Sparande vid bostadsbygge

Någon gång i framtiden skulle jag vilja bygga ett hus. När jag räknat på det så har det landat på ungefär 5–6 Mkr beroende på tillval vid totalentreprenad i min del av landet. Dessutom känner jag till att alla byggen blir dyrare än planerat och att alla tidsplaner spricker. Nu funderar jag på hur mycket jag behöver spara för att kunna genomföra ett byggprojekt av villa med en säkerhetsmarginal.

Tanken är att finansiera ett bygge via byggnadskreditiv som sedan ska gå över till bolån minus vinsten från försäljningen av den bostadsrätt jag äger. Det kanske blir 1 Mkr i vinst på bostadsrätten. Utöver det tänker jag att det behövs en separat insats. Min gissning är att jag behöver 1 Mkr i cash.

Är det någon här på forumet som gjort denna resa och kan berätta om hur finansiering kan lösas på ett säkert sätt? Tänker jag rätt?

Vet inte just vid byggande men jag vet att @ramagon mer eller mindre byggde sitt eget hus själv.

1 gillning

Jag har låtit bygga ett hus och jag har lärt mig två saker;

• Det blir alltid dyrare än man tänkt sig. Inte nödvändigtvis för att folk är oärliga i sin estimat, utan för att husbyggande är en kreativ process i sig. Beslut tas, ändras och ändras igen. Så här i efterhand förstår jag varför folk köper modell-hus även om det blir lite tråkigare (jag ritade själv).

• Om du har råd; skippa alla tankar på att göra mycket själv. Låt proffsen jobba och ägna dig åt det du är duktig på. En duktig arkitekt och en stabil byggledare är ovärderligt.

Så det finansiella. Du gör ingen en tjänst genom att snåla i din budget och göra optimistiska antaganden. Räkna ut vad det borde kosta och lägg på 20%! :slight_smile:

2 gillningar

Det roliga med varje bygge är att det alltid blir unikt, det är också dess akilleshäl, väldigt svårt att få ett konkret “så mycket kommer det kosta”-svar.

Det låter som du hamnat på tanken att inte bygga allt själv, utan med typ husfirma eller byggare som sköter det mesta.

Insatsen behövs inte om din förhandsvärdering hamnar över din tilltänkta budget. Exempelvis får du en förhandsvärdering på 7 mkr kan du låna 5.95mkr utan insats. 85%. Givetvis får man betala om värderingen blir lägre i efterhand. Tänk dig typ en sättning på bostadsmarknaden.

Sen brukar man ofta köpa tomt först och då behövs en insats såklart. Tomten blir då ett bolån, huset i sig ett kreditiv.

Jag tror du tänkt ganska rätt. Vi har ett kreditiv som kommer göras om till bolån efter vår värdering som blir gjord denna vecka. Kommer du sälja din bostadsrätt innan du kör igång och bo temporärt någon annanstans?

Vi valde att bygga mycket själva inte så mycket för kostnaden utan för att vi ville lära oss något nytt. Sen är det en svårslagen känsla att ha byggt sitt egna hus. Jag har ritat det själv också. Tar givetvis mycket längre tid.

Jag la ner rätt mycket tid på en budget som faktiskt har hållit, men tog ändå i med 10% över den i oväntade utgifter. Budgeten gjordes ner på smådetaljer i vissa fall. Vi har även inom ramen för budgeten valt att betala en hel del saker med vår inkomst, vilket varit skönt.

@Skogen har rätt i estimatet kring 20%, men jag vågar påstå att man säkert kan dra på lite mer, särskilt vid lösvirkeshus och ännu mer om man inte är van. Vid kataloghus går det bara att ändra så mycket, givetvis beror det på tillverkaren.

2 gillningar

Skulle helst undvika flytta från bostadsrätten. Därav tanken med att spara ihop en summa som kan ligga på sparkonto och fungera som komplement till byggnadskreditivet. Dock oklart hur bankerna ser på ett sådant upplägg.

1 gillning

Banken kommer ha med din bostadsrätt i kalkylen, både kostnadsmässigt och värdemässigt. Men de tar också hänsyn till övriga lån och kapital, till exempel privat sparande i fonder. I vårt fall hade vi en bostadsrätt som vi inte hade lån på och den togs med som en tillgång och behövde vi låna mer än kreditivet fick vi låna på den.

Tror inte banken skulle se negativt på att du har ett rejält sparkapital.

Det är generellt mycket jobbigare med kreditiv, främst för att det är ett osäkert kort för banken. Banker gillar inte sådant som bekant. De kan därför vara lite svåra har vi upplevt.

Det finns husföretag som i princip har 1-faktura lösning där du får en faktura efter byggt hus, det är optimalt ur bankens perspektiv, det var rätt tydligt att vår bank föredrog husföretag. Bygga lösvirke som vi gjort är mycket omständigare för banken där man skickar in fakturor efterssom från diverse olika företag och leverantörer. Det kräver ju även om man bygger lösvirke som egen byggherre att man är en projektledare, det är inte helt lätt.

Det viktiga vi gjorde var att kunna visa för banken

• Vi kan hantera detta projektet. “Här är min projektpärm som jag lagt ner sjukt mycket tid på”.

• Vi kan klara av de här summorna. Jag gjorde faktiskt 3 olika kalkyler på hallåkonsuments förnämliga budgetsida, med olika räntenivåer, upp till 7%.

3 gillningar

Jag och min sambo är i startgroparna för att börja bygga hus och väntar just nu på godkänt bygglov. Vi ska bygga lösvirkeshus från en husleverantör och ska göra ganska mycket själva. Vi är praktiskt lagda bägge två och tycker det är kul att bygga så därför har vi valt det upplägget.

Husbygget finansieras med byggkreditiv, vinst från lägenhetsförsäljningar och sparpengar. Jag jobbar till vardags som industriell projektledare så jag är ganska van vid att sätta en budget och följa upp löpande. Ett tips är att försöka göra en så detaljerad budget du kan och som tidigare nämnt lägga på 10-20%. Gör inte en glädjekalkyl, det straffar bara er själva.

Om du vill kan du skicka er budget till mig som ett privat meddelande så kan jag kika igenom vilka budgetposter ni har inkluderat. Mycket beror ju såklart på förutsättningar för tomten, det är ganska stor skillnad att bygga inom en detaljplanerad villamatta eller som vi som ska bygga på avverkad skogstomt där inga anslutningar finns tillgängliga.

4 gillningar

Vill bara flika in att jag är sjukt imponerad av er som bygger själva. Det är så långt från min värld att jag inte ens kan beskriva det

3 gillningar

Samma här. Tanken för oss är kataloghus med totalentreprenad. Annars skulle huset bli klart… 2083.

2 gillningar