Ska jag berätta för banken att jag flyttar mitt sparande till ett annat ställe?

Kan du inte flytta bolånet också? Och om du byter kreditkort skulle du spara minst 500kr/år.

Frågan är vad du har i belåningsgrad samt vad du har för ränta hos Swedbank. Har du 3-månaders räntan eller är du bunden 1,2,3, 5 år? Allt går ju att förhandla. Är ju själv på väg att förlänga bindningstiden på vårt bolån. Danske Bank ger 1,17% på 3 år om man är medlem i Saco/TCO. Grejen är att jag har 1,08 % idag och får jag inte det så kommer jag flytta min ISK till en annan bank. Har räknat ut att de förlorar mer på kickbacken om jag flyttar än att ge mig den lägre räntan.

Möjligt. Just nu är den bunden på 3 år till slutet på november. 1.75% med bankens rabatt.

Ang kreditkortet skulle man kanske läsa det inlägget här på sidan för lite tips. Just nu har jag mastercard guld som ger 100:- tillbaka på varje 25000:-, liiite billigare bensin på bemannade Preem mackar osv så visst jag får ju tillbaka mer än jag betalar per år för det men det finns väl fler kort som har bättre fördelar

Det är svårt att få sämre ränta än vad du har idag. Flytta ISKn redan idag. Sen byter du bank :wink: men om det finns någon särskild anledning som gör att du inte kan byta i november. Då skulle jag avvakta (byt fonderna själv. Finns ju bättre fonder även i Swedbank robur.

Vill än en gång poängtera vikten att ha samma löptid på samtliga delar av lånen. Det värsta som finns är om löptiderna är olika och då är man fast i bankens våld.

Som det är just nu så fick vi belåna lite på mina svärföräldrars hus för att komma undan ett topp eller blancolån. Men där fick vi inte betala av inom 10(!) år. Men de andra lånen amorterar vi inte på.

Börjar höra själv hur det låter :face_with_monocle:

Men hur är fördelningen nu? Hur har ni delat upp lånet? Om du eller din fru är medlem i SACO/TCO så har ni rätt till 3 år, bundet 1,17% oavsett belåningsgrad, 50-85% spelar ingen roll. Man får den räntan iaf. Jag menar, 1,75-1,17 = 0,58 vilket är 58 punkter och det är rätt mycket om du skulle ta det på ett lån på 3 miljoner. 0,0058*3000000=17400 kr. Jag menar, med de pengarna kan du och frugan unna er något. Eller varför inte fixa en rejäl kräftskiva/midsommarfest när pandemin är över.

Är inte riktigt med på vad du menar :flushed: menar du amorteringsplan är det på mina svärföräldrars ”10 år rak” räntebindningstid 3 år
Våra egna är amorteringsfria 3 år. Till och med november.

Nej jag är med i LO, tror de va nåt lån man kunde få därigenom med men de va ingen bra deal så vi hoppade det.

Löser jag allt detta är du den första vi bjuder in på kräftskivan :wink:

Med Gold får ni 100kr tillbaka på varje 25000kr, ett lite krångligt sätt att skriva bonus på 0,4% :grinning:. Det kostar också 495kr/år eller 295kr/år som nyckelkunder som jag gissar att ni är.

Men de stora summorna att spara finns såklart i bolånet och fonderna.

Förstod jag det rätt att fick svärföräldrarna att ta extra bolån på sitt eget hus som ni lånade för att komma undan topplånet? Men frågan kvarstår. Hur mycket är huset belånat och hur har du gjort för att slippa amortera på bolånet.

Nja, vi lånar på deras fastighet som säkerhet.

Vi köpte huset -12 och byggde ut -14 och då kunde vi låna på deras fastighet. Allt va alltså innan amorteringskravet. Men vi ville såklart amortera bort vårt topplån och deras först.
Så vi slipper inte amorteringen bara att vi gör det på deras fastighet först

Då blir det genast lite krångligare, men inget är omöjligt. Det bästa vore förstås att ni kan frikoppla svärföräldrarnas hus som säkerhet. Gissar att de också har Swedbank eftersom ni har den här setupen.

Men om ni inte får betala av svärföräldrarnas del inom 10 år så betyder det att ni är rätt fast hos Swedbank om ni inte går med på att betala ränteskillnadsersättning.

Men det kanske ändå går att förhandla lite. Så att ni får kreditkortet gratis eller får några punkter bättre ränta. Jag tycker absolut att du ska presentera ditt case för andra banker. Bara för att se om det går att göra något för att lösa svärföräldrarnas del i lånet.

1 gillning

Ok, tusen tack för svar!

Men borde inte våran del av huslånet gå att flytta. Svärföräldrarnas är ju inte inbakat i vårt utan en egen del

Som @anon88932401 säger: “presentera ert case för andra banker”

Det är nästan omöjligt att förstå alla ev. låsningar ni har rent kontraktsmässigt med Swedbank. Det blir bara gissningar från vår del. Ta med alla papper och gå sen och prata med två andra banker för se vad de säger. Om du får bra förslag så kan du gå tillbaka till Swedbank och se vad de kan kontra med för att behålla er som kund. Om du sitter fast hos Swedbank så vet du det och det är ju i sig en lärdom. Efter att ha pratat med andra banker så vet du garanterat mycket mer om er situation och vad ni kan/inte kan göra.
Lycka till! :blush:

3 gillningar