Frågor om fastighetslån och köp av hyreshus

Hej allihopa!

Jag tänkte ha det som mål att investera i min allra första hyresfastighet i år, men det finns en del saker som jag behöver ha klart för mig innan jag ger mig in i det hela. Jag har lite mer än en miljon i kapital till mitt förfogande, och tanken är att jag köper ett fullt uthyrt hyreshus via egen firma (privat) utan några planer på att sälja det eller något annat framtida bestånd (om det blir av), utan det är kassaflödet som får bli det eviga “levebrödet” utöver de extra pengar som man kan låna för via omfinansieringar efter diverse värdehöjande åtgärder.

1. Jag tänker som sagt ta lånet privat, och förhoppningen är att banken går med på en högre belåningsgrad jämfört med om lånet togs via AB. Problemet är att jag har fått höra att bankklimatet idag är sådant att man inte lånar ut mer än 60-65% trots att man äger privat. Stämmer det? Vad har ni för erfarenheter i detta avseende? Jag vet att den minimala kontantinsatsen är 25%.

2. Går det att binda ett sådant fastighetslån, eller är det annorlunda på något sätt? Jag har bl.a hört att fastighetslån är främst rörliga s.k. Stibor-lån. För annars var tanken att jag skulle ha rörlig ränta fram tills dess att räntorna har slutat sjunka, vilket jag hoppas låter som en bra idé.

3. Bankerna gör ju sina egna värderingar när man exempelvis bjuder över en mäklare för att se hur mycket man kan höja värdet på fastigheten om man genomför någon slags åtgärd, t.ex. att man byter ett pellets-system mot luftpumpar eller bergvärme. Är det så att fastighetslånets storlek baseras på vad banken tror att fastigheten är värd istället för vad köpeskillingen blir?
    Alltså, om banken gick med på att låna ut 50% och jag köpte ett hyreshus för 2 miljoner som banken tycker är värd 1,5 miljoner kronor, då kan de bara låna ut 750 000 kronor istället för 1 miljon. Om så är fallet känns det spontant som att man kan använda det till sin fördel ibland. Men jag tror att marknaden överlag har en högre värdering än banken i nästan alla fall.

4. Man brukar få höra att förvaltning är otroligt dyrt att leja ut, så det är något som man får stå för själv. Vad har ni för erfarenheter kring det här? Hur ser priserna ut och vad ingår? Finns det bolag som även sköter annonsering och uthyrning? Jag tänker på er som kanske har för långt till sina fastigheter för att göra nånting själva regelbundet, eller som helt enkelt har råd med sånt för att man har skalat upp så pass mycket.

Tack på förhand!

Försök att boka en tid med ett par olika banker så får du se vad de har att erbjuda. På ett bra objekt borde du kunna få upp belåningsgraden från 65 procent.

Banken gör en egen värdering som är starkt fokuserad på kaasafödet, även om man givetvis sneglar på köpeskillingen.

Lönsamheten blir mycket bättre ju mer man gör själv. Uthyrningen skulle jag aldrig leja bort.

1 gillning

Jag ska börja boka tider snart. Förhoppningsvis blir det gott bemötande!

Det här med banker och deras värderingar: får man ta del av hur de värderar och vilka schabloner de använder? På så sätt hade jag kunnat skaffa mig en bättre uppfattning om vilka objekt som är mer presentabla. Men det kanske inte är något som de är helt transparenta med.

Tanken är att jag står för uthyrningen förstås; man måste nog ändå vara lite skeptisk gällande andras bedömning om vad som räknas som en god hyresgäst. Men beroende på avståndet till fastigheten så kan jag nog behöva leja ut delar av förvaltningen. Det behöver nog alla göra så småningom om beståndet blir för stort, för man kan till slut inte sköta allt själv. Förvaltning ska vara dyrt, men jag har aldrig fått se några siffror från en privat fastighetsägare som har erfarenhet av det.