Byggkreditiv | Någon som har tips, erfarenheter och kunskap om fällor att undvika?

Nu ska jag bygga sommarhus och undrar om ni har tips ang byggkreditiv. Är fösta gången jag bygger :grimacing:. Och ränteläget är vad det är……

Kommer att behöva låna 2,5mio vilket motsvarar 35% av totala kostnaderna och har inga andra lån. Har redan fått godkännande av en storbank men tänkte testa fler banker för att se var villkoren är bäst.

Ngn som har erfarenhet/kunskaper? Vad ska jag tänka på? Vilken fälla ska jag undvika? Vilka låneinstitut har ni bra/mindre bra erfarenheter av?

Tacksam :pray:

Om du inte vet precis när du behöver det men att det kan behövas snabbt så vet jag att Nordea löser det fort medan SEB inte gör det. Av den anledningen hamnade jag på Nordea för första gången. De löste kreditivet på typ en dag när vi skulle bygga villa.

Sedan kan det väl vara bra att ha i åtanke att du kommer ligga på byggkreditivet tills du gjort slutbesiktningen av byggnaden. Först därefter kan du omvandla det till ett vanligt bolån.
Håll koll på alla utgifter och se till att specifikationerna på fakturorna är tydliga, så slipper du sitta i telefon med banken och försöka reda ut vad som är vad sen.

Kommer inte på något särskilt annat att tänka på. Snart 6 år sedan jag stängde mitt byggkreditiv.

Lycka till!

Kul, bygger du med totalentreprenad eller kommer du göra delar själv?

Om du redan äger en fastighet så kan det vara fördelaktigt att ta pant och lån i den istället för ett byggkreditiv.

Sålde för att kunna bygga. Så tyvärr. Annars helt rätt!

Tack- bra tips!

Följande har du nog redan tänkt på, men jag skriver det ändå. :slightly_smiling_face:När väl fakturor börjar komma och du ska nyttja byggkreditivet, kan du spara några kronor på att tänka på att betala fakturorna närmare slutet av förfallotiden än i början. På så vis kan du vänta några dagar längre innan du lyfter kreditivet för fakturorna från banken. Du betalar bara ränta på använt belopp av byggkreditivet. Du ska dessutom “bara” låna 35% av kostnaden så vänta så länge som möjligt innan du börjar använda kreditivet och betala så mycket du kan med egna medel, om du har möjligheten. Det kan göra några kronor på det hela taget.

Lycka till med bygget!

1 gillning

Tack! Riktigt så långt hade jag inte tänkt än men helt klart att där finns pengar att tjäna :pray:

Pingar in @nestor som har gett ut ett och annat sådant under sin karriär gissar jag. :heart:

1 gillning

Tag gärna in offerter från många banker. Villkoren varierar kraftigt från tid till annan.

Lite kuriosa. Är det inte ett lösvirkeshus vill troligen husfirman ha en spärrförbindelse från banken. Dvs ett större belopp från byggnadslånet öronmärks till husleverantören. Vid ett tillfälle lånade kunden så lite pengar att byggnadskreditivet var på ett lägre belopp än spärrförbindelsen. Kunden fick då öppna ett spärrat bankkonto som användes som säkerhet för spärrförbindelsen.

1 gillning

Tack ska inhämta offerter från flera/många.
Intressant att de ev vill ha spärrad konto……
Då får det bli så.

1 gillning

@Nestor en fråga till: vilka är det viktigaste villkoren jag ska tänka på förutom ränta så klart?

1 gillning

Inte så konsigt egentligen. En husleverans är inga småpengar direkt. De flesta måste ju låna och i så fall uppstår inte problemet.

Som kund är du skyddad. Banken kan inte ensidigt lyfta pengar och betala husfirman. Vid en eventuell tvist kan du låta bli att betala. Däremot blir ju pengarna spärrade om de behövs till något annat.

1 gillning

Kontakten med banken brukar flyta smärtfritt.

Kruxet är väl att undvika förseningar. Du bör på något sätt försäkra dig om att bygget blir klart i tid.

1 gillning