Bolån idag via SBAB. Låst ränta till februari 2023 på 1,74%. Belopp cirka 3m.
Köpt ny bostad. Lånelöfte via SBAB så vi kan göra ett säkerhetsbyte. Inflytt oktober 2022. Belopp cirka 4,5m. Belåningsgrad 85% och amorteringsgrad 3%.
I samband med inflytt ska vi ta ett privatlån på ca 300k till renovering.
När räntebindningsperioden går ut kommer vi vilja byta bank om vi får en lägre ränta hos en annan bank.
Problemet jag ser är att vi i sådant fall kommer ha ett privatlån i bagaget när vi förhandlar med den nya banken. Kan tänka mig att en belåningsgrad på 85% + ett privatlån inte ger världens bästa rabatt på listräntan.
Alternativet är att byta bank redan vid tillträde i oktober och ta ett privatlån via SBAB några dagar efter. Problemet här är att vi missar 4-5 månader av den lägre räntan vi skulle fått om vi genomför ett säkerhetsbyte.
Hur skulle ni gjort? Är ett privatlån på 300k en varningssignal vid byte av bank? Är det ens möjligt att ta bolånet via en annan bank trots att lånelöfte och handpenningslån går via SBAB?
Vi har båda stabila inkomster och inga andra skulder.
Har ni höga och stabila inkomster eller ett gott sparkapital är nog inte privatlånet eller belåningsgraden nåt att oroa sig för. Men visst har ni tagit med en högre ränta i kalkylen (de har stigit relativt mycket, relativt snabbt).
Banken vill, som jag förstått det, helst låna ut ett stort belopp med en god säkerhet (ett bra objekt och en låntagare med hög återbetalningsförmåga). Är förutsättningarna dessa bör ränterabatten bli god.
Kan ni vänta med renovering tills efter februari 2023? Ni kan ju planera renoveringen så länge men vänta lite med att sätta igång? Så tar ni lånet efter att ni bytt bank i så fall.
Spela ut bankerna mot varandra. De vill väl som vanligt tjäna pengar genom utlåning. Att ha lite skulder men stabila inkomster tror jag är bra när man förhandlar med banker eftersom då minskar ju sannolikheten att man betalar av lån i förtid. Ett i förtid avbetalat lån innebär ju en minskad ränteintäkt för banken. Bankerna gillar stora lån med långa bindningstider hos individer med stabila inkomster.