Finansiera första köp av hyresfastighet

Hej!

Jag är sugen på att investera i någon form av mindre hyresfastighet som mitt första bostadsköp, och eventuellt bo i den eller köpa en andra bostad för att bo själv i.

När det gäller finansieringen så har jag några nybörjarfrågor som jag inte tycker framgår helt klart från andra trådar.

En fråga gäller hur man kan få tillräckligt med lån från banken både till en egen bostad och till ett investeringsobjekt:

Är det en framkomlig väg att använda privat bolån för att finansiera en hyresfastighet? Jag tänker att det är vanligt att man inte har mycket låneutrymme kvar om man redan bor i en belånad bostad. Då lär banken knappast ge en utökat låneutrymme för att köpa ett investeringsobjekt? Jag bor visserligen i hyreslägenhet, så om jag fortsätter med det är privat bolån möjligt för finansiering.

Om man inte har tillräckligt med låneutrymme privat så antar att det gäller att vända sig till bankens företagsavdelning istället. Då är det ett krav att ta lånet på ett företag antar jag (har ett AB som ev. skulle kunna användas). Kan man vänta sig en betydligt högre ränta än för ett privat bolån då? Sen antar jag att de skulle vara skeptiska till att ge lån till mig som inte är i gamet redan.

Jag tycker faktiskt att detta har diskuterats ganska många gånger tidigare i andra trådar, så det finns nog mer info om du söker.

Nej, troligtvis inte. Om du köper en hyresfastighet (dvs en fastighet där det står ett hus som innehåller fler än två lägenheter) så innebär det per automatik att du kommer bedriva en näringsverksamhet, dvs ett företag. Du kan driva det som aktiebolag eller som enskild firma, men oavsett är det en näringsverksamhet. Om du ska låna till en fastighet som används i näringsverksamhet är det naturligt att det är bankens företagsavdelning du vänder dig till. De flesta banker lär inte ge dig ett privat bolån för en fastighet som används av ett företag.

Ja, troligtvis. Banken ser antagligen en näringsverksamhet utan tidigare historik som en större risk än ett privat bolån och vill därför normalt sett ha något högre ränta, lägre belåningsgrad och troligtvis dessutom personlig borgen för lånet. Det är nog inte alltid självklart att de ger lån till någon som inte drivit fastighetsbolag tidigare, men har man en bra kalkyl och ger ett seriöst intryck så går det nog oftast bra åtminstone hos någon bank.

1 gillning

Generellt är det svårt att få banklån till en hyresfastighet privat, särskilt om du redan har bolån eller liten kontantinsats. Banken kräver ofta betydlig säkerhet och god kalkyl på intäkter vs kostnader. Via aktiebolag (AB) är det vanligt, men räntan blir högre och insatsen ofta större, särskilt för nya företag/fastighetsägare. Banken vill se att investeringen går runt direkt. Ett tips är att boka möte med banken och diskutera möjligheter samt vilka villkor som gäller – det varierar en del mellan olika banker.