Jaga bolåneränta i dessa tider?

Hej! Sitter med ett bolån på ca 5 msek på Landshypotek som nu är på 3,97% men nästa månad blir 4,22% men kan ju bli högre beroende på om RB väljer att höja igen (vilket det har talats om). Är det ens värt att försöka shoppa runt efter bättre ränta eller ska man bara gilla läget? Taxam era tankar

Ja, det är värt det.

2 gillningar

Tack men berätta gärna varför eller hur du resonerar. Ingen vettig människa binder ju sina lån nu utan nu får man rida ut stormen. Jag tänker att om man byter bank så kanske det är snart är dyrare på den banken än någon annan osv. Allt känns väldigt flyktigt just nu.

Binda ränta är en regelrätt dum grej att göra just nu. Däremot kan man få olika rabatter på den rörliga räntan. Det blir några punkter och det gör ett par hundralappar per månad.

Jag tycker definitivt att det är värt att kolla.
Med tanke på att du har ett bolån på ca 5 miljoner så gör det 5000kr lägre ränteutgift på1 år om du får 0,1% lägre ränta på annat håll.

1 gillning

Jag är inte riktigt lika säker på att det är en regelrätt dum grej att binda räntan nu.
Det beror helt på vilken ränta som ges.
Jag håller helt med om att det skulle vara dumt att binda på längre löptider nu med dessa höga räntor men att binda på max 2 år känns okey om räntan som erbjuds är relativt likvärdig med den de erbjuder på 3-månaders.

Enligt informationen jag fått från Stabelo så är räntan hos dem räntan som står när du skriver under lånehandlingen även om räntan sen skulle hinna höjas till utbetalningsdagen.
Jag funderar själv att binda bolån via stabelo på 2 år till en ränta på 4,34%
De erbjuder mig en ränta på 4,12% på 3-månaders men jag räknar med en höjning från riksbanken på 0,25% vid nästa möte och om då räntan på 4,12 höjs med 0,25 så är den då högre än de 4,34%-en.

Stabelo erbjuder 4,20% på 3 år eller 4,10% på 5 år men jag är ej intresserad av att binda på dessa räntenivåer på så lång tid. 1 eller 2 år max för mig nu beroende på vilka räntor som erbjuds.