Hej,
Vi har bolån på 5 milj (belåningsgrad 68%) billån på 100.000 kr samt att jag försöker bygga upp vårt sparande. Vi vill göra en större utbyggnad framöver och det jag funderar på är om man ska ta sparpengarna till det (och i så fall börja om på 0 igen) eller ta mer bolån? Tycker redan att vi har väldigt mycket i lån så därav att jag skulle vilja betala utbyggnaden kontant.
Hur ska man tänka här? Är det bättre att ta mer lån ändå och ha kvar det sparade?
Jag känner inte er situation men jag skulle inte öka bolånen utan snarare sträva efter 50% belåning på sikt. Bygg upp ett större sparande först innan ni bygger ut. Har ni bolån på 5 milj bor ni sannolikt redan i ett fungerande hem. Känns som att ni inte riktigt har råd att på ett tryggt sätt bygga ut redan nu.
Med reservation för att jag inte vet hela er situation.
Hej, ni kommer nog att få väldigt många olika svar här och till syvende och sist är det hur ni själva känner som avgör. Men jag förstår att ni vill höra hur andra tänker.
För att få en mer komplett bild vore det intressant med lite mer uppgifter.
Tex vad blir kostnaden för utbyggnaden ca? Är det ett alternativ att avvakta med utbyggnaden eller har ni bestämt att den ska göras i närtid?
Hur mycket lägger ni idag på amortering av era lån och hur mycket går till sparande/investering? Hur stor är er buffert?
Allt detta skulle hjälpa de kloka människorna härinne att ge bättre råd.
Vi lägger ca 4000 i amortering, buffert på 30.000, sparande ca 12.000 per månad (förutom pension och barnspar).
Vi skulle vilja bygga ut nu, men rimligt är väl om 4 år nånting. När barnen börjar bli lite större.
Jag tror utbyggnaden kommer hamna på ca 700.000 kr.
Det kanske krävs att vi sparar ännu mer för att kunna betala det kontant och slippa mer lån… jag tycker som sagt redan att 5 milj i lån är mycket.
Om det inte känns väldigt bråttom med bygget, så hade jag velat beta av billånet och även satsat på att bygga en större buffert först. Även om det är tydligt att ni har en bra stabil ekonomi som kan spara så mycket varje månad.
Utan att veta räntor och villkor; hur hade det känts att lägga 10k/mån på billånet och 2000 på buffert under 10 mån? Då är billånet klart och bufferten är på 50k.
När det är klart kan man se över planen igen och känna efter hur akut utbyggnaden känns.
Välkommen till forumet.
Hm, ja det är en bra fråga. Ett dilemma även om ni har en bra situation.
Om jag räknar rätt så hamnar ni på ca 75% belåning om ni lägger de 700 kkr på lånet men samtidigt har ni amorterat runt 200 kkr under ca 4 år.
Det är relativt hög belåning tycker jag. Kanske en idé är att hålla er under 70% belåning så att ni slipper 2% amortering (som jag förstår det kickar den in vid 70%).
Kanske en idé är att göra 50/50 dvs ta utbyggnaden till 50% på lånet och 50% från sparandet. Då tror jag att ni precis går under 70% belåningsgrad och samtidigt behöver ni inte börja om på sparandet även om mycket går till bygget.
Sen är det ju som andra skriver här - ju längre ni kan skjuta på ombyggnaden - tex ett år till och beta av billånet (om det har hög ränta) och bygga mer buffert (30 kkr låter kanske lite lågt mht hus och barn) så sätter ni er i en bättre sits och kan spara ännu mer när ni har billånet ur världen.
Jag rekommenderar också varmt att ni tillsammans tittar/lyssnar på 4 hinkars principen avsnittet här på RT. Jag tror det skulle hjälpa er mycket att bestämma hur mycket ni behöver i buffert, hur ni bör spara/investera inför ombyggnaden och hur ni kan tänka kring sparandet på lång sikt. Det hjälpte oss jättemycket!
Ja, jag skulle vilja beta av billånet. Det ligger med en ränta på 4% och stör mig
Men då är jag också tillbaka i att utbyggnaden kommer ännu längre bort i tiden. Bufferten urholkades i somras när vi var tvungna att måla om hela huset utvändigt, så runt 70 k försvann där.
Problemet är väl att jag vill göra allt på en gång, amortera, bygga ut och öka sparandet Tack för din input, kanske ska öka på amorteringen av billånet som jag innerst inne vet att jag borde…
Jag tänker att vi gör en ny värdering på huset efter ombyggnaden och i då får ner belåningsgraden under 70% igen. Som jag svarade Mr P ovan så gjorde en ommålning av huset att bufferten sjönk under sommaren, så jag håller på att bygga upp den igen nu.
Men din idé om 50/50 låter tilltalande . Det känns så hårt att behöva ta allt sitt sparande och börja om. Om jag också fokuserar på att först bli av med billånet så kan jag ju spara ännu mer till just utbyggnaden.
4 hinkars avsnittet har jag lyssnat på 5 gånger säkert, det var så jag lärde mig att ta tag i vår ekonomi. Vi levde lön till lön innan dess och saknade alltid pengar till semester osv. Men jag tycker ändå det är svårt att besluta kring detta, så jag är så tacksam för era kloka tankar Det hjälper till att få lite perspektiv på det hela. Tack!
Jämför att spara i fonder med dess förväntade avkastning ellet att beta av billånet med 4% ränta.
I praktiken blir att betala av billånet ett sparande med garanterad avkastning på 4%. Jag personligen hade inte haft en krona i fonder innan det lånet var helt borta. Så hade jag haft fonder med pengar i och det lånet hade jag sålt och betalat av billånet direkt.
Ok, ja ett bra sätt att se på det. Jag kommer lägga största delen på att amortera bort billånet, det känns som rätt beslut efter era kloka tankar. Tack så mycket för din åsikt!
Ja absolut. Men det tillkommer lite pantbrevsavgifter och så som gör att jag dragit mig för det. Ska göra en plan för att betala av lånet och se hur lång tid det kan ta, och om det då är värt att flytta det till bolån istället.