Bygga hus, men vad kommer banken att säga?

Situationen är som följer:

Jag och min sambo är i startgroparna för att bygga ett hus. Hittills har vi 1st tomt, 1st bygglov och 1st första handpenning betald på ett hus från en tillverkare vi hittat, som vi gillar.

Vi kontaktade i tidigt skede Valdemarsviks sparbank på inrådan av en familjemedlem. De verkar vara rimliga, så pass rimliga att det är en lång kö för att ens få bli kund hos dom öht, så vi ställde oss i kön.

Nu har det snart gått 6 månader sedan jag pratade med Valdemarsviks sparbank och det börjar dra ihop sig till att betala allt större mängder till husföretaget, kommunen, lantmäteriet etc. Under denna tid så har vi dessutom råkat ut för 2 stora oförutsägbara utgifter, varför det börjar sina i vår kassa.

Ljuset i pengatunneln kommer i oktober då min sambos familj säljer en fastighet som hon äger 10% utav - Summan kommer täcka handpenningen med godo, men kommer som sagt inte fören i oktober.

Varken min sambo eller jag har erfarenhet att förhandla med banker, och vi går och skjuter detta framför oss. Går det att föra detta resonemang med en bank eller kommer vi få kalla handen fram till oktober?

Vi har båda fast anställning, inkomsten sammanlagt är ca. 70000 före skatt, ibland upp till 80-85 beroende på extrajobb, men inget regelbundet.