Jämför inte bara priser utan framförallt - försök höra efter om folks erfarenheter av själva bygget.
Alla dom här håller ju i många byggen och det klart att allt inte alltid går smooth och att det därtill kan finnas jobbiga kunder på andra sidan som grinar på internet. Men leta lite efter även folks dåliga erfarenheter eller om något av företagen varit uppe i media för kritik. Har för mig att d va något med trivselhus i södra Sverige där dom byggt lövtunna väggar(?) och extrem lyhördhet där dom själva hävdade att fom följt praxis osv. Kanske ingen big deal, kanske en varningsklocka om hur dom beter sig om ditt bygge börjar bli olönsamt för dom eller om något blir fel.
Kolla på olika forum om folks erfarenheter, speciellt där du bor och tänker bygga!
Myresjöhus faller bort för mig. De andra två ok. Viktigaste är de som ska bygga ett hus. Skulle ta in referenser på dem.
Jag byggde fyra hus på 6 år, bara första huset var prefab, Eksjöhus. Där mötte jag en suverän snickare så med hjälp av honom blev det sen 3 lösvirkeshus där jag byggde mer och mer själv. Lättare att styra kvaliteten vid lösvirke om man har lite koll.
Kolla väggkonstruktionen. Eksjöhus hade på den tiden osb i alla väggar och isolering också. Då blir det inte bongotrumma i alla fall.
Lättbetong känns tryggt. Brinner inte, möglar inte, isolerar bra, mindre risk för byggfusk och ganska underhållsfritt. Men inte säkert att bygglovet tillåter det.
Jag köpte ett A-hus för ca 15 år sedan och har inte haft några problem alls med det. I jämförelse med tex Älvsbyhus så kändes A-hus mer kvalitet med ordentliga dimensioner på virket, snyggare snickerier, bra standard på kök redan i grundutförande och kända märken på dörrar, fönster osv. Betongplatta med golvvärme istället för krypgrund. Det enda jag valde till var egentligen riktigt råsponttak istället för någon masonite under takpannorna. Men det var ingen stor peng för det. Och någon klass upp på köksluckorna. Dom var också flexibla med placering av innerväggar. Enda minuset är att det skulle varit träskivor bakom gipsskivorna. Annars är jag supernöjd.
Det här är en grej som man kan avtala med byggfirman. Vi valde att inte köra OSB i innerväggar i vårt Eksjöhus och är nöjda. Det är väl inte en detalj som hänger på husfirman utan den som plockar ihop det.
Dessutom har jag hört att det kan bli sprickor i väggarna eftersom träet och gipset rör sig olika. Jag vet inte. Nej, jag har inte haft några större problem med enkelgips men lite burkigt blir det. Jag beställde dubbelgips och isolering i alla toalettväggar dock.
Ja det kan bli lite små sprickor runt fog mellan väggar efter första vintern när träet sätter sig. Det fixas på 2 års kontroll (kosmetiskt). Rent ljudmässigt hade vi inte några problem. Om man inte vill vara beroende av reglar för att hänga skåp och sånt så kan man väl använda OSB.
Vi utgick från en standard modell från katalog, men gjorde en hel del ändringar. Tog bort öppen tv hörna (minns inte vad det kallas , andra vardagsrum) och gjorde ett extra kontor/bibliotek. La till en spa avdelning med jacuzzi, bastu osv. Gjorde master bedroom större. La till kopplat dubbel garage med golvvärme från bergvärmepumpen. Prutade in en kamin också Flyttade en yttervägg faktiskt för +11 kvm. Det kändes väldigt fritt.
Vi skrev på 2015, klart 2017. On time och on budget. Vissa issues men inget som hade med Eksjöhus att göra. De var väldigt behjälpliga och jag kan rekommendera dem.
Min rekommendation kolla upp försäljning av 3-10 år gammal hus från leverantörerna ifråga. Gå på visningen och kolla upp byggkvaliten efter några års användning av huset.
Min fru blev helt förskräckt när hon såg alla skador på husen efter bara några år och vi kom fram till att blir det ett nytt hus så ska det vara i lösvirke då kvaliten på svenska husbyggare verkar vara allerdes för dålig i mina trakter. Exempelvis var panelerna i sämre skick på 5 år gammalt hus jämnfört med vårt 40 år gammla hus.
Mycket större sprickor i ytterpanelen skulle inte sätta det på byggherrensansvar utan snarare byggarens samt sämre kvalitet från husleverantören.
Finns många fler exempel också, min tolkning är att husleverantören försöker spara maximalt med pengar som påverkar robustheten på huset. Detta syns efter några år då husen får lättare småskador jämnfört med äldre hus.
Visa bryr sig inte och andra som oss bryr oss direkt, i vilket fall är det bra att kolla på lite äldre hus från husleverantören för att få ett hum om hur mitt hus kommer se ut om några år.
Låter ovanligt, men jag betvivlar inte. Har bara inte sett något sådant. Ytterpanel monteras i fabrik redan av husleverantör. Men det kan verkligen gå fel om man inte följer tillverkarens råd om att tvätta, olja, grunda och måla i tid inför vintern osv. Vissa partier kan också levereras obehandlade. Men grundfärgen som sprayas i fabrik är inte värt vattnet. Jag grundade om allt med bra grejer.
När vi byggde 2006 gjorde jag en excelfil där jag jämförde all standardutrustning + de tillval och förändringar just vi vill göra.
Blev förvånansvärt liten prisskillnad i slutändan mellan många husleverantörer trots stor prisskillnad initialt. Grud/stdpriset är ofta satt som ett klassiskt ”från/lockpris.”
Så mitt tips är att du behöver jämföra ner på detaljnivå utifrån deras detaljerade leveransbeskrivning. Ofta kan/vill man även lägga till mer isolering, OSB-skivor bakom gips, andra fönster, annan trapp osv. Saker som kanske inte alltid är lätt att se så det bara beskrivs med en enkel siffra eller typbeteckning. De här valen är i vissa fall VIKTIGARE i längden än om du väljer andra vitvaror (vitvarorna har ändå begränsad livslängd och är lätt att byta ut)
Sen kan man också ofta ”välja BORT” vissa saker mot prisavdrag för att man vill fixa på annat sätt. Dessa prisavdrag kan ibland vara löjligt låga och ibland helt ok. Vi valde t ex att välja bort köksleverantören. Körde sen på 60cm IKEA-kök med std-djup MEN flyttade ut de 9cm från väggen. Skruvade ihop alla skåp själva åt snickarna. Fick på så sätt praktiska 70cm bänkskivor/kök på ett billigt sätt. std-köken är ofta billiga MEN när du väljer till den inredning/lösning du vill ha sticker priset snabbt iväg.
Uppgradera gärna värmesystemet om det går. Var då vi jämförde liten prisskillnad att gå upp till en bättre värmepump hos många.
Välj gärna stooora öppna rum på planlösningen (som ni sen kan dela av när huset byggs). Då kan ni välja förändra planlösning när ni vill eftersom bärande väggar, avlopp, el, ventilation då funkar även med en öppen planlösning
Välj också fönsterplacering/innerväggar med tanke på framtida möjligheter att enkelt kunna dela av fler rum med raka väggar.
En hussäljare gav det bästa rådet:
-kosta på det som är svårt/dyrt byta ut/förändra i efterhand. Typ trapp, isolering, fönster, flexibilitet, OSB i väggar, värmesystem, takkupor osv.