Hur går vi vidare nu med att bygga ekonomi?

Hej,

Jag har lagt upp ett par trådar tidigare och fått bra respons med tankar. Nu sitter jag och frun och diskuterar framtiden och hur vi ska lägga upp allt.

Allt ägande är gemensamt och följare gäller:

Vi äger villa tillsammans. Tak och toaletter är renoverade för ca 8 år sedan. Så det är fint och helt. Köket är nytt sedan två månader tillbaka så huset är i gott skick och mycket är gjort.

Tillsammans har vi antal pengar:
Villvärde 1.8 - 2 miljoner kr i dagsläget. (Endast 25% belåning)
230.000kr på Avanza
200.000kr på bankkonto med ränta (från husförsäljning och annan inkomst som byggt på budgeten)

Tillsammans har vi ca 50.000kr netto i arbetarlön.
Vi har båda CSN och det finns endast ett billån med 0% ränta (vi betalar 2.000kr/mån men vi kan välja då det är inom familjen)

Tips om vad vi ska prata om och hur man ska börja bygga framåt är välkommet. Vi har två barn hemma.

10 gillningar

Hej

Låter som en helt ok grund att utgå ifrån. För egen del tycker jag att fyra-hinkar-principen är ett alldeles utmärkt sätt att strukturera upp familjens ekonomi för att få koll på vilka buffertar man behöver, vilka sparmål man har och slutligen hur pengarna kan investeras för att börja bygga vidare mot framtiden.

Om du inte redan hört avsnittet om fyra-hinkar-principen rekommenderar jag dig att söka efter det på bloggen.
Om ni tycker det är ett verktyg ni vill jobba vidare med har jag publicerat den mall jag själv använder för min familjs ekonomi: Mall Ekonomisk översikt 2023 med Resultat- och Balansräkning och Fyra hinkar - Google Tabellen

Lycka till och tveka inte att fråga i forumet igen om ni har fler funderingar.

4 gillningar

Känner igen mig i din situation och har samma samtal med min fru.
Det vi landat i är att vi har en bra struktur för vår privatekonomi, givet hur den är strukturerad idag, med inkomster, sparande och investeringar m.m. och att det därför är dags att ta nästa steg.

För oss har det blivit att försöka hitta ytterligare intäktsströmmar. Tror det är en vanlig fälla för många med ordnad ekonomi att bara för att man fått ihop ett bra system så slutar man utvecklas och bara fortsätter att spara in i detta. Behöver inte vara fel och för många är detta nog svårt nog att uppnå men för våran del så vill vi fortsätta att bygga.

Det vi tittar på nu närmast är att starta eget konsultbolag, vid sidan av ordinarie arbete, samt att investera i fastigheter eller annat som vi kan hyra ut för att på så vis skapa lite extra kassaflöde. När också en dröm att kunna arbeta som styrelseproffs men detta är lättare sagt än gjort har jag märkt haha.

1 gillning

Tack för bra och informativa svar. Jag har kikat på berörda avsitt på podden.

Gällande att vi har en belåningsgrad på ca 25%, vi betalar 1950kr/mån i ränta. Amorteringen ligger på 400kr… vilket känns totalt meningslöst.

Ska man betala av bolånet när man har chansen? Känns surt att lägga 500.000kr för att sänka månadskostnaden med 2400kr.
Min spontana tanke är att jag inte ens vill amortera i detta läge.

Vi har en motsvarande situation, även om beloppen är högre. Med 25% belåningsgrad ser jag ingen risk att värdet på boendet sjunker så pass att det skulle bli ett problem. Vi har istället valt att investera långsiktigt och använda bolånet som en hävstång. Så länge förväntad avkastning överstiger räntekostnaden, efter avdrag, är det en bra affär. Bolånet räknar jag som en minuspost när jag tar upp boendet som en realiserbar tillgång i min Mellanriskhink, dvs som något som på 3-10 års sikt skulle kunna säljas vid behov av en ekonomisk omställning.
I ett kortare perspektiv ger oss lånet också mer pengar att tillgå här och nu eftersom vi utan det skulle haft mer pengar bundna i boendet.

1 gillning

Vad skönt att ni inte har så mycket lån och redan har en del buffert :+1: Låter tryggt och bra. Vad och hur ni ska göra framöver beror nog helt på vad ni tänker om att målet är? Vart ni ska lägga ribban. Om ni fortsätter betala på lån och öka sparandet så kommer ni sakta men säkert ha utökat värdet substantiellt och fortsatt ha det tryggt och bra om en sådär 20-30 år. Om ni snålar riktigt mycket kommer ni säkerligen kunna bli jätterika, men är det målet? Och är livet nu värt det…?

2 gillningar

Rent ekonomiskt brukar det, på sikt, löna sig att ha en viss hävstång i sin ekonomi. Jag hade låtit lånet vara och investerat pengarna på ett vettigt sätt istället. Strunt I amorting om ni vill, det är upp till er. Kolla dock om ni kan få ner räntan lite om ni inte redan gjort det.

1 gillning