Förhandla bolån när bara hälften går ut?

Hej,

Gissar att jag inte är ensam om följande situation:

Har haft mina bolån låsta på olika horisonter, så nu har jag hälften av mitt bolån som går ut till sommaren, och häften som går ut ett år senare (sommaren 2024). Jag har Swedbank (som verkar totalt ointresserade av mig som kund, ingen hör av sig när det närmar sig omförhandling).

Jag har just lärt mig att det inte går att flytta bara hälften av sina bolån till en annan bank. Så, det känns som att jag har noll leverage vid förhandling av de lån som nu går ut.

Har någon några tips på vilka argument som skulle kunna bita?

Och specifikt för Swedbank: vart vänder man sig ens för att försöka förhandla? Ringer man till kundtjänst?

Tack på förhand!

1 gillning

Swedbank har automatiserat förhandlingen, knappa in lön osv i internetbanken när du kan så ser du vad de erbjuder för rabatt. Sen beställer man amorteringsunderlag och blir kontaktad av customer-retention teamet och kan få lite mer rabatt.

3 gillningar

Ja, glöm för guds skull inte steg två om du inte vill betala för mycket år in och år ut. Märkligt system.

Hm. Låter vettigt, men jag har beställt amorteringsunderlag, men har inte blivit kontaktad av customer retention-teamet… Kanske för att de förstår att jag inte kan flytta någon annanstans?

Nu vet jag inte hur ditt övriga engagemang hos banken ser ut, men hot om att flytta det till annan bank lär bita. Någonstans tycker man att de bör tänka långsiktigt, annars har de förlorat en kund sommaren 2024, kanske lyfta det?

Det är möjligt att flytta halva lånet till annan bank. En förutsättning för att den nya banken ska vara villiga är en låg belåning och antagligen någon förhoppning om andra affärer.

Man ska aldrig låta sig luras av banken och dela upp lånet. Ta det som lärdom och slå ihop lånet när det är möjligt. Fram tills dess har du väldigt dåligt förhandlingsläge.

2 gillningar

Jag har pratat med en del andra banker, senast Handelsbanken, som säger att de inte “delar på pantbrev”. Så vad jag förstod så var det inte bara frågan om låg belåning :man_shrugging:

Jag har aldrig varit med om att en bank hört av sig när rabatten går ut. Har inte heller hört någon bekant som varit med om det, så just den biten är nog inte realistisk att förvänta sig. :slight_smile:

Kontakta dem och säg att du gärna skulle vilja se en bra ränterabatt på delen som nu gått ut- så att du även kan vara en nöjd kund hos dem på längre sikt.

Det ”enda” du har att förhandla med är, om jag förstår det rätt, dina framtida affärer. Har du nån pension eller sparande hos banken är ju det också antagligen värt något för dem och kanske lättare att flytta över om de inte är tillmötesgående.

Det är enligt en del i forumet möjligt att flytta delar av ett lån, vilket stämmer. Däremot är det inget som sker för gemene man, även om det förekom förr. Det är således mest en teoretisk möjlighet utan förankring i någon faktiskt praktik i dagsläget.

Är själv i samma dåliga förhandlingssits, idiotisk att välja olika bindningstider på lånen såhär i efterhand.

Det man kan göra är väl som någon tidigare föreslagit, “hota” med att lämna banken helt i framtiden. Eller erbjuda sig att flytta lite fondsparande eller pensionssparande till dom i utbyte mot bättre ränterabatt.