Låna del av handpenningen av anhörig - kan banken neka bolån?

Hej,

Hoppas på några lugnande ord från någon som har mer erfarenhet än oss…

Jag och mitt sambo har precis köpt vårt första hus.
Vi gjorde dock det man inte ska göra (insåg vi i efterhand) - vi hittade drömhuset och eftersom vi saknade en del av handpenningen så fick vi låna 150k av en nära anhörig. (Långtidslån med 0% ränta och vi ska börja betala av lånet först om 1 år).

Vi vann budgivningen (på 2.5 milj) och mäklaren vill skriva kontrakt dagen efter!
I lyckoruset säger vi ja och skriver på. (Vi har lånelöfte på 50k mer än vad huset gick på och banken är informerad).

Problemet inser vi sedan är att banken inte har beviljat lånet till 100%. Endast preliminärt då dem behöver få bevis på vart pengarna kommer ifrån. Dem har tidigare fått bild på de transaktioner som kopplas till de pengar vi själva har sparat ihop men nu vill dem även se ett gåvo/skuldebrev gällande de pengarna vi får låna av vår anhörig.

Min fråga lyder - hur stor risk är det att banken nekar oss bolån? Finns det en risk att dem tycker att vi har lånat för mycket?

Vi är båda 30+ med inkomst på 38k + 37k före skatt med inga andra lån bortsett från studielån.

Har ej konkret erfarenhet men som jag förstår det finns det inget principiellt hinder mot att låna även till kontantinsatsen (så länge denna lånebit inte är ett bolån, dvs inte har bostaden som säkerhet). Däremot kommer de som vanligt att räkna på era förutsättningar att klara det hela ekonomiskt utifrån era inkomster.

Se vidare tex under rubriken “Låna till kontantinsats?” (Kontantinsats - Hur funkar det? Låna till kontantinsats? - LF).

Sverige är ett u-land vad det gäller mäklarens ansvar. Vad hade hänt om ni skriver bara på under den förutsättning att banken beviljat lånet. Ni lär bara se honom igen vid kontraktskrivningen.

Hej, det bör inte vara någon fara - jag har själv gjort samma sak för något år sedan och det var inga problem. Det enda som eventuellt skulle kunna vara ett problem är ifall om bostaden inte står 100% på er utan även på den anhöriga som ger lån till er, den situationen är en annan, men om ni ska stå 100% som ägare så är det lugnt enligt min erfarenhet!

Det här förutsätter dock att den anhöriga till er som har givit lånet inte ställer krav som ränta eller återbetalningstid, för om kraven är dåliga för er behöver ju banken ta hänsyn till det antar jag.

1 gillning

Hade jag varit er hade jag upprättat ett gåvobrev med er anhöriga och skicka in till banken. Samtidigt upprättar ni ett låneavtal/regressavtal som ni inte visar banken. När banken godkänt lånet river ni gåvobrevet och betraktar det som ett lån.

Jag har dock ingen erfarenhet om hur generösa banken är med lån men de behöver faktiskt inte veta att det är annat än en gåva.

Gåvobrev hade jag också valt, fast kanske med en mer informell icke-bindande muntlig överenskommelse att betala tillbaka, så det inte blir ett bedrägeri mot banken utan att det egentligen är gåvobrevet som gäller juridiskt.

Ja, det är givetvis bättre om släktingen litar på TS även om jag inte tror att ett dokument av den typen skulle nå dagens ljus. Ibland behöver den interna familjejuridiken hanteras lite finkänsligt utan att man är en storskurk för det.

Fick avslag i höstas på ett bolån utan motivering, hade kunnat köpa huset kontant, och hade lånelöfte på tre gånger kostnaden för huset/torpet. Erbjöd mig att möta banken med 50% kontakt insatts, men fick nej även då.

Nordea

Detta var dock inte för att bo i huset, utan hyra ut. Tydligen annan situation.

Kan säga såhär.

Säg INTE till banken att ni lånat pengar av en anhörig. Be dom ni lånat pengar av skriva ett gåvobrev att ni fått pengarna, det blir lättast för huvudvärken. Sen när banken fått en kopia på detta kan ni riva det och skriva skuldebrev emellan er.

Kan tilläggas att vi gjorde såhär när vi köpte nyligen.

1 gillning

Skulle nog tolka det som att det har mer med penningtvättslagen att göra än belåningen. Banken behöver veta var pengarna kommer ifrån av den anledningen.

3 gillningar

Tvärtom. Sverige är förmodligen det landet i världen där mäklaren har mest ansvar. I Sverige gör en mäklare allt. I dem flesta andra så säljer endast mäklaren och lämnar över till jurister.
Varför tror du dem har 2 års utbildning snart 3 plus att dem inte får jobba utan en ansvarsförsäkring.

Till frågeställaren :
Se till att ha underlag på hur dem lånade pengarna är intjänade så är det lugnt.
Har erfarenhet av detta och bankerna och mäklarna har krav på sig att kontrollera detta så inget konstigt. Tar bara lite mer tid.
Väldigt vanligt att man får hjälp med kontaktinsatsen. Läst någonstans att 50% av alla förstgångsköpare får hjälp.

Jag köpte hus förra året och lånade en del av beloppet från nära vänner. Enklast är helt klart att upprätta ett gåvobrev då det inte blir något krångel med ränta och avbetalning som riskerar minska ditt låneutrymme.

Var beredd också på att den du lånar av kan bli kontaktad av banken och ombedd att visa var pengarna för gåvan/lånet kommer ifrån.

Var också beredd på en lång process, jag spenderade runt två månader med kommunikation fram och tillbaks med banken.

Lycka till!