Rörlig eller bunden boränta?

Jag har i nuläget rörligt bolån och haft det sen vi köpte vårt radhus för ett par år sedan. Om räntorna är på väg upp nu är det läge att binda? Eller är det redan för sent? Jag har idag hypoteket rörligt 1,17 och ska jag binda på 3 år erbjöd hypoteket 1,7 vilket känns högt. Känner mig osäker hur man ska tänka framöver.

Sannolikt så förlorar du på att binda räntan.

Bind den bara om du måste veta vad du ska betala varje månad. Till exempel om du har tajt med pengar och inte har råd med överraskningar. Men var medveten om att det nästan alltid är en förlustaffär.

2 gillningar

Med reservation för att den artikeln är skriven i en tid när bunden ränta alltid var högre än obundet. Sista 2 åren har nivån på bunden ränta varit lägre än rörlig ränta. Svårt av veta om det endast beror på att analytikerna tror på sjunkande räntor eller om det även finns inslag av att man ser en vinst i att säkra kunden under en tid så att den inte byter till en annan bank och därför ger lägre ränta.

Är exempelvis 1-års räntan lägre än obundet idag verkar det sannolikt att det är billigare att binda 1 år tycker jag. Att binda till dyrare pris än den rörliga räntan hade jag däremot inte gjort om jag inte varit tvungen.

3 gillningar

På samma sätt som att banken tar ut en försäkring om man binder räntorna för att de inte ska upp så tror jag de gör det neråt också. Om den fasta är billigare än den rörliga så är det för att deras prognos är att den rörliga ändå kommer vara billigare under det året. Jag tror inte banken dribblar ut sig själva och råkar ge för billiga bundna lån.
Men det är bara vad jag tror :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Var och en måste så klart fundera hur man vill göra. Band på två år hos SBAB för 1,05%, det var då lägre än den rörliga. Möjligt att jag lurade mig själv men det kändes som en otroligt bra ränta. Har kört rörligt i sju - åtta år cirka men band nu.

1 gillning