Jag står inför min första omförhandling av bolån och behöver er hjälp och era inputs.
Lägenheten är på 65 kvm och ligger i centrala Stockholm. Lånet kommer att uppgå till 3 100 000 när det förfaller den sista augusti. Belåningsgraden är ungefär 70 %. Det nuvarande lånet är bunet till 1,07 % och jag har därutöver amorterat 10 000 SEK i månaden.
Jag är väl medveten om att räntekostnaden kommer att öka dramatiskt när lånet ska läggas om, men eftersom jag aldrig gjort detta förut så behöver jag alla tips jag kan få om hur själva omförhandlingen går till.
Jag ogillar förhandlingar och vill därför ha så lite som möjligt av den varan. Jag har tänkt mig följande tillvägagångssätt: Jag vänder mig till Nordea (min nuvarande bank) begär ett amorteringsunderlag och samtidigt ber dem ge mig deras bästa erbjudande och säger att jag kommer att kontakta tre andra banker och välja den som ger mig det bästa erbjudandet utan vidare diskussion/förhandling. Är det en strategi ni tror kan fungera?
När bör jag ta kontakt och inleda förfarandet? Jag kommer att vara utomlands från mitten av juni till mitten av augusti och har således ingen möjlighet att gå till ett bankkontor undr den tiden.
Kom gärna med alla möjliga tips ni kan ha och önska mig gärna lycka till!
Det är väl typ så man gör. Du bör ju kolla bankerna med fasta erbjudanden att ha som benchmark.
Du behöver ha koll på vilka saker du kan behöva flytta och kostnaden för/lämpligheten i att göra det. Sparande och pension är vanligt att de vill att man ska flytta, även om variationen är stor.
Att flytta pension FRÅN Nordea till något annat kan mycket väl vara vettigt. Om det sedan är vettigt att flytta just till banken X är svårt att veta utan att ha kollat upp avgifterna. Du bör som regel flytta både befintligt sparande och nysparande. Att flytta befintligt sparande kostar pengar och då behöver du räkna på att det lönar sig.
Som Jesse säger. Ta fram vad lånet kostar på SBAB och liknande(de kräver ju inga extra försäkringar/pensioner/åtaganden för sin ränta så andra behöver ju inte bara matcha dem utan slå dem för att det skall bli jämnt). Är du med i facket så kan dem ha framförhandlade räntor för dig i vissa banker som du kan använda.
Ha det som lägstanivå, du behöver ju inte berätta detta för Nordea innan de ger sitt erbjudande. De behöver bara veta att du shoppar runt efter erbjudanden.
Har du en ränta i åtanke som du skulle vara nöjd med så kan du ju förmedla den till dem så länge den är rimlig.
Nämn inget om antal banker du kommer kontakta. Begär ut amorteringsunderlag och be om deras bästa erbjudande som du sa, får du ett bättre erbjudande på annat håll så går du tillbaka till Nordea med detta och frågar om de är intresserade av att revidera sitt tidigare erbjudande. En bank är enbart en säljare i dagens samhälle, behandla dem som sådana.
Beror på hur bråttom du har i relation till riksbankens planerade räntemöten. Tror du/marknaden på sjuknade räntor så vänta till efter närmsta mötet innan ditt lån går ut. Tror ni på stigande så gör det tidigare.
Tänk bara på att du bör ha gjort en marknads analys av vad din ränta bör ligga på, för ett objekt med din belåning i ditt läge samt med dina marginaler i relation till 4,5ggr årsinkomster/KALP, innan du begär ut amorteringsunderlaget. Det kan gå fort efter att du begärt ut det och du vill vara redo på att någon kanske ringer upp dig med ett erbjudande från Nordea.
Sen är ju frågan, har ni nån kontaktperson på Nordea som ni vänder er till. Eller är det nätet/växeln som är er kontaktperson idag?
Tack för ditt svar.
Jag har ingen brådska, men var osäker på om jag måste börja X antal veckor innan lånet löper ut.
Gällande räntan så har jag räknat på 5 % men hoppas på ner mot låga 4 %. Jag har goda marginaler och ligger under 4,5 av årsinkomsten.
Jag har inte längre någon kontaktperson på Nordea, de jag har haft tidigare har bytts ut på löpande band. Jag önskar ha så lite kontakt med bankerna som möjligt.
Ny banken kanske vill se över värdet då det gått ner på många platser.
Kan bli högre belåningsgrad i värsta fall.
Du amorterar ju bra så det kanske går att minska lite för att kompensera ränterånet…
Jag hade sån otrolig tur när jag köpte lägenheten 2021 och fick den till ett så bra pris att den även om priserna gått ner så gör jag ändå en skaplig vinst vid ev försäljning. Är alltså inte särskilt rädd för sänkt värdering. Men bra att du tog upp det.
Jag har för avsikt att dra der amorteringen till 5 000 - 6 000 i månaden för att kompensera för den höjda räntan.
Gör en värdering via Booli om du är nyfiken och vill vara redo om nån bank tar upp senaste tidens ev värdeminskning. Då kan du se vad en lgh motsvarande din i området går för idag.
Jag brukar först förhandla med min egen bank, ber dem ta fram erbjudande. Sen kollar jag. Mot SBAB, Skandia och Ica. Om jag är nöjd gör jag inget. Annars kontaktar jag min bank och berättar vad jag kan få. Oavsett om de kan matcha eller inte så går jag sen vidare och gör några ansökningar på andra banker (typ 2-4 st).
Först därefter, om jag har erbjudanden som är bättre än på min bank så kontaktar jag dem och ber om amorteringsgrundande underlag. Det blir liksom sista försöket och ett sätt att sätta tydlig press med bra kort på hand. Begär jag ut det i början så har jag ju inget att sätta emot.
Vi gick över till Nordea 2018 och bestämde 2021 att binda lånet i tre år. Vår personliga bankman på Nordea gav oss en ganska dålig ränta så vi kollade vi upp ett antal banker och det visade sig att SBAB gav lägst ränta. Ringde då upp Nordea för att få amorteringsunderlag och lyckades då få ner räntan under vad SBAB hade gett som förslag, så vi stannade kvar hos Nordea.
För några veckor sedan löpte det bundna lånet ut. Återigen fick vi en dålig deal av Nordea denna gången för 3 månaders ränta. SBAB gav lägre ränta, Handelsbanken skrattade i luren och trodde väl inte på att vi kunde få så låg ränta, Länsförsäkringar Skåne gav den lägsta räntan och dessutom räntefritt i en månad, men ville att vi skulle flytta allt sparande och tjänstepensionen till dem. Då jag ringde upp dem till den förbokade tiden så fick jag vänta i 10 minuter i luren innan de svarade och i slutet av telefonmötet sa de att de skulle ringa mig veckan därpå, vilket de aldrig gjorde. Så det blev SBAB den här gången eftersom Nordea inte sänkte räntan då vi bad om amorteringsunderlag.
Om du nu skriver att du ogillar förhandligar så kolla upp de som erbjuder “förhandlingsfritt” bolån som tex SBAB, Skandiabanken, Stabelo mfl. Då vi valde SBAB så var en annan anledning att vi slipper flytta lönekonto, sparande, tjänstepension, försäkringar till en ny bank.
Det mesta sköts via webben och telefon. Om du behöver skriva på papper på ett bankkontor så går det bra att göra när du är tillbaka i mitten av augusti till mitten av september. Tänk på att du kan flytta ett 3-månaders lån när som helst till en annan bank utan att det kostar dig något, du behöver alltså inte vänta på att de tre månaderna har löpt ut.