Bygga nytt hus - vad händer om man blir uppsagd?

Vi funderar på att bygga nytt hus och har ett lånelöfte från vår bank som täcker kostnaden. Ca 6 mkr med 4 - 4,5 mkr lån beroende på hur mycket vi väljer att lägga in själva.

Allt känns bra, men med tanke på det ekonomiska läget i världen och de långa ledtiderna med nyproduktion (14-17 mån) så kan vi inte bortse från risken att någon av oss i hushållet blir av med jobbet innan vi tillträder. Först är det ju ett byggkreditiv som beviljas och när vi tillträder omvandlas det till ett normalt bolån.

Är det någon som har erfarenhet om vad som gäller vid ett sådant tillfälle? Man vill ju inte stå mitt i processen och banken slutar betala. Vi klarar driftkostnaderna även med a-kassa/inkomstförsäkring under ett par år så vi är inte speciellt oroliga för det. Vi har frågat vår nuvarande bank, men inte fått svar än. Det kan säkert skilja från bank till bank också, därav frågan här.

1 gillning

Inte exakt samma situation, men såg den här artikeln i SVT för ett tag sen: Avgiften chockhöjdes – nu har Malin inte råd att flytta in i drömlägenheten i Malmö | SVT Nyheter

Verkar tråkigt.

Vad är minst risk för en bank? Ett halvfärdigt hus eller hus som är inflyttningsklart? Du kan sova lugnt.

Däremot har du inga trumf på hand när du skall förhandla om ränterabatt. Förhoppningsvis tänker banken längre vad näsan räcker, så de skall väl ändå inte erbjuda dig listräntan. Då är det bara att byta bank när tillfälle ges.

1 gillning

Lycka till. När jag startade mitt project 2013. Var det inte lätt att få byggkredetiv här på västkusten. Dom viste knappt var det var på banken. När man väl fick tag på en/två banker som hade möjligheten så hade dom otroligt stora marginal krav på en. Jag hade tur att bank nr 2. Bank persionen själv nyligen hade avslutat sitt enga byggkredetiv/byggande. Så hon viste precis vad det handlade om. det var helt andra grejer det. under tiden vi byggde så byttes bankkontakten då denna avancerade i organisationen. Den nya kom helt plötsligt med. Ja ha har ni byggt klart än eller. Det har nu gått två år. Vi har inte länge bygg kredetiv änså. Jag läste igenom alla papper jag hade fått. Fanns inget som stod om detta. Men kolla upp detta är mitt råd. I alla fall Dec 2017 blev jag klar :slight_smile: och under denna tid hade nu mera frugan varit uppsagd ifrån jobbet och hittat ett nytt jobb efter lite mer än ett halvår. Vi skötte båra betalningar osv. och banken hade inget att komma med. Det var mer banken som gjorde bort sig. för helt plötsligt kom det inte ränte fakturor längre på lånet. Då hade någon ändrat så att lånet i sig betalade detta. Vilket inte vi hade kommit överens om. Där fick nya bankonktakten backa. Efter tre år. Så ville dom ha ut en besiktingsman. Och så var det möte med banken om detta. Jag sa som det var enligt BBR så har jag 5år påmig att bygga. Sen var den frågan borta. När vi väl lämnade in sistafakturan och värderat allt. Så fick man ett beröm att jag hållt nere kostnaderna ovanligt mycket jag landade på 67% belåning. Oj det blev lite mer babel än vad jag hade tänkt skriva här. Men kul att det är fler som vågar bygga själv. En sista grej. Ta det lungt med besluten och kolla runt ta in offerter det skiljer jääääte mycket i pris och pengar man kan spara. Mvh Mattias