Varför bygger inte fler nytt hus istället för att köpa?

Jag och min sambo har letat efter hus i ca ett halvårs tid men har inte haft det så lätt. Det har kommit ut förhållandevis få objekt som i faktiskt vill ha i det området vi vill bo och i ett fall så trissades budgivningen upp för mycket för oss. Nu på morgonen efter den dagliga Hemnet kollen så såg jag en annons om att bygga eget hus istället. Sökte runt lite grann och såg lite olika siffror på att det kostar runt 22 500Kr kvadraten. Så 150 kvadrat blir ca 3 375 000Kr. Givetvis finns det dyrare och säkerligen billigare än så. Men man verkar ändå få ett ganska hyfsat hus för 3-4 miljoner om man ska tro säljarna om man kör totaltentreprenad. Jag tycker det låter lite väl billigt? Inkluderar det verkligen allt liksom?

Då 4 miljoner är vårt maxtak redan så har jag börjat fundera på om det inte är bättre att köpa ett nytt hus istället givet att det bara kostar 3 miljoner. Tomterna i området där vi vill bo går på ca 750 000Kr. Så då skulle vi få ett helt nytt hus utan några större underhållsarbete de kommande 10-20 åren, bra energiklassning med effektivt värmesystem etc. Och såklart nytt och fräscht. Varför köpa en gammal kåk för 3 miljoner där man inte vet vad man ger sig in i när man kan få något helt nytt för någon miljon mer och få bättre garantier? Dessutom borde ju värdet vara lite högre när man sen säljer det i framtiden om det är nyare. Har jag missat något?

9 gillningar

Helt rätt tänkt. Vi byggde för 6 år sen efter liknande insikter och mycket tittande på gamla hus. Men plussa på några hundra tusen för tomt markarbeten, sen kanske lite för friggebod. Garage måste du räkna med också, kostar en del även om du bygger själv.

Vi hade kollat på gamla villor från 60 talet innan på mindre storlek med lukt i källaren och sånt för över 5MSEK.

Det är även ett kul projekt.

3 gillningar

Det är väl en enorm tomtbrist i många kommuner? Jag är inte aktiv husletare alls men har snappat upp att det här i Linköping är kötid i decennier och att extremt få tomter säljs i kommunens tomtkö.

1 gillning

Ja det är såklart en faktor, om det inte finns någon tomt där man vill bo blir det ju svårt.

I Stockholmsområdet är ofta tomtvärdet den största delen av taxeringsvärdet.

1 gillning

Bor man i ”rätt” kommun där tomtpriserna är hyffsade och det finns en efterfrågan på redan byggda hus är det absolut en idé. Det är ingen större vits med att binda upp 3-4 miljoner om husen omkring kostar 2. :slight_smile:

En aspekt som man ska ha i åtanke är att väldigt få byggen flyter på helt smärtfritt. Det blir ofta förseningar och/eller dyrare än man tänkt sig. Dessutom behöver ni (antagligen) ligga ute med en hel del pengar innan det är dags att flytta in. Om finansieringen hänget på försäljning av en annan bostad kan det upplevas nervpirrande.

8 gillningar

Man kan köra med byggkreditiv hos bank som sedan görs om till bolån vid färdigställande.

Absolut. Men inte heller byggkreditiv är gratis. :slight_smile:

Det bör även tilläggas att ett nytt hus knappast är en garant för problemfritt boende i 20-30 år. Att tro att något hus kommer vara problemfritt aka bostadsrätt är nog att skjuta sig själv i foten lite. Det kommer inte vara problemfritt.

Att bygga eget hus är förstås mångas dröm och om man går in i det med god förståelse av processen är det nog väldigt kul o tillfredställande. Jag har sett väldigt många program av olika husbyggarserier, kan ju vara att rekommendera om du inte redan sett massa sånt. Om du INTE har sett det kanske jag skulle rekommendera emot då du förmodligen inte har intresse nog för processen. Men kan ha fel såklart. Oavsett om du gör det dokumentera processen! Kommer definitivt vara lärorikt.

1 gillning

Nej det är ungefär som bolån i kostnad. Men man behöver inte “ligga ute” med pengar om man gör så.

Låter farligt :grin: jag hade inte sett nått sånt innan. Men visst, det är bra att ha lite erfarenhet av att leda projekt eller att läsa / förhandla kontrakt. Kan man dessutom göra vissa moment själv går det att tjäna lite pengar så, men då blir det som ett extra jobb.

Nej givetvis är det alltid problem med hus, det är ju en del av det roliga. :slight_smile: Men förhoppningsvis är det färre problem med en ny kåk än något som är från 40-talet och genomgått massor av tveksamma renoveringar. Nuvarande hus vi bor i har varit dyrt då vi blivit tvugna att lägga ny dränering, putsa om grunden, renovera badrum pga mögel etc. Det är väldigt få hus vi kollat på som har någon vettig dränering så redan där springer det ju iväg om man köper något gammalt.

Kollar inte på tv så det har jag inte sett. Men man kan ju tänka sig att de enbart skulle visa projekt med problem, annars är det inte särskilt underhållande…

Jag tänker att om man köper totalentreprenad så borde man väl få ett fast pris, stöter byggarna på patrull så är det deras problem. Förstår att det blir försenat om något gjorts fel, leveranser inte kommer som de ska osv men kostnaden borde väl inte läggas på köparen då? Jag kanske har helt fel men om jag anlitar en hantverkare som gör ett misstag får hen ju åtgärda det utan kostnad.

Däremot förstår jag att det kan bli problem om man har massa speciella önskemål som går utanför originalritningen.

1 gillning

Totalentreprenad är väldigt låg risk i min mening. Se till att det finns en skälig straffavgift vid försening (det ska finnas men kan va lågt). Som privatperson som köper en vara/tjänst från företag har du även väldigt starkt stöd i lagen. Kontraktet ska följa en mall och ange fix pris.

Jag är på väg att bygga på en tomt som kostar exakt 750k med Älvsbyhus. Här har du en kalkyl:

Kostnader summa
Köp av Tomt 750000
Vatten 152268
El 37500
Fiber 20000
Sprängning 125000
Markarbeten 205000
Hus 1823100
Tillval Älvsbyhus 82996
Nybyggnadskarta 5000
Lagfart 12075
Pantbrev 50000
Bygglov, byggsamråd 45000
Besiktningar 30000
Geoteknisk markundersökning 0
Kontroll imkanal, täthetsprov 6000
Container och byggstäd 15000
Värdering mäklare 0
Utan finplanering tomt 3,358,939
Finplanering tomt
Asfaltering tomt 25000
Stenar tomt 21000
Häckar tomt 15000
Förråd 20000
Totalt finplanering 81000
Totalt allt 3,439,939
Tillval Pris
Extra sovrum 7900
Extra köksfönster 5900
Köksö 7900
Badrum, Möbelpaket stort 11850
Duschväggar 5450
WC, Möbelpaket litet 6960
Klädvård överskåp 4900
Maskinpaket 11900
Kyl+Frys mot vardagsrum 4875
Färg utomhus 15361
Totalt tillval 82996
Oplanerade kostnader
Avsaknad avkastning 134358
13 gillningar

Ovanstående är en kalkyl för ett hus på 129 kvadrat. Om du använder en annan husleverantör än Älvsbyhus kan du lägga på en 500k extra. Ska du upp i 150 kvadrat kan du nog lägga på några hundra tusen på det också.

Utöver kostnader för själva huset så tillkommer Byggherrekostnader och anslutningskostnader också. Dvs kostnader för bygglov, KA, besiktning, färdigställandeförsäkring, lagfart, anslutningar för el, värme, avlopp. Beroende på hur tomten ser ut tillkommer kostnader för markarbeten också såsom nedfart och om det behövs fyllnadsmaterial eller sprängning till exempel.

Edit: @Daniel_Nilsson inlägg publicerades precis samtidigt som mitt och belyser samma sak, att det är ganska mycket mer än själva huset som kostar pengar.

Vi håller på och bygger ett drygt 200 kvm hus och våra kringkostnader är väldigt lika Daniels. Vi gör dock väldigt mycket själva så vår budget för själva huset skiljer sig ganska mycket.

3 gillningar

Sprängning eller pålning kostar ju lite extra om det behövs. Men med tomter är det ju svårt att ändra om man en gång fattat tycke :grin:

1 gillning

Okej men då har ni ju lite koll om ni bor i hus nu, bra!

Jag tror totalentreprenad och att köra på det hårt/juridiskt medför mer problem än det löser, kan göra ivf. Dom flesta byggare får ju en personlig relation till den som dom bygger huset åt och om det finns generositet där kommer dom förstås göra ett bättre jobb. Finns många sätt att utföra ett jobb ”korrekt” men som fortfarande är undermåligt. Drar mig till minnes en bekant som byggde ett extra hus på sin tomt, dom var (är😂) trevligt folk som bjöd byggarna på middag bland annat. Som tack gjorde dom ett fantastiskt arbete bland annat med en enorm terass av sten som blev över när dom sprängt bort ett berg som dom sen pyssla ihop på ett makalöst sätt till en stor terass.

Så att säga att det är deras problem om det blir problem… jag menar för all del gör det lycka till :joy:

Om man betalar fast pris så betalar man ett överpris som leverantören tar ut för att täcka oförutsedda kostnader. Jag tycker det är jättebra att ha fin kontakt med de som bygger, men att börja ta eget ansvar för nått man själv köpt känns väldigt dumsnällt.

1 gillning

Tomter för nyproduktion ligger ofta sämre till än existerande områden som byggdes för 50-100 år sen.

Ett existerande hus kan du besikta och bedöma skicket på. Du kan gå på tomten och in i huset och känna om du skulle trivas.

Att bo i ett nybyggarområde innebär flera år av byggstök. Det tar ca 10 år innan området blivit hyfsat uppvuxet.

Jag har byggt nytt en gång i tiden, ”nyckelfärdigt”. Det var långt mycket mer arbete än vad jag trodde.

9 gillningar