Budget bygga hus själv i egen regi

Som övertexten lyder så ska jag och min partner bygga en gård i egen regi. (Bostadshus+stall). Då jag själv är snickare sen många år i grunden och min fästmö är ingenjör så kommer vi bygga i lösvirke och sköta allt i projektering och byggande själva. Min fråga till er är det någon som gjort nått liknande i denna grupp? Vore intressant att få se kalkyler och budgetar men även minor folk klivit på under själva bygget med extra kostnader?

2 gillningar

Verkar det inte mer lämpligt att lägga upp den här frågan i ett forum för husbyggare?

Problemet med t ex byggahus.se är ju att de glada hemmabyggarna har högst varierande fallenhet för ekonomi…

Hej du glade byggare! Hur optimistisk du än är med din kalkyl. Räkna dubbelt minst. Har byggt helt i egen regi för att komma undan billigt, men det blir dyrt ändå, gjort allt själv från grund till tak så jag vet att det springer iväg ändå. Speciellt nu när virkespriserna har rusat iväg.
Jag hade tillgång till egen skog för stomresning för mitt bygge. Finns dock en skön känsla i att ha gjort allt själv. Flyttar aldrig från min kåk, värderingen är trottsalt mer än hälften av lånet.
Lycka till.

1 gillning

De jag sett bygga själv har även gjort dyrare materialval än de annars hade gjort.
När de bygger själva är det nog mer rationellt att de vill att det ska bli extra bra eller snyggt och lättare hänt att de uppgraderar allt något snäpp.
Sen har vissa lagt till automation för all belysning och annat man kan kontrollera och den biten har kostat mycket mer än de budgeterat.

Antingen får ni sätta en mer strikt budget och materialnivå från start eller ha djupare fickor.

I min tonår flyttade morsan och jag ut från storstaden, rev sommarstugan och byggde nytt där istället. Hel källare, hus, borrade brunn, komplett avlopp, styckade av tomt etc etc. En fantastisk upplevelse men behövs tåga, tålamod och dubbel budget.

Då får man ju verkligen hoppas att du trivs😊

Tack för svar

Vi har byggt både fritidshus och stall.
Fritidshuset på totalentreprenad, det höll sig 5% inom budget. Men här gäller det att vara påläst om rättigheter samt skyldigheter som kund. Vi hade planerat allt materialval i förväg och var beredd på de flesta frågor ifrån bygget.

Stallet byggde vi lösvirke efter egen design. Här var det betydligt mer tidspress av olika anledningar. Vi anlitade en byggare under 5 månader som vi jobbade tillsammans med. Här sprack budgeten rejält, men i efterhand så är vi otroligt nöjda med stallet och hur det blev. Tror att vi hamnade på ca +50% av ursprungsbudget. Att det blev som det blev är vårt egna fel, tidspressen spelade stor roll.

Om jag skulle bygga stall idag så skulle jag höra av mig till lokalt snickeri och kolla om andra sortering hos dem. Skulle också dra ut på byggtiden för att kunna hitta saker begagnat, det finns otroligt mycket där ute.

Det är inte riktigt jämförbart, men jag och min sambo gjorde en tillbyggnad på 44m2 (1.5 plan) samt takbyte på hela huset för drygt ett år sedan.

Jag gjorde inte allt själv. men en hel del.

Följande tog jag in hantverkare till:

Snickare gjorde gjutningen, reste stomme, spikade panel, satte fönster, isolerade de stående väggreglarna och satte ångspärr. Utsidan var klar så när som på målning när de lämnade. De la även golvspånskivorna på övervåningen för att ha något att stå på, samt bytte hela taket.

Plåtslagare gjorde:
Allt plåtarbete på taket, bleck till dörrar, fönster, stuprör etc.

Elektriker: Gav mig instruktioner hur jag skulle dra flexslang, sätta dosor etc. Kopplade sedan ihop uttag etc.

Markentreprenör hydraulspräckte bort berg till rätt nivå.

Detta gjorde jag själv:

• Planering
  • Beställning / hämtning av material
  • Markarbeten utöver sprängning. D.v.s schaktning, dagvattenbrunn/avledning, paddning, dränering, väga av för att börja sätta ut kantelement. Forslade även bort sprängsten.
  • Det mesta eljobbet.
  • All VVS (med hjälp av en kompis). Dock bara värme i mitt fall (golvvärme). Inget vatten/avlopp i tillbygget.
  • Allt snickeri som inte snickarna gjorde: Jag riktade de gamla ytterväggarna som nu blev innerväggar, satte installationsreglar och la den liggande isoleringen. Skruvade OSB, GIPS, spikade upp paneltaket, gjorde smygar, lister, slipade betonggolv och la parkett, isolerade mellanbjälklag, monterade tilluftsventiler med mera.
  • All målning/tapetsering utvändigt och invändigt.

Snickarna gjorde en tidsuppskattning på ungefär hur mycket tid de skulle behöva lägga ner inför bygget, och jag räknade också på allt material som behövdes. Bad om en kostnadsuppskattning på bergsspräckningen och gjorde en värdering på fastigheten för att se vilket låneutrymme som fanns.

I vårt fall höll vi budgeten fint. Vissa saker blev lite dyrare, men det mesta blev billigare än planerat.
Vi lånade 600 000 hade ungefär 590 000:- kvar när kostnad för pantbrev och värdering var draget. Vi hade planerat att göra lite mer arbete själva, men då vi låg bra till med budgeten fick snickarna göra utsidan helt klar. Sambon var i senare delen av en graviditet också, så det var mest jag som kunde arbeta med bygget.

I slutändan hade vi pengar över till att installera en kamin med skorsten (50’), köpa begagnad byggställning för 25’, färg och virke för att måla om hela huset, och byta ut dålig panel, samt byta tre fönster och en ytterdörr i den gamla delen av huset.

Markförhållandena är alltid en osäkerhetsfaktor. Berg som behöver sprängas, eller är bärigheten så dålig att det behöver pålas? Då kan det dra iväg. Annars antar jag att du som snickare har rätt bra koll på vad man kan stöta på under byggets gång.

Hej! Vi ska också bygga lösvirkeshus på egen hand. Vi har tomten och förhandsbesked klart, men tycker att det är svårt att göra en produktionskostnadskalkyl nu när priserna på byggmaterial stiger. Hur gör ni?

Anlita någon som ritar åt er. Sedan köper du kalkylen av någon byggare. Alternativt låter någon Entreprenör göra jobbet åt dej fram till färdiga handlingar/kalkyl.
Sedan en option på att få bygga huset eller en peng på att köpa loss kalkyl och ritningar.
Då får du en uppfattning om hur många timmar du behöver lägga ner av din tid, eller om du ska köpa vissa delar och göra vissa själv.
Gör man detta arbete själv tenderar det bli glädjekalkyler. (Även om man är i branschen)

1 gillning