Hej! Jag är svensk medborgare, men bosatt utanför EU. Jag har köpt en tomt i Sverige där jag vill bygga ett fritidshus.
Byggkostnaden beräknas till cirka 3 MSEK. Jag kan själv lägga in runt 1,5 M, men behöver låna resterande del.
När jag varit i kontakt med banker har de varit väldigt avvaktande – det verkar som om flera har en generell policy mot byggkreditiv när man bor utanför EU.
Jag har en stabil inkomst och kan redovisa hur pengarna tjänas.
Har någon erfarenhet av om det ändå finns möjligheter här och hur man bäst kan gå tillväga?
Alternativ jag funderat över (men helst vill undvika) är t.ex.:
– Föräldrar som borgenärer
– Att överlåta tomten till föräldrarna och låta dem stå på lånet
Det är nog inte lätt. Bankerna har ju skuldkvots reglerna att följa så har man inte inkomst i Sverige så blir det nog svårt.
De jag vet som köpt så verkar det ha varit antingen 100% cash eller att släktingar stått på det hela, eller möjligtvis att det räckt med släkting som borgenär. Folk berättar ju inte så mycket detaljer men vad jag förstått mellan raderna. Själva körde vi cash köp.
Bäst är nog att ringa runt till alla storbankerna och försäkringsbolag med bank för att se vad som är möjligt.
Det kan också vara värt att inga lokala banken om det finns någon sådan. De känner ofta till lokala förutsättningar bättre och kan då se att riskerna är begränsade för att då tänja lite på reglerna
Mycket hänger nog på vem man får tag på. Äldre erfarna banktjänstemän tenderar att våga tänja lite mer vad jag förstår
Problemet är inte din lön, problemet är säkert att du har dina tillgångar utomlands. Kronofogden har inte samma befogenheter att kunna beslagta dina tillgångar om du skulle få problem med betalningarna, särskilt inte i länder utanför EU. Sannolikt vill bankerna i det landet du bor inte heller finansiera byggen/hus i ett annat land av samma skäl. För dem är det i praktiken ingen säkerhet som de kan ta över om du inte betalar. Möjligen i så fall att du tar ett blanco-lån i ditt land? Du har ingen annan fastighet du kan belåna?
Annars blir det nog att dra in föräldrarna som låntagare om de bor i Sverige. Tänk dock på att är de pensionärer så är det svårare för dem att få lån.
“Problemet är inte din lön, problemet är säkert att du har dina tillgångar utomlands.”
Jo, till viss del stämmer det. Jag har ca 1MSEK i Sverige men tänker använda det som del av de 1.5MSEK jag vill lägga cash för bygget. Så efter det så kommer alla tillgångar vara utanför Sverige (tills huset står klart och det kommer ha ett värde).
Du har ingen annan fastighet du kan belåna?
Nej, inte utöver tomten som jag vill bygga på.
Annars blir det nog att dra in föräldrarna som låntagare om de bor i Sverige. Tänk dock på att är de pensionärer så är det svårare för dem att få lån.
Innebär det att det också är bäst att de äger tomten och bygget, eller kan de ta lånet “åt” mig? Antar att banken skulle kräva att de är lagfaren ägare till tomten och sedermera huset?
Nej, men det kan också vara ett spår, även om det känns struligt då jag kommer flytta tillbaka till Sverige i sinom tid. Dessutom svårt att tro att banker vill låna ut för byggen på andra sidan jorden. Men absolut ett spår att kolla upp! Tack för tips.
Kolla med banken om det krävs, troligen behöver de vara åtminstone delägare i tomten. Om du drar in föräldrarna, glöm inte att tänka över hur arvssituationen blir om du har syskon.