Hej.
Äger två aktiebolag, ett sedan 2008 där jag jobbar som konsult och fakturerar 80 000 kr + i månaden. Jag har spara lite över miljonen i fritt eget kapital i det bolaget.
För ett halvår sedan lånade jag ut ytterligare 2,2 miljoner från mig privat till det bolag för att köpa en mindre fastighet. Fastigheten hyr jag nu ut.
Jag är nu på väg att köpa en till fastighet där jag kan låna ut hela summan privat till bolaget. Däremot vill jag hellre ha med en bank på resan. Jag har träffat två banker som säger nej direkt. " Vi hjälper in till med fastighets köp av den typen alls ". Kan tillägga att vid mina möten med banken har jag kommit väl förbered med hyreskontrakt, fastighetsvärderingar och en tydlig affärsplan för varje projekt.
Fastighet 1 / 100% kontant betalt
Fastighet 2 / 100% kontant betalt
Det man önskar är att kunna belåna båda fastigheterna så att man kan köpa ytterligare 1-2 fastigheter.
Ni som har fått hjälp av banken med mindre fastigheter, i mina fall småhus (radhus) hur gör ni och vad säger ni till banken för att dem skall lyssna ? Vilken bank använder ni ?
I min värld finns det noll risk för banken då belåningen ligger på 50% plus att jag har ett konsultkontrakt som är löpande. Som ni kanske förstår är min privata ekonomi bra och min privata villa har en belåningsgrad på 40% och ett övervärde på 5-6 miljoner.
Med det sagt borde jag vara en bra kund för banken med ett stort engagemang och i min värld en bra ekonomi?
Tack på förhand.