Jag är själv intresserad av att bygga ett eget hus inom några år (beroende på tillgång till en bra tomt). Finns det någon bra sida där man exempelvis kan jämföra olika hustillverkare? Tänker att det borde finnas någon tillverkare som ger mest för pengarna, så att säga.
Självklart ska man vara smidig och vänlig, att bjuda på lunch/fika är ju en självjklarhet. Men har man kontrakt så har man.
Jag har gjort samma analys som dig; att bygga ett nytt hus är ett attraktivt alternativ till att köpa något som blir ungefär lika dyrt fast är 80 år gammalt, med höga driftkostnader för uppvärmning etc.
Men som referens, så är det i princip kört att bygga hus i närheten för mig. Det alternativet finns i praktiken inte. Jag har stått i den kommunala tomtkön ett bra tag. Kommunen skriver själv att de förmedlar ca 1-2 tomter om året för bygge av småhus. Det är ungefär 3000 personer framför mig i kön. Av denna anledning accepterar de inte ens längre att fler ställer sig i kön pga deras administrationskostnad samt att det ändå inte är lönt. Majoriteten av de som står i kön kommer ju vara döda innan de kommer fram.
Samtidigt är det en kommun som lätt hade kunnat skaka fram tusentals tomter baserat på den mark kommunen äger och är i attraktiva lägen som rimligtvis lätt kan anslutas till VA, vägar etc.
Detta skulle ju även leda till en inflytt av den typer av människor en kommun vill ha; nämligen finansiellt starka personer som är nettobidragare till kommunen. De som betalar mycket i skatt, inte vandaliserar eller förstör, och i övrigt klarar sig själva. Det säg sju även att det en kommun vill ha är finansiellt starka småbarnsfamiljer. Och det är just sådana (och blivande sådana) jag tänker man får genom att släppa tomter för småhus.
Varför de ändå inte gör detta är för mig ett mysterium. Den trötta tanten på kommunen jag frågade svarade undvikande att det är mycket administration och de jobbar på så gott de kan. Kanske är det så att elen inte räcker till och lokala elnätsleverantören säger stopp på grund av att elkablarna till norra sverige är eftersatta och brunkolskablarna ner till kontinenten inte heller är tillräckligt tjocka - nu när vi ska lägga ner all stabil lokal inhemsk elproduktion. Det är ju ändå i regionerna SE3 och SE4 jag bor. Ni vet där elpriset är 200% högre än samma period förra året pga att det visst inte blåser så mycket varje dag någon trodde ![]()
Jag funderar också på att bygga hus framöver. Är inte alls insatt i processen i detalj, men hur många är egentligen det? Tror det ska gå bra om man är beredd på att ta lite höjd vad gäller pris och tid kring projektet.
Husprogram har jag ju sett som någon skrev om men tvivlar på att det kommer hjälpa mig supermycket, mer än att man är medveten om att problemen kan hopa sig.
Har många närstående som byggt eget och har erfarenhet, så dessa kan jag ta hjälp av.
Jag tänker att om jag går in och ”väljer” ett hus på hemsidan, sen tar jag höjd för att slutpriset kommer landa på det x 3 så funkar det nog.
Det är ju mycket som tillkommer utöver deras prisangivelser.
Mitt största problem är egentligen att hitta en tomt som jag är nöjd med.
Jag och min fru har haft ett möte med en husleverantör och vi räknade på:
- Hus med utgångspris 2 475 000 SEK
- Tomtkostnad 2 250 000 SEK
- Totalpris: 6 333 900 SEK
Då har säljaren givit (enligt honom) rimliga antaganden för markarbete, VVS, el, fiber, lagfart, bygglov, osv.
Dvs. skillnaden mellan “priset på hemsidan + tomt” och “uppskattat totalpris av säljare” är knappt 1 610 000 SEK.
Jag har också funderat en del på husbygge tillsammans med min sambo, och vi har inte det som något sannolikt alternativ framöver av flera anledningar. Du kan ju fundera på om någon av dessa passar in på dig:
- Vi vill ha stor tomt. Det verkar vara få nybyggda hus eller lediga tomter med storlek på över 1000m2, åtminstone i våra trakter. Sällan i rätt prisklass iaf.
- När vi tittar på ritningar på nyproduktionshus, och besöker bekantas diton, så verkar alltid barnsovrummen vara för klaustrofobiska för vår smak. Sällan mer än 10m2, det blir inte mycket kvar när man ställer in säng, skrivbord och garderob. Har själv vuxit upp med rum i den storleken och vantrivdes.
Ekonomiska perspektivet i all ära, men man skall trivas hemma också.
@Bjoern Det med tomtstorleken låter ju kanske som ett storstadsproblem? Folk vill väl stycka av så smått som möjligt och kränga flera tomter kanske. Så kan det väl vara på fler ställen i och för sig men det lät ju väl litet med 1000m2. Inte något fenomen i mina trakter i alla fall. Har dock bott i Nacka i hus och det var lite tragiskt att se vilka små tomter folk köpte och bodde på. 
Angående storleken på rummen så brukar man ju kunna ändra planlösningen, i alla fall hos vissa husleverantörer.
Var på visning idag på ett rätt fint hus men tomten på 500m2 som till hälften bestod av rabatt gav ju en del att önska. Vi har idag ca 2500m2 och skulle vilja ha åtminstone 1000-1500.
Vi ska bygga hus med LB-hus, tomten kostar oss 800k, ska bygga 143kvm stort hus med lite tillval etc och en carport… vi räknar på att det kommer kosta ungefär 4,7m totalt inklusive tomtkostnaden då. Tomten är 1042kvm men tyvärr rätt sluttande så vi får markarbetekostnader på runt 400k vilket gör att totalkostnaden blir lite mer än om vi hade haft en platt tomt.
Vet du vad ett motsvarande begagnat hus kan kosta i ert område?
Ett nytt hus betalar inte fastighetsavgift de första 15 åren. Det är väl värt 130.000 kr.
Det finns knappast någon specifik tillverkare som generellt skulle vara “mest prisvärd”. Däremot är det alldeles säkert så att vissa husmodeller är mer prisvärda, kanske för att de är populära och tillverkas i stora kvantiteter. I praktiken begränsas valet av hus av tomtens form och utseende. Ska det bli bra bör du ju välja ett hus som passar tomten. Den eventuella merkostnad det ger lär du få tillbaka i en högre värdering.
Jag tror att man rent allmänt kan se tre typer av husköp:
- Köpa begagnat
- Köpa nytt av husleverantör
- Bygga själv med entreprenör
Att det är mer fördelaktigt att bygga själv jämfört med att köpa nytt av husleverantör är givet. I båda fallen är det ju nybyggda områden med bristande infrastruktur, dålig kollektivtrafik etc.
Varför?
Jag har ingen aning om hur man bygger hus. Det skulle GARANTERAT bli kass. Menar du att en husleverantör gör ett ännu sämre jobb? ![]()
En fördel med att köpa ett nytt hus av en husleverantör är att allt är så genomtänkt. Här de byggt 30 likadana hus tidigare har de sannolikt byggt bort en del svagheter och gjort förbättringar. Det är värt en del.
Det jag menar är att du ofta kan spara mycket pengar på att själv hitta en tomt, köpa den och sedan anlita en entreprenör att bygga huset - jämfört med att köpa ett färdigt hus inkl tomt av en husleverantör.
Detta är naturligtvis inte fullt ut givet men särskilt i närheten av storstadsområden finns ofta en stark dynamik gällande nya områdens status och utveckling. Det som idag är ett eftersatt område med halvsunkiga sommarstugor är morgondagens lekstuga för nyrika. Genom att köpa en tomt innan ett områdes status definierats kan det gå att göra bra en bra affär.
De områden där byggbolag bygger hus och säljer färdiga i paket med tomten är oftast sådana där det finns en ekonomisk vinst med att göra det. Om du kan köpa tomten själv kan du få motsvarande ekonomiska fördel själv istället.
I de delar av landet där det inte finns någon stark ekonomisk tillväxt är det inte så vanligt att byggbolag köper upp mark och bebygger så där är du generellt hänvisad till alternativet att bygga själv.
Någon kunskap om husbyggande ska annars inte behövas. Den nackdel som finns med att köpa tomt och hus är att mycket av arbete med tomten är något man behöver göra själv.
Mina föräldrar rev sommarstugan och byggde upp ett nytt mindre hus. 1,8 miljoner oinredd övervåning + 500.000 för markarbete (behövde spränga i berg och fylla massa)
Men de undersökte noga innan att allt skulle ingå och att entreprenören tog hand om allt. Det är många “nyckelfärdiga” hus där allt inte ingår. Grunden får man ofta lösa själv tex.
Men tänker som många andra här, att det kan vara svårt att hitta en tomt där man vill bo.
Om jag mer förutsättningslöst skulle vilja bygga ett hus i en viss region så skulle jag i första hand ta kontakt med kommunen/kommunerna för att få en uppfattning om var man planerar att bygga ut VA-nätet. Denna fråga har ett väldigt stort samband med byggande och prisutveckling i olika områden. Det bästa sättet att kunna göra en bra affär borde vara att skaffa sig ett kunskapsövertag relativt olika ägare av tomter.
Ofta är det känt vilka områden där VA-nätet på sikt kommer att byggas ut men inte lika självklart när det kommer att ske. Om de tänker sig att det ska ske inom 4-5 år kan det i praktiken mycket väl bli 10 år istället.
I närheten av storstäder är det normala att utbyggnad av VA-nätet ser som något positivt. Det leder till nya möjligheter och utveckling på alla plan. På andra ställen i landet kan det mest ses som en kostnad eftersom det inte direkt leder till samma omfattande förändring i ett område.
Stora problemet är väl tillgången till tomter i attraktiva områden? Bor själv i storstadsförort och här finns inga kommunala tomter(eller kö till sådana för den delen), men enstaka avstyckade från större tomter dyker upp ibland. Snabbt överslag på de tomtpriser man ser då ger att det nog blir ungefär samma pris för ett (välhållet) befintligt hus som ett nytt.
I områden som redan idag är “erkända” som attraktiva går det inte att hitta tomter till några vettiga priser. För att det ska gå att göra en bra affär behöver det handla om sommarstugeområden som ligger storstadsnära, och framöver ska konverteras till villaområden, eller utbyggnadsområden där kommunen släpper tomter.
Det finns en fallgrop med planerad utbyggnad av VA-nätet. Om det är planerat att VA-nätet ska byggas ut men inte när kommer du inte kunna bygga överhuvudtaget innan VA-nätet är på plats. En avloppsansökan för enskilt avlopp avslås om det finns planer på ett VA-nät så det finns inget sätt att komma runt det. I min kommun finns det områden som hamnat in limbo för det planerade VA-nätet förblir just planerat så ingen kan komma vidare med sina byggplaner, det är en stor risk att ta för att försöka hitta tomter innan de sticker iväg värdemässigt.