Bästa och sämsta med ditt boende!

Hej alla glada!

Jag och min partner har köpt en avverkad skogstomt och planerar att bygga hus! Kommer troligtvis skapa ett antal trådar för hjälp i olika lägen men jag tänkte börja med en av de roligaste som jag tror de flesta kan ge input på.

Oavsett om du bor i hus eller lägenhet, byggt själv eller nyckelfärdigt så behöver jag din hjälp.

Jag vill veta det bästa och sämsta med ditt boende. Saknar du något som du haft i tidigare villa? Är du sjukt nöjd med att du satte Vattenutkastare på båda sidor av huset? Valde du till spottar i fönstren på din lägenhet? Oavsett är jag tacksam för dina tankar. Vill undvika så många fällor som möjligt och samtidigt få med så många guldkorn så tidigt som möjligt.

Lite smått som jag redan snappat upp från vänner.

Ej öppningsbara fönster för att spara el m.m
Sätta ihop garaget med huset så man slipper gå ut för att komma in i bilen.
Extra Grovingång för att skölja av smutsiga barn och slänga in blött i torkskåp.
Undvik källare och flera våningar

Jag är enormt tacksam för att ni tar er tid och ser fram emot att ta del utav era fiffiga lösningar och kanske hemska minnen.

1 gillning

Grattis till tomten!

Eftersom ni bara är i planeringsstadiet så kanske det är smart att börja med att bestämma er för vilka funktioner ni vill få in i huset (t.ex. antal rum/badrum, kontor eller inte osv.). Sedan börja skissa på planlösning. Sedan implementera “fiffiga lösningar”.

Om det är möjligt att undvika flera våningar beror ju på om det finns en detaljplanering, vad den säger, och hur många kvadratmeter ni behöver. Om det är smart med vattenutkastare på båda sidor beror ju lite på hur tomten ser ut, hur huset ser ut och hur huset är placerat på tomten bland annat. Att ha oöppningsbara fönster kanske är rimligt om man vill bygga ett nollenergihus, annars kanske inte.

Min poäng är att det kan vara svårt att komma med guldkorn utan att veta vad ni vill ha ut huset, det som är ett guldkorn för en person kanske är helt onödigt för en annan.

Med reservation för att jag bor i lägenhet och kanske inte vet vad jag pratar om :slight_smile:

2 gillningar

Här har jag en fundering på hur du kommit på detta? dvs säga förutom att fönstertillverkare vill nämna detta, men det har ingen fakta bakom. Dvs är fönstret 0.9 så är hela fönstret 0.9 inkl karm, öppningsbart eller inte.

U-värde räknas på hela fönstret, dvs inkl karm, infästning, köldbryggor, kanske ni menar bättre o bygga med små fönster?

1 gillning

Grattis till tomten!

Vi är grymt nöjda med vår planlösning i lägenheten. Inte en enda kvm är outnyttjad. Så tipset är att använda en arkitekt. Vi har 2,7m i takhöjd och jag hade inte byggt nytt med lägre takhöjd än så.

I vårt fritidshus så var vi väldigt nöjda med högt i tak (upp till nock) och även om ytan var liten så var rymden i rummet stor.

Lycka till!

3 gillningar

Tipsar också om forumet på byggahus som antagligen ger mer kvalificerade svar. Om ekonomidiskussionerna på byggahus är ett mått på kvalitén på byggdiskussionerna på rikatillsammans så kan du utan vidare bortse från alla tips du får här :slight_smile:

6 gillningar

Sak jag ge guldkorn.
För det första, man har en hall med stengolv o golvvärme, torkar snabbt, se till att bygga hallen så man hänger av sig vid ett utrymme vid sidan av dörren, på så sätt kan du ta emot folk som kommer, samtidigt som dom får en naturlig förflyttning så nästa gäst kan tas emot.
Det andra är ha ett kontor i direkt anslutning till entré på så sätt hamnar all post, räkningar direkt på rätt ställe, dvs inte på köksbordet.
Sedan att man har badrum, dressing room, tvättstuga i anslutning till varandra, dels man behöver inte bära tvätt igenom hela huset, samt man kan ännu fixa till sig även fast det kommit folk förtidigt, man behöver inte springa halvnaken mellan olika rum.
Men å andra sidan är jag inne på arkitektritade hus, kan bli en för hög kostnad att beskriva tänket/funktioner som då har hög prioritet och är inte till för förstagångs byggare, eller katalog hus.

2 gillningar

Glömde denna, jag skriver ibland på byggahus, men kan lugnt med ge ska man bygga ett vanligt hus, eller bygga själv eller ett kataloghus, byggahus är helt rätt.
Men ska man nå en annan målgrupp, som jag snabbt beskrivit ,dessa finns knappt där. även om dom har alla ideér så delas det inte, ungefär som här, dom bästa aktietipsen håller man för sig själv.
Har min gamla granne som är börskille, ibland ser man han på aktuellt, han kan svinga en golfklubba och tv zooma in han mitt under börskraschen, när man frågar: polaren hade köpt en ny golfklubba jag bara testa den, visste inte dom filma då.
Men hur som helst, han säger bara han siktar från höften när man frågar om råd, mitt ex som tidigare haft alla placeringar säger hon följer bara flödet hon ser, går kyrkan in med någon miljard på något hakar hon på, ingen av dessa ger mig bra råd, varav jag nu försöker lära mig, men magkänslan säger det är fel tid att gå in, men jag vill lära mig. varav jag följer rikatillsammans.

1 gillning

Det är kanske inget problem i nyproduktion, men jag är grymt tacksam att trösklarna i min lgh är låga nog att klara robotdammsugare :grin:

Min lgh är byggd på 50-talet och jag har retat ihjäl mig på att det är få eluttag och satte nyligen in fler. Framförallt i närheten av fönster, både i tak och vid fönsterbräda för att kunna ha tex lampor, julbelysning osv i fönster. Men kanske också är en självklarhet i nybyggen :upside_down_face:

2 gillningar

Som sagt här kan man vänder på golvbrädan vid trösklar, man vänder riktning, på så sätt kan alla golv röra sig olika utan att påverka varandra, dvs man får ingen tröskel. golvet är i samma höjd utan skarv, ska man se exempel titta på frisläggning. inget man gör vid vanligt byggande, men vid nästa nivå.

1 gillning

Då ber jag om ursäkt, har helt missat att du skrivit om det redan :slight_smile: lycka till med bygget!

1 gillning

Genomgående golvvärme istället för element.
En enkel luft luft värmepump med enbart ac funktion centralt i huset är fantastisk när det är riktigt varmt ute, lättare att kyla hela huset relativt billigt.

1 gillning

Tycker du ska fundera igenom själv gällande flera våningar, finns fördelar och nackdelar både med enplanshus samt 2planshus och mycket upp till dig själv vad som är bäst. Personligen vill vi ha 2-våningar i vårt hus.

Skulle också fokusera mycket på ljudminimering mellan olika rum sen fundera kring vilka flöden som är bäst för det dagliga livet.

Annars håller jag med @janbolmeson att man ska planera 10 år framåt vid bostadsköp typ,
Vill ni ha barn? Om ja hur många?
Vill ni främsr jobba hemifrån?
Kommer ni ta emot många gäster som ska sova över?
OSV

Skulle vara trist att behöva bygga ut huset efter något år :sweat_smile:

2 gillningar

Kanske jag som ska be om ursäkt, jag har berättat historien via flera olika trådar, där jag berättat om börsmäklaren med enorm lön vs företagaren, där vi kunnat se live, lån osv. där företagaren inte har några lån, men börsmäklaren har stora lån, där bla hans fru berättat vi hade inte klarat oss om han inte hade denna lön, där företagaren betalt av allt , inkl en lägenhet på Östermalm, dom var i samma ålder.
samt hur man läser människor, dom har lär mig, som ex bara vara hemma hos mig, där syster berättar efter 3 dagar, jag vet vad din grannar jobbar med, och hon ger en exakt beskrivning, där hon noterat vad dom hade på sig när dom for till jobbet och sedan när dom kom hem , var allt från accessoarer till rubbet, och detta stämde med skrämmande träffhet. mycket beror på att hon inte hade koll innan, där hon bad om leg av vår finansminister när han skulle betala, systers man tog inne henne på en hård skola efter det.

1 gillning

Det sämsta är att vi satte en dörr för nära trappan vilket gör att det blir lite knixigt att öppna den utan att trilla. Vi har kanske 1 m mellan men det är fortfarande för nära. Speciellt om vi har gäster som inte är vana.

1 gillning

Ah, ok :slight_smile: Då är jag med :relaxed:

1 gillning

Om ni planerar barn, låt sovrum ligga långt ifrån sällskapsytor. Dels vill man kunna gå ifrån och lägga barn utan att störas av gäster, dels vill man att den ena ska kunna sova medan den andra är uppe med barnen. Det är även bra om man kan sova utan att höra skrikande barn från sovrummet. Onödigt att två är vakna om nätterna.

Vid eventuellt hemarbete behöver man tänka likadant. Den som är hemma med barnen vill inte behöva hålla dem tysta för att den andra sitter i web-möte.

Gällande flera våningar så älskar jag att ha källare. Så mycket yta till förvaring, torkrum, matkällare osv som man sällan har om man bara har 1 våning. Jag är glad varje gång jag går in i vårt stora fina torkrum.

Ingång från hus till garage hade jag velat ha så definitivt det. Lika stora sovrum till barnen hade jag också önskat. Högt i tak likaså. Och djupa fönsterkarmar så att jag hade kunnat ställa växter där, med spottar så klart. Vi har ett utrymme med öppet upp i nock, djupa fönsterkarmar och spottar, finaste rummet i huset.

2 gillningar

Tack Twix!

Ett bra råd som vi självklart ska göra. Tråden var mer tänkt för inspiration. Utifrån allas egna förutsättningar. Tänkte kanske till och med sammanfatta alla “tips” sen så andra kan få inspiration. Finns ju inget facit men om jag får in massor med tips så passar säkert något med våra planer!

Så guldkornen behöver inte vara för mig eftersom ni inte har så mycket insikt (än) i mina förutsättningar och tankar. Dina guldkorn och fallgropar är jag intresserad av. Kanske inte kommer använda dem men kanske så sitter du på något som passar helt perfekt!

Tack för ditt svar.

Inte jag som kommit på detta utan det var ett tips från en bekant. Superskönt att få din input om att det inte var en sanning. Har själv ingen aning så redan här har jag fått ut mycket utav att skapa tråden. Din kommentar kommer få mig att göra ordentlig research gällande fönster och elförbrukning.

Tack Freddan!

Jag slår vanligt vis i dörrkarmar så högt i tak kommer det bli. Arkitekt är något vi verkligen ska diskutera. Har bekanta med massor av erfarenhet av att bygga hus men kanske inte är arkitekt i grunden. Får se var vi landar, kanske är bäst att ta en utomstående. Oavsett så tar jag med mig dina tips!

Du är inte först med att tipsa om stengolv och värme i hallen så det kommer verkligen att has i åtanke. Har även fått tips om att ha mycket utrymme för förvaring i just hallen. Att ha badrum, dressing room och tvättstuga i anslutning var något nytt. Jäkligt smart grej, har tidigare bara fått tipset om att inte ha garderober i sovrummet för att då hamnar kläder på sängen osv.