar att binda 1 år även om räntan är på väg ner ändå. Hur hade ni tänkt och räknat på det? Räntan ska ju ner bra mycket och fort för att det inte ska vara lönsamt att binda ett år tänker jag och jag har inga tankar på att flytta närmsta året.

Allt gott!

Hej Karl, när förnyas din 3-månadersränta?
Är det t.ex 2024-08-31 så kanske man kan se redan nu hur mycket den sänks med.

Är det först t.ex 2024-10-31 så är det kanske en större anledning att försöka få ner räntan så tidigt som möjligt.
Har du även kollat med några andra banker? Ett antal har räknesnurror på hemsidan där du kan knappa in dina uppgifter och se räntan.

Kolla t.ex ikanobanken, Hypoteket, SBAB, Stabelo, Landshypotek, Icabanken, Skandia

Som vanligt, du kommer med hög sannolikhet inte tjäna på att binda räntan, det är inte därför man gör det. Men 1 år är så pass kort tid att det nästan borde kallas rörligt.

1 gillning

Jag har bundit min ränta på 1 år. Kommer bli runt 3.45-3.55% (sätts om några veckor).

Tycker det var rätt bra.

Har fått erbjudande om ränta på 3,11% på 2 år och 3,01% på 3 år.

Känns ganska lockande att binda nu och sen hålla koll på bostadsobligationerna och bryta bindningen strax innan obligationerna når 3%.

1 gillning

De var lägsta jag har hört hittills! Lockande!

Jag brukar aldrig binda men även jag kommer högst troligt att binda snart, också på 1 år. Med dagens ränteläge får jag antingen 3,15% 1 år eller 4,04% rörligt. Enda sättet jag kan gå back på detta är om Riksbanken väljer att göra en sänkning på 0,5 eller högre på någon av dem kommande tillfälen.

Den rörliga räntan lär vara vid runt 3% första halvåret nästa år, det är därför de erbjuder dig den räntan.

Men ifall du inte kan vänta några månader så tycker jag absolut att du ska binda nu, men du kommer sannolikt förlora på det, vilket alla banker i hela Sverige bettar på.

Ställ dig frågan varför de erbjuder dig en så låg ränta, vad tror du att det beror på?

SEBs femårsränta var i genomsnitt 3,34 i juli. 3,43 på 7 år.

Varför tar du inte det istället?

Fast banker tjänar ju på marginal mellan in/utlåning, så (förenklat) erbjuder dom bundna räntor till en viss prissättning eftersom dom samtidigt kan säkra motsvarande bindning. Bolån är ju speciellt på inlåningsdidan, men för att jämföra med företagskonto: där prissätts längre löptider med marginal mot swap-räntan.

Ringde min bank där jag jag idag har rörlig ränta på 4,51% (listränta 5,69% o med rabatt ned till 4,51)
Söker jag bundet lån o appen blir jag erbjuden 3,4% för 1år - ringde dem och blev erbjuden 3,12% för 1år. Kommer nappa på den - vi kanske ser rörliga räntor kring 3% Q3 2024 men då har jag ändå sparat en del tusenlappar varje månad… :slight_smile:

Längre än 1 år är jag inte sugen att binda på.

Eller vad tror ni?

Din nuvarande rörliga ränta låter för hög för att vara aktuell idag. Det låter mer som om du jämför med en rörlig ränta som gällde tidigare i år snarare än den du kan få idag. Kikar man på Compriser så finns det åtminstone inga banker som har en listränta på 5,69 % idag.

Vilken bank handlar det om i ditt fall?

Du har rätt, vet inte var jag fick 5,69 ifrån. Korrekt är 5,29% o rabatt på det.

Men tillbaka till huvudfrågan, binda 1år på 3,12?
Det är Swedbank

Hur stort är lånet och vilken belåningsgrad?

2,9mille med 50% bel. grad

Swedbanks aktuella listränta är 5,24% och om du har en rörlig ränta på 4,51% så har du 0,73% ränterabatt? :thinking: Kändes väldigt dåligt iom 3 milj lån, du borde kunna få minst 1,40% ränterabatt.

Kollar vi på t.ex. Stabelo (max 60% belåningsgrad) med 2,9 miljoner lån och antar att bostaden är värd 5,8 miljoner, så får du 1,49% ränterabatt utan någon förhandling, så landar du på 3,75% rörligt.

Personligen skulle jag välja rörligt då det är påväg ned, förutsatt att du kan få bättre ränterabatt :smiley: