Binda Bolånet, hur länge?

Hej,

Är nybliven bostadsrättsägare, köpte i oktober förra året med löpande ränta, men ser nu att räntan sticker iväg.

Ligger på 69% belåning runt 1,2 mille i lån. Har SEB o de har erbjudit 1,66 på två år 0 1,96 på 3år.
Lånet är ju inte så stort är det nån idé o dela upp det?

Har en del kontakta medel med, första tanken var att inte gå in med mer då räntan va låg men nu sticker ju den i väg.

Tacksam för lite råd.

Vad har du på rörligt om du fortsätter det då?
Ang dela upp så tycker jag att det i princip alltid är en dålig idé.

Delar du upp lånet så har du dålig förhandlingsmöjlighet eftersom du inte kan byta bank så länge någon del ligger kvar med bindningstid.

1 gillning

Att binda eller inte binda är lika mycket en emotionell som en ekonomisk fråga. Men kan du stå ut med varierande ränta har rörligt oftast lönat sig i längden.

Det kan ju dock vara värt det att binda för god nattsömn. 1,66/1,96% på 2/3 år är dock på tok för högt. I så fall bör du överväga att vara otrogen mot banken!

ICA-bankens kunder fick till exempel 1,28% i snitt på tre år i februari: Bolåneräntor - Aktuella snitträntor och listräntor | Compricer

1 gillning

Hej,

Kikade bla hos SBAB med o skulle få 1.98 där på 3 år, så vet inte om de gått upp så mycket nu.
Har man större lån får man väl oftare lite lägre ränta?

Tycker inte du ska binda för att du tror räntorna kommer sticka, sannolikheten att du ska gissa bättre än banken/räntemarknaden är väldigt liten. Bind istället för att du vill veta vad kostnaden blir och/eller har små marginaler, men acceptera att du med stor sannolikhet förlorar pengar på det.

Nu har ju å andra sidan Ingves flaggat för att det kanske blir en höjning redan 2023.
Samtidigt så är det säkert något som bankerna redan tagit höjd för i sina erbjudna räntor.

Jag velar på om jag ska ta mitt bundna lån som har 1 resp 3 år kvar på ca 1.7% och lösa och antingen köra rörligt på 1.04% eller 5 år på 1.88%.

1. Välj inte olika bindningstider- du sätter dig i en sits utan nämnvärd förhandlingsförmåga när första delen gått ut (banken har kvar ditt bolån oavsett om de ger en ok ränterabatt eller ej).

2. Jämför bolåneräntor och snitträntan hos din bank så att du får bästa möjliga ränta. Kommer du inte dit du vill- hör dig för hos andra banker. Det var en länk ovan. :slight_smile:

Han sa en räntehöjning åtminstone 2023. Vilket jag tolkar som att det är definitivt att räntan kommer vara höjd 2023 men att den nog höjs tidigare.