Vi har köpt en tomt och ska bygga hus, om vi kan enas om en affär.
Vilka husleverantörer är bra eller åtminstone ok?
Googlar man runt får man intrycket skalan börjar på dåliga och går snabbt neråt.
Vi har köpt en tomt och ska bygga hus, om vi kan enas om en affär.
Vilka husleverantörer är bra eller åtminstone ok?
Googlar man runt får man intrycket skalan börjar på dåliga och går snabbt neråt.
Hej, Älvsbyhus är ett alternativ ifall ni har en halvtajjt budget. Själva Husgrunderna ingår! Inga lyxhus direkt men ändå
Mvh / Stefan
Jag tror vi närmast måste ha 2-plan, Älvsbyhus har bara 1½ tror jag (efter ett besök på Nybygget Arlanda mellan Stockholm & Uppsala), men ska kolla.
För 16 år sen byggde jag med Trivselhus, väldigt nöjd med det.
Några i grannskapet kör A-hus (totalentreprenad) och är mycket nöjda.
Jag köpte A-hus 2006. Har inte varit några problem alls. Bra grundnivå på kök mm, rejäla dimensioner på virke, platta på mark med golvvärme. Det enda jag la till var råsponttak istället för masonite (eller?). Ordentligt byggt över huvud taget. Men som sagt nästan 20 år sedan. Dom blev väl uppköpta av Derome i den vevan ungefär, vilket är ett seriöst företag vad jag vet.
Ha rimliga förväntningar! det spelar stor roll för om man tycker nåt är bra eller dåligt. Älvsbyhus är ett prisvärt och riktigt bra alternativ, men om du går in med förväntningar på en Fiskarhedenvilla så lär du bli besviken.
Jag bor själv i ett Älvsbyhus och är nöjd. Är med i flera husbyggargrupper på Facebook, och det verkar som att mycket hänger på att få tag i en bra säljare, ett schysst bygglag och att ha lite marginal i kalkylen.
Ett tips är att gå med i någon Facebookgrupp för den hustillverkare du är nyfiken på och läsa vad folk skriver där. När jag själv ställde en fråga om den modellen vi byggt, var det en person som hörde av sig. De hade byggt samma hus och bjöd in oss att komma förbi och kolla hur det blev
Jag har ingen personlig erfarenhet men viktigaste punkten som jag sett i bekantskapskretsen är att viktigaste faktorn är det företaget som färdigställer huset. Kvaliten där kan variera enormt mycket.
Kanske lösvirkeshus skulle fungera bra?
Det normala verkar vara en husbyggare som levererar byggsatsen och en lokal firma som skruvar ihop den. Båda måste funka?
Min fru skulle älska det.
Jag skulle gå in i väggen.
Jag har jobbat som hussäljare i ungefär 15 år. Man kan dela in husleverantörerna i 5 olika kategorier.
1 Älvsbyhus
2 Hjältevad, Smålandsvillan och andra som bygger på torpargrund.
3 Fiskarheden och ev. liknande företag. Levererar hus i lösvirke. Flexibla och prisvärda.
4 Trivselhus, Eksjöhus, Myresjöhus och en 20-30 st andra som är likvärdiga.
5 Exklusivare leverantörer
Jag skulle personligen välja bort 1 och 2 då torpargrund är både dåligt och dyrt.
Exklusiva alternativ är ju bara om ni har en rejäl budget.
Så då är alt. 3 och 4 kvar. De flesta av dessa kan bygga precis som ni önskar så ni är inte tvingade till ett kataloghus rakt av. Nyttja den möjligheten då det inte speciellt dyrt.
Så till den viktigaste delen av allt. Generellt sett så är alla husleverantörer likvärdiga när det kommer till att leverera en byggsats från fabriken. Det som kommer vara helt avgörande är säljaren och de entreprenörer som kommer bygga huset.
Det är även rätt viktigt men inte avgörande vilken entreprenadeform man väljer.
Delad entreprenad
Generalentreprenad
Totalentreprenad
Det skiljer en hel del på dessa.
Hoppas det var till hjälp.
Jag bor i 1 1/2 våningshus och tycker att det är mycket trevligare på många sätt med 2 våningshus.
Eksjöhus och A hus är många nöjda med vad jag hört. Jag är ingen expert.
För oss blev valet ett tvåvåningshus från Götenehus. Mycket bra grundnivå på allt. Vi bytte bara köket till ett litet dyrare och la till ett skåp i badrummet samt en bättre ho i tvättstugan i övrigt så är allt standard. Riktiga gedigna dörrar och överallt sten i fönsterbräda. Två helkaklade badrum osv osv. Nu har vi bott här i 8 år. Bara bytt en kran som renovering.
En bra byggsats/stomme från en bra leverantör är lätt att förstöra om man inte har bra byggare som färdigställer. Så minst lika viktigt att ta referenser på de som gör slutfinishen som de som levererar hus och ritningar.
Kollade på många husleverantörer då vi byggde hus 2006. Kan ju ha hänt en del sen dess men här är lite inspel från oss.
Många fastnar i ”planlösning/utseende” men för oss kändes det som att det kunde de flesta leverantörer få till oavsett.
Vi jämförde i ett exceldokument ner på detaljnivå inklusive alla ändringar, tillägg, avdrag, utrustning osv så vi jämförde ”äpplen med äpplen” tekniskt sett.
Blev då förvånad hur ”dyra de billiga blev” och hur ”prisvärda de bättre bland mellannivån blev”. (Vi kollade på de flesta på nivå 1-4 som MannenP definierar det ovan)
De billigaste kändes just billiga i detaljlösningar och utförande. Var många saker som vi inte gillade hos t ex Älvsbyhus. Inåtgående fönster, ej golvvärme, enkelgips i väggarna, tunnare isolering, duk som underlag till takpannor (ej råspont) krävdes förstärkning och eget bygge för att lösa kakel/klinker i badrum/tvättstuga. Ganska låsta planlösningar. Låg standard på vitvaror osv. Låga avdrag om man valde bort saker eller gick inte välja bort i vissa fall. Dåligt med förvaring som mest var enkla garderober osv. Svårt förbereda framtida ”ändringar” t ex välja en förstärkt vägg/avväxling för att i framtiden kunna öppna upp två små rum till ett stort.
Kommer man från lägenhet är det väldigt mycket att tänka på när man övergår till hus. Då ser många fördelarna med t ex Älvsbyhus låga priser och missar vad som skiljer. När man börjar vara inne på sitt 2-4 hus så ser man mycket tydligare vikten/värdet av de tekniska aspekterna. Saker som döljer sig bakom beteckningar/benämningar. T ex isoleringstjocklek, tak/grund/väggkonstruktioner, fackuttryck, värmesystem OCH olika kapacitet/värde även om det är samma typ av värmesystem, placering/låsta saker på t ex en elritning/ventilationsritning som sen påverkar osv. Så vid sitt första hus eller om man inte är så insatt är det svårt hur man ska tolka/värdera såna tekniska aspekter som döljer sig bakom det och då kanske tror att ”same, same spelar ingen roll”.
Märkte också att ”grundköken” från olika tillverkare skiljde sig förvånansvärt lite i pris MEN så fort man började lägga till ”inredning/utdragslådor” osv stack kökspriserna snabbt iväg när vi jämförde med att välja bort det som ingår och välja IKEA-kök istället.
Sen kommer de hantverkare som bygger huset i slutändan också att påverka hur ”bra/noggrant” huset blir byggt.
Vi valde till slut ”Bra Hus” som byggdes av lokala entreprenörer som hussäljaren ordnade fram och blev väldigt nöjda.
När en närstående byggde nyligen så jämförde dom priser med husleverantörer i den lite dyrare klassen kontra att en lokal firma ritade och satte upp motsvarande hus.
Ingen större skräll så var ju den lokala billigare, om ändå en lokal byggare ska bygga det kan dom ju lika gärna göra det hela vägen utan att en till firma ska ha sin vinst emellan.
Har 20 år gammalt Älvsbyhus och ja, det är ju budget.
T ex bara plastväv som underlagstak, krypgrund med de problem det medför, oisolerade innerväggar som ger hög ljudnivå, ineffektiv frånluftsvärmepump. Kasst virke kanske också? Iaf till Vindskivorna som redan ruttnar. Mina föräldrars hus ha 45 år gamla vindskivor som är hela än…
Taket är väl det som bekymrar mig mest, den där plasten håller inte för evigt. Krypgrunden har jag bra koll på och avfuktaren drar ca 500kwh år vilket ändå är ok. Pumpen har vi bytt till luftvatten. Kök är renoverat.
Kvaliteten på huset bestäms av dess konstruktion, ingående material och vem som bygger det. Såg det på området jag byggde på en gång i tiden. Samma husleverantör tog in snickare och andra hantverkare från flera lokala byggfirmor. En av dessa firmor hade gott renommé vilket inte kan sägas om de andra. Att veta vem som kommer bygga huset är en fördel.
Vi valde att bygga arkitektritat och med specificerad konstruktion av huset. Inte bara fasader och planritning. Tog in anbud och valde en lokal byggfirma med goda referenser. Blev inte dyrare än ett kataloghus, ungefär samma.
Jag har nyligen levererat prima 100-årig gran till Älvsbyhus, så allt virke är då inte kasst.