Flytta bolån på fritidshus?

Hej,

Önskar lite input från alla er kloka forummedlemmar. Bolånet på vårt fritidshus löper dessvärre ut i slutet av september. Lånet ligger idag på ca 1 Mkr med ränta 1,90%. Jag har fått ett ränteerbjudande (med rabatt) från en storbank på 3,85% på bundet 2 eller tre år (samma ränta) vilket jag tycker låter väl högt. Jag är dessvärre en helt usel förhandlare, är det ens möjligt att i vår situation flytta detta lån om man inte lyckas förhandla rabatten ytterligare? Tacksam för er input, jag har jämfört med vad Landshypotek erbjuder för lån på fritidshus via Avanza, där ligger tvååringen på 3,49% och treåringen på 3,50%. Lite osäker på hur respektive aktör skulle bedöma vår situation då vi har lån även på bostadsrätt. Förutsättningar som följer;

2 låntagare heltidsanställda - total bruttolön ca 92k/månad
2 hemmavarande barn
Totala lån idag ca 4.3 Mkr
Lån på bostadsrätt 3.3 Mkr
Lån på fritidshus 1 Mkr
Uppskattat värde bostadsrätt 4.5 - 5 Mkr
Uppskattat värde fritidshus 4.5 - 5 Mkr.

Inga övriga lån, leasingbil ca 5k/mån. Inget större sparande via storbanken uppskattningsvis 300k (om man räknar in pension), sparande Avanza ca 2 Mkr. Jag har varit denna storbank trogen sedan födseln :slight_smile:

Tack på förhand!

Vad är problemet? Varför i all världen skall du inte undersöka olika möjligheter?

Får du ja från Landshypotek eller någon annan, så kan du sedan ge din gamla bank en ny chans.

1 gillning

Jag tolkar det som att en del i frågan är om det går att ha bolån på två olika banker. Dvs lgh-lånet kvar hos nuvarande bank, men flytta fritidshuslånet till en annan.

Nja. Flytta lånet står det. Inte flytta lånen.

Jag var nog lite otydlig, en del i frågan är mycket riktigt huruvida man kan ha lånen på olika institut då enbart lånet på fritidshuset löper ut nu. Dvs kan jag använda detta som argument i förhandlingen gentemot storbanken.

Vi lever inte i en diktatur. Det finns inget som hindrar detta.

Det dräller ju av folk som har ett antal krediter på olika ställen…

1 gillning