Vågar ni att bygga med Älvsbyhus?

Hej,

Som det står, frågan är ni vågar att bygga med Älvsbyhus?

Jag tänker på att testa Bygg och Sälj. Min plånbok passar bara Älvsbyhus (budget 3 mkr). I så fall var borde tomten ligga? Utanför storstäder och inom 30 krm: funkar det?

1 gillning

Har flera kompisar som byggt med dom och är jättenöjda. Nyckeln är dock att inse att man får vad man betalar för och att det inte är en fiskarhedenvilla eller liknande

Mvh
Björn

2 gillningar

Förstår inte frågan. Handlar det om ett specifikt bolag eller om marknaden för att sälja nybyggda villor i allmänhet?

Menar du Älvsbyhus? Jag jobbar i branschen och är ute i nybyggda hus varje vecka.

Har en positiv bild av Älvsbyhus men det är viktigt att man vet vad man köper, om man jämför i bilvärlden så är Älvsbuhus en Dacia. Gör det de ska, trevliga utrymmen men allt är gjort för att det ska vara så billigt som möjligt.

Finishen är låg och materialvalen är billiga men fungerar, helt rätt hus för rätt kundgrupp/plats.

3 gillningar

Älvsbyhus, du får va du betalar för…
Jag skulle välja ett ett hus i lösvirke så man kan få de anpassat efter sina behov…

Har ett Älvsbyhus själv. Kan inte jämföra med övriga tillverkare, har bara haft lösvirkes innan. Är helnöjd, vet inte vad man skulle anse billigt förutom möjligen krypgrund vilket är dåligt.

2 gillningar

Det jag tycker är badummen som inte har kakel utan skivor som “ser ut som kakel”, väggarna har inte gips utan spånskiva, taket har inte råspont utan endast armerad plast, väldigt liten, typ obefintlig, möjlighet till anpassning.

Ingenting som gör huset dåligt, jag skulle själv kunna tänka mig ett Älvsbyhus om jag ville ha ett enkelt hus, tajt budget och gillade modellen.

Vill man ha ett hus som är motsatsen men fortfarande kataloghus skulle jag titta på Trivselhus, enligt mig de trevligaste kataloghusen men såklart ett högre pris. Har nog i mitt yrke sett över 100 olika kataloghus byggas upp (arbetar som byggnadsinspektör).

10 gillningar

Yes ja nu är vårt hus 20 år och har således renoverats med kakel i badrum, nytt kök,golv etc också. :nerd_face:

Hade vi byggt nytt hus hade det nog blivit något “bättre” men nu hittade vi detta på perfekta platsen och tomten också. :innocent:

3 gillningar

Helt rätt, läget är viktigast allt annat går att fixa… tycker det gör bra hus bara man vet vad man köper :slightly_smiling_face:

Kan man renovera sådana badrum ens? Kakla på befintligt eller måste man riva all ner till stommen och börja om från början?

Thank god för mitt lättbetonghus.

I dessa tider undrar jag bara om skakig ekonomi hos husbyggarna har betydelse? Jag vet att det finns försäkringar osv så man får huset byggt, men det är lätt att något saknas och man står med brister och garantier inte gäller osv.

Som andra tidigare påpekat så är ju läget det viktigaste då det är det enda som inte går att ändra på i efterhand. Har själv aldrig byggt med Älvsbyhus men det är ju “budgetnivå” eller vad man ska kalla det, och utöver de tillval som de erbjuder finns det vad jag förstått inte mycket utrymme för egna idéer.

Personligen tycker jag att det mest positiva med att bygga nytt är just att själv fritt kunna bestämma stil, planlösning, fasader och tekniska lösningar, möjligtvis begränsat av detaljplan och/eller budget. Alla dessa möjligheter går man till stor del miste om vid ett bygge med Älvsbyhus.

Jag skulle gärna rekommendera XN-Villan som husleverantör, som håller hög standard och är mycket prisvärda. Vi byggde nytt med dem 2018 och siktar på att göra det igen när vi sålt nuvarande hus (inte det lättaste i nuvarande marknad). Enda nackdelen är att de inte erbjuder helentreprenad utan endast generalentreprenad, men de bygger helt efter kundens egna önskemål och man har full kontroll över materialval och eventuellt eget arbete som man vill lägga ned själv.

1 gillning

Det lär blir att riva ner och bygga upp från stommen, men inte särskilt mycket mer jobb för det borde bara vara 2 lager skiva att ta bort så är stommen där :slightly_smiling_face:

1 gillning

Som flesta redan skrivit, du får vad du betalar för.

Personligen skulle jag tex välja någon som kör med plywood och gips. Har för mig att Älvsbyhus bara kör med enkelgips. Ett skäl till att är lite billigare.

Har själv nyligen byggt hus, byggde i egen regi. Dvs vi tog in entreprenörer för de olika delarna. Stommen platsgjöts i betong, när mäklaren hörde det så steg priset vid värderingen.

Men visst, ska du bara bygga för att sälja och själv inte bo där, så varför inte. Bästa är nog att kolla med den lokala mäklaren, dom har koll på vad du kan få för ett nybyggt hus. Vilket område, storlek, antal rum etc.

Är det 3 milj totalt? Dvs inkl tomt, hus, inkoppling av el, VA?

Ofta brukar mäklare trycka på vilket sorts hus det är, dvs högre kvalite = högre pris. Obs inom rimliga gränser. Jag tänker om du lägger stenskiva på köksön som kostar 200 k… de pengarna blir svåra att få tillbaka.

Ofta är det inte huset du betalar för utan läget! Nära en stad, litet samhälle men finns det tåg som tar dig snabbt in till stan, där är priserna högre. Som sagt, kolla med lokala mäklare, de kan även berätta vad som dom säljer bäst, antal rum, en planshus etc

1 gillning

Intressant.
Älvsbyhus jämförs med en Dacia.
Ett hus bör väl stå i +100 år, hur kan man göra ett sånt budgetval? Jag kritiserar inte men blir förvånad.
Vore det då inte mer rimligt att välja ett modulhus från tex Smålandsvillan som är av kvalite och mer att jämföra med en Skoda. Ett förnuftigt val?
Dom har ju också en kapitalstark ägare i OBOS bakom sig. Personligen skulle jag vilja känna mig trygg och veta att företaget finns kvar under hela den 10 åriga ansvarstiden.

1 gillning

Älvsbyhus är det mest stabila och kapitalstarka företaget på småhusmarknaden

3 gillningar

Jag skulle ändå valt Älvsbyhus före Smålandsvillan, aldrig varit med om att det krånglat vid uppförandet av ett Älvsbyhus. Smålandsvillan har jag tyvärr några tråkiga exempel som inte varit egentligen kopplat till själva huset men entreprenörerna de anlitat så är väl inte rättvist att dra hela Smålandsvillan över en kam även fast de var “deras” upphandlade entreprenörer.

Varit med om att grunden var inte riktigt inmätt och huset levererades i kraftigt snöfall, de resulterade i att sektionerna kom snett och det blir en kant på 1-2 cm rakt genom hela huset och det kom sådär 30-40 snö mellan innerväggarna då takstolarna inte gick att montera :grimacing: Problem kan hända överallt, men det hanterades inte snyggt efteråt och kunden kom i kläm, fick troligen ett prisavdrag (jag är inte inblandad i det ekonomiska) men leva med ett hus med en låg tröskel rakt genom hela huset och vetskapen att det legat snö i innerväggarna som fick smälta bort.

Jag vill alltså inte vara negativ mot Älvsbyhus, jag tycker det är en av de bättre leverantörerna att ha och göra med bara man inte förväntar sig en Audi till priset av en Dacia.

1 gillning

Bara allmänt…jag tror det är viktigt på detta forum att inte hänga ut företag eller be om värdering av dem. Vi har alla olika livserfarenheter och kommentarer kan bli riktigt tokiga mot företagen som alla kämpar just nu. Undvik företagsnamn om de inte är med i direkt diskussion. Då lyfter vi varandra och visar fin respekt. Fin tisdag alla. Ylva

4 gillningar

Såklart ska du bygga ett Älvsbyhus om du tycker att deras standard passar dig. Husen har sett ungefär likadana ut de senaste 40 åren, så design är inget de lägger några större pengar på. Finns ju ett antal trevliga tillval som pimpar upp husen lite (spotlights, helglasfönster ner till golv osv). Planlösningarna tycker jag är lite ålderdomliga, men det är ju helt vad man gillar. Jag har t.ex. hellre matrummet i närheten till köket, medans Älsvsbyhus tycker att tvättrum och kök hänger ihop.

Sen som många har nämnt, extremt billiga materialval överallt. Plywood istället för gips, oisolerade inneväggar. Jag vet inte exakt vad det är, men jag har alltid stört mig på Älvsbyhus fönster, de ser så små ut jämfört med alla andra husmodeller. Går man på en gata ser man direkt “där är ett älvsbyhus”, och för mig är det fönstren som avslöjar. Varenda rum är genomgånget för att tas fram så billigt som möjligt. Man sparar säkert nån tusenlapp på att sätta en utanpåliggande elcentral istället för att snyggt sänka ner den i väggen, men går det att spara så har man gjort det.

Det viktigaste man ska göra är att beställa hem en massa kataloger, börja bläddra. Hitta några tillverkare man fastnar för. Gå på deras husvisningar, ställ frågor, känn och kläm på husen.

Lycka till!

/

3 gillningar

Om 100 år har du varit död länge.
Om man inte har ideella ambitioner eller har gott om pengar är det mest optimala att välja ett hus som håller din livstid, vare sig det gäller nybygge eller gammalt hus.
Pengarna man sparar innebär större ekonomisk säkerhet eller möjlighet till sådant som kan ge lycka i livet, t ex resor, utbildning mm.

Tror man går och retar sig på saker i olika hus. Köpte något dyrare än Älvsbyhus och retar mig på fönster, finish, färgval från min sida och allt möjligt så det hör väl till husägande. Trevligt att ha ett lagom dyrt hus som man har budget att justera vid behov. Med det sagt läs på så du har koll på vad du får för pengarna och hur det funkar i med och motvind.

1 gillning