Börjar bli dags att förhandla med banken då vi ska lägga upp räntan på huset vi har köpt. Följt tråden om ränterabatt men få som har bundit längre än två år. Vad har ni fått för rabatt ni som har bundit en längre period?
Tack på förhand!
Börjar bli dags att förhandla med banken då vi ska lägga upp räntan på huset vi har köpt. Följt tråden om ränterabatt men få som har bundit längre än två år. Vad har ni fått för rabatt ni som har bundit en längre period?
Tack på förhand!
Jag vill inte skita ner tråden, men vill ändå fråga:
Borde inte ränterabatten vara oberoende av bindningstid? Räntenivåerna är ju de som anpassats till risken och förväntad räntebana. Rabatten ska väl handla om kundens betalningaförmåga och relation till banken i övrigt? Möjligen med den lilla skillnaden att banken ofta erbjuder lite extra rabatt under det första året de värvat en kund.
Bankerna har ju alltid satt rörliga räntors listränta mycket högre än bundna räntor. Så ränterabatterna blir ju väldigt olika.
Tänkte först skriva att de gör så “av någon anledning”. Men det krävs knappast en foliehatt för att inse att kunderna finner de bundna listräntorna mycket mer attraktiva vid första anblick, med högre sannolikhet att binda sig till banken ![]()
Du kan utgå från t.e.x snittränta.se där effektiva rörliga och bundna räntor för föregående månad presenteras för respektive bank. Tänk dock på att det släpar såhär i räntesänkningtider. Men då kan du iaf se vad snittkunden fick för listränta/effektiv ränta den månaden.
För just 5-åringen verkar rabatten ha varit runt -0,5% i december. Men man måste ju främst se till vad den effektiva räntan blir.
Tack för snittränta.se. Får använda den lägsta där som förhandlings argument med banken.
Rabatten borde vara lägre eftersom grundräntan är lägre än på 3-månaders? Orimligt att få 1,5 rabatt på 3.59% tex.
Kom dock ihåg som sagt att särskilt bundna marknadsräntor rör sig dagligen på räntemarknaden precis som aktier. Längre räntor har dessvärre gått upp lite sedan december så räntorna du ser där är lite lägre än vad de sannolikt kommer ha varit nu för januari.
Rörliga bolåneräntor har en något mer direkt koppling till styrräntan. Bundna bolåneräntor lever sitt egna liv kopplat till hur bostadsobligationer handlas.
Kolla vad banker med transparenta räntor erbjuder och jämför. Sbab, skandia, landshypotek, stabelo, hypoteket, ikano, ica banken. Ska man binda på längre perioder skulle jag göra mig besväret att kontakta flera storbanker och förhandla. (Vilket alltid rekommenderas).
Förmodligen för att längre bindningstider generellt blir dyrare än rörligt eller kortare bindningstider
Vid en bindningstid på fem år betalar du enl. nedan källa mer än för rörligt i 91% av fallen.
@angaudlinn intressant fråga. Jag menar rabatten borde vara lägre desto längre horisont. Banken vet vilken rabatt du är värd idag, men inte hur bra kund du är om fem år.
Kom ihåg att snitträntan är en grov värdemätare. Du har betydligt lättare att slå snitträntan vid 60 procents belåningsgrad jämfört med 85 procent.
När banken gör sin egen lönsamhetskalkyl utgår man frän sin internränta vilket i princip innebär upplåningsräntan på den internationella kapitalmarknaden samt bankens egna hanteringskostnader för lånet.
Detta låter bestickande men den verklighet jag upplevde som banktjänsteman var precis tvärtom.
Risken för obestånd är trots allt väldigt låg. En kund som binder ett lån på tre månader kan i princip flytta lånet med en gång.
En kund som binder sitt lån år är bunden till banken. Bättre en fågel i handen än tio i skogen. Att ge någon tiondels procent extra i rabatt för att få en säker intäkt i fem år tycker banken oftast är en bra affär.