Ska jag berätta för banken att jag flyttar mitt sparande till ett annat ställe?

Tycker ni man ska meddela banken att man ska ta ut sina fonder och flytta över till t.ex Lysa? Likadant med pensionssparande? Är det papper eller nåt godkännande som måste göras. Jag vet att jag kan anmäla en flytt via lysa så ska de lösa allt vid flytt av ISK.

Men tycker ni man ska förvarna banken (Swedbank) eller det blir bara risk dom ska förklara varför jag ska va kvar som kund hos dom.
Eller dom ska strunta i vad jag gör med mina pengar.

Vill du göra lätt för dig så är det bara att flytta. Ingen anledning att kontakta swedbank om du inte ska hustla och få bättre villkor.

2 gillningar

Jag håller med @darkshippo, banken är ju inte hälften så lojala som vi är mot dem. Såg någon undersökning som konstaterade:

Den genomsnittlige svensken är mer trogen mot sin bank än mot sin partner.

Just sayin… :joy:

2 gillningar

Vad säger Caroline om det?! =)

1 gillning

Jag har bytt flickvän, men har fortfarande kvar samma bank som mina föräldrar… :man_facepalming::joy:

6 gillningar

Folk måste bli bättre på detta. Gällande investeringar är det mycket fokus på Avanza och Nordnet. Nu höjer Nordea sitt courtage med 50% från 0,06% till 0,09%, förmodligen för att tillströmningen av nya kunder till deras plattform blev minimal. Samma sak med DeGiro, för dem blev Sverige rena dikeskörningen. Jag tänker att du Jan som en av de större ekonomibloggarna/poddarna kan påverka detta ganska mycket och tipsa folk om olika alternativ så vi kommer ur den här bubblan.

Lite trött, hjälp mig att förstå, vad borde jag påverka? I vilken riktning?

Nä ingen hustling :sweat_smile: vill byta pga man satt in sig lite mer nu än innan å man blir ju mörkrädd för bl.a förvaltningsavgiften på fonderna man fått rekomenderat till sig :exploding_head:

1 gillning

Påverka så att folk inte bara stirrar blint på Avanza och Nordnet när de väljer mäklare, det är ju detta som gör att de kan fortsätta ta ut 0,25% i courtage trots att det finns andra aktörer med 0,06% eller som i DeGiros fall 0% (om man har under en miljon i kapital). Helt enkelt nämna flera alternativ för nybörjarna i dina poddar och artiklar.

1 gillning

Får man vara nyfiken och fråga vilka fonder till vilka avgifter i vilken fördelning de varit så snälla och “rådgivit” om? :grin:

Om det är Swedbank som varit i farten så slår jag vad om “Swedbank Robur Ny Teknik”… :man_facepalming:

Nä ingen “Ny teknik”. Dessa är gamla men jag har aldrig brytt mig om att ändra för man inte kunnat. Men man har inte fått råd/tips av banken att byta heller…

Swedbank Robur All. Komplett 1.25%
Swedbank Robur Bas 50 1.0%
Swedbank Robur Kapitalinvest 1.25

Fina namn på fonderna i alla fall :grin:. Swedbank har många egna fonder att välja på. :shushing_face:. Det måste säkert vara bra val :raised_hands:. Sedan är ett plus att de är dyra och aktiva :joy:.

Bara flytta! Nej förresten ta pengarna och spring! :grinning:

Jag lämnade Swedbank efter flera årtionden eftersom de misskött för många enkla grejer. Tex att misslyckas uppdatera vår adress i flera år.

Generellt sett ingen anledning att meddela någon bank. Kanske de skulle göra något om du har bostadslån hos dem - då skulle du få ett motbud vid hot.

Sparande tror jag de flesta banker betraktar som något katten släpat in :grinning:

2 gillningar

Jo bostadslån kommer jag ha kvar där samt kreditkort och räkningar via autogiro Osv. Tanken är att ha ett sparkonto på medmera bank som bufferthink sen resten på Lysa :slightly_smiling_face:

Spännande jag visste inte att de fanns!
Verkar vara en del matte för att räkna ut om det är lönsamt. Det utgår en avgift om 0,25%/år per marknad man handlar på förutom den svenska.

@janbolmeson detta borde kunna bli ett avsnitt för att jaga lägre avgifter :blush:

De framgår inte riktigt om det tillkommer växlingsavgift

Max €2,5 per år och marknad dock, alltså typ 25 spänn.

Det är många som inte känner till annat än Avanza eller Nordnet, eller direkt tänker Nordea = dyrt och föråldrat för att det råkar vara en storbank. Synd eftersom det ger oss högre kostnader som påverkar avkastningen negativt.

1 gillning

Då är risken nog att de hotar dig istället. Flyttar du sparpengarna så är risken att de säger att de måste höja räntan på bolånet eftersom du inte är lika bra kund i banken. Bara var med på den passningen.

Aha ojdå :confused:

Tack för varningen. Säger dom nåt så får man väl ha kvar bufferten hos dom :expressionless: (om det räcker)

Bolånet får man väl 0.2 procent (enheter?) lägre om man va kund hos Swedbank. Så det är väl risk den rabatten försvinner…

Så säg jag har ett lån på 1.1mkr på huset. Då skulle det kosta 2200:- extra om året i ränta. Räknar jag rätt då?