Hej!
Finns det någon som har koll på vad det kostar att bygga nu för tiden?
Tidigare har jag hört tumregler om att en kvadratmeter kostade ca 25 - 30 tkr och att tio snickartimmar färdigställer en kvadrat. Såklart jättegrovt och beroende av projektets karaktär, men ändå något.
Nu är det länge sedan jag var inblandad i byggprojekt. Vad gäller nu? Vad har ni för erfarenheter?
Tänker främst bostadsyta, men även annat är intressant.
Väldigt svårt att svara på, prefab? Klt? Lösvirke?
Nyckelfärdigt eller egen skissat?
Tomten är en stor del av budgeten.
Hade inte räknat mindre än 25.000/kvm.
Ett nyckelfärdigt trähus med träfasad från en husfabrikant kostar mellan ca 19 000 och 30 000 kr per kvadratmeter, beroende på tillverkare, husmodell och materialval.
Ett nyckelfärdigt stenhus från en husfabrikant ligger på mellan ca 30 000 och 35 000 kr per kvm.
Ett arkitektritat trähus brukar hamna på 22 000 – 33 000 kr per kvm, men egentligen kan det sticka iväg hur högt som helst.
Ett arkitektritat stenhus kostar normalt ca 35 000 per kvm och uppåt.
Ett lösvirkesbyggt trähus kostar 14 000 kr per kvadratmeter och uppåt, beroende på hur mycket eget arbete som ingår och hur billigt material du får tag på.
Ja, där bör man kunna få mer exakta svar. Man får bara se upp med hur dom räknar. Finns en del duktiga som gör mycket själv och då blir det billigare än om man skall köpa rubbet.
Men 500k innan man börjar gräva har jag sett att man räknar med. Sedan beror det på vem som gör jobbet och vad det är för standar man vill ha.
En som gjorde en större utbyggnad i Stockholm landade på 40k/kvm. Och då var det billiga kvm. Dvs inget kök eller badrum. Och inga anslutningskostnader, och ingen markkostnad.
Men är det ett mycket enkelt standardhus så går det ju komma under.
En allmän poäng är att det är väldigt mycket runtomkring som kostar. Själva huset är ofta en överkomlig historia i relation till allt annat, åtminstone om vi pratar om regioner som inte har sin framtid bakom sig.
Exakt så! Byggahus är fantastiskt, men jag uppfattar det som att alla där är yrkessnickare, eller åtminstone fixiga farsor! Spontant tänker jag att folk här ligger närmre gemene man, men dessutom har bättre koll på ekonomi!
I just detta fallet tänkte jag på ett fritidshus i fjällmiljö, men det kanske är roligare att få diskutera frågan bredare.
I fallet med fjällstuga antar jag det lätt blir lite extra markarbeten och sprängning. Förmodligen är det smart att köpa prefab, men lite anpassningar vill man säkert göra då fjällstugor ofta har lite extra krav på yta i hall, kanske önskemål om bastu etc.
Lite off topic men i 9 av 10 fall är det mycket lönsamt med x månaders tjänstledighet för att bygga om/till/nytt och det är inte direkt raketforskning att bygga ett hus. Vi gjorde så vid renoveringen av vårt nuvarande hus när det varit större saker… 4 veckors semester plus 8 veckor tjänstledighet hinner man massor på! Vi planerar nu att bygga nytt inom en 5 års period och då räknar jag med ett års tjänstledighet för hela projektet (150 kvm lättbetong i 1 och 1/2 plan)
Ska tillägga att jag jobbar med IT så är inte yrkesutbildad men har inte tummen mitt i handen heller… Har också oförskämt bra betalt men blir mycket lönsamt endå… (Tips är att bygga med lättbetong det är väldigt förlåtande material för hemmafixare, okänsligt mot fukt och man får en färdig isolerad vägg direkt, dvs man slipper ångesten att dåligt väder ödelägger huset eller att man inte får till alla skikt med ångbroms, vindskydd etc helt korrekt…)
Materialet kan man köpa direkt från fabrik eller importera från öst, helt andra priser än lokalt här i Svealand… Även uppvärmning källa kan importeras billigt vi beställde pelletskamin (med luftkanaler som fördelar värmen i huset) för ca 50 procent när vi importerade direkt från Italien…
Som flera skrivit ett trähus får ni för runt 25000:-/kvm.
Sen tillkommer tomtkostnad, markarbeten, pålning, sprängning , anslutningsavgifter m.m man kan räkna med ca 10% i administrativa kostnader på entreprenad kostnaderna för besiktning, KA, projektledning, projektering m.m dessa kan sänkas om ni köper ett “Katalog-hus”.
Så 100kvm fjällstuga kostar ca 2 750 000:- exkl tomt.
Att bygga med lättbetong skulle jag inte rekommendera hemmafixare, åtminstone inte om man ska ha putsad fasad, och putsade väggar invändigt. Det är mycket svårare att få en bra putsad fasad än vad det är att bygga en träregel-vägg.
Själva murningen är inte så svårt men ytan, och få det tätt kring fönster och dörrar!
Nyckeltalsmässigt så kostar en murad och putsad yttervägg ca 2000:-/kvm
Och en träregelvägg ca 800:-/kvm
Priser ex.moms enligt kalkylprogram.
Tänk vad olika man kan tycka , som sagt tycker jag personligen det är 100 gånger enklare att få till en bra lättbetong vägg som jag litar på är funktionell bra (med putsad in och utsida) än att få till alla 17 lager i en trä konstruktion perfekt efter konstens alla regler och hålla helt torrt över byggtiden. (Sen ska tilläggas att jag tycker om lite äldre grov puts på utsidan så allt behöver inte vara 100 procent slätt) insidan blir kanske inte heller 100 procent rakt och vinkelrätt överallt men det ger prägel av äldre hus trotts det är nytt. Men det är en smaksak…
Men oavsett så om man pratar ekonomi är det oslagbart att bygga själv (oavsett byggsätt) mot att anlita folk om man inte har extremt bra betalt. Ett år tjänstedig ger ca 2000 arbetstimmar att lägga på ett hus. Att anlita arbetskraft samma tid kostnad på ca 1400 000. Det ger en besparing på ca 1 miljon i medeltal skulle jag gissa om man räknar på 30/35 efter skatt… (Sen kan man skatteplanera också genom att tjänstledighet på ett år inte ligger som ett kalenderår… Vara ledig juni till maj så slipper man statlig skatt etc… Dvs mindre total skatt trotts samma inkoms)
Haha! Exakt detta är min tanke! En kollega frågade mej häromdagen om vad jag skulle lämna för avtryck på jorden om jag dog imorgon. Om jag verkligen skulle vara nöjd med att ha arbetat med administration?
Jag kan inget om bygg men är väldigt intresserad av att lära nytt och jag gillar att arbeta och skapa. Där någonstans föddes tanken om att bygga ett hus, inte nödvändigtvis helt själv, men att åtminstone vara fysiskt involverad i processen. Ett hus är det mest bland de mest konkreta och eviga tingen, åtminstone bildligt sett. Dessutom fint att ha något egenhändigt att lämna över till barnen den dagen man trillar av pinnen.
Jag är inte direkt i fasen att jag är påväg till byggvaruhuset, men jag känner lite på tanken ifall detta skulle kunna vara en dröm för mig. Både gällande kostnad, men framför allt kring vad man vill göra av sitt liv.
Precis något sådant är det jag tänkte! Tack! Det är mycket pengar, men inte omöjligt om man verkligen vill. Ska känna på om detta är något för mig, oavsett får det isf vänta tills kidsen är lite äldre…
Jag tvivlar på att det är mer lönsamt för 9/10 att göra så mycket själv, du är oftast mycket, mycket långsammare än vad en yrkesarbetare är. Tror mer på att det är 1/10.
Tycker du det är roligt är det bara att köra på det upplägget.