Hej ! Vi skall separera och kollar vi på olika alternativ för boende.
Tänker såhär. Jag vill köpa ut frugan från vår nuvarande BR. ( vi äger 50 - 50 % )
BR-lånet är från 2014 så det gäller inte dagens regler för amortering. Bra lån att gärna behålla allså. Kan vällja 0kr amortering om jag vill.
Kommer det va ‘samma’ lån / ha samma lånvillkor när jag köpt ut frugan och tagit över hela lånet ? Eller blir det ett ‘nytt’ lån tekniskt sätt som isåfall helt kommer omfattas av dagens år 2023 villkor med amorteringskrav m.m. ?
Någon med erfarnhet av köpa ut / ta över lån till 100 % ?
Ni gör väl en bodelning i stället för köp? Är det en seriös bank går den med på övertag av lånet, under förutsättning att du klarar Kvar att leva på-kalkylen.
Som @Nestor skriver. Men ja, jag har gjort precis som du tänker. Vi bodelade, jag tog över lånen (då ca 80% av inköpsvärdet, men ca 60% av värdet vid bodelningen) och köpte ut exet.
Så lånen är ju desamma om inte banken ser nå’n plötsligt tillkommen risk. Men fråga dem vettja. Allt förutsätter ju också att din sambo inte vill ha lägenheten.
Ja skall du köpa ut henne, behöver du ju få ett lån av banken för hennes del. Alternativt ger du henne pengarna från egen ficka. Men skall du ta över lånet behöver ju banken gå med på det och då kommer dom göra en KALP beräkning på din lön och utgifter.
Så kolla med banken innan ni agerar. Du vill antagligen inte hamna i situationen med att du ger henne pengarna men att hon behåller ägandet som är väldigt reglerat i lag om att dom som står på papperet nästan oavsett vad (tex överenskommelser) är ägarna. I så fall dra in en jurist och hitta inte på något egen lösning. Det kan bli ett råtthål av problem.