Bästa och sämsta med ditt boende!

Tack Rebecka!

Jag ogillar att dammsuga så detta kommer nog anammas. Troligtvis kommer jag ha nog med grejer att göra när det väl står färdigt.

Vet inte om det där med eluttag är självklart så det tipset tar jag också. Har även fått tips om att sätta in spottar i fönstren från början för att slippa dra sladdar osv. Plus att det sägs vara väldigt snyggt!

1 gillning

Kort och informativt! Tack för det. Älskar golvvärme så detta kan nog bli ett alternativ om ekonomin tillåter. Kanske blir slipad betongplatta med värme överallt :slight_smile:

Värmepumpstipset kan bli riktigt viktigt. Tror vi kommer ha extremt mycket sol under sommaren så det kan bli ett måste.

Tack Thomas!

Självklart ska jag göra det. Har bara fått mycket tips om enplansvillor med argument som kostnadseffektivt, lättare att underhålla osv. Vi har inte bestämt något men i slutändan handlar det precis som du säger om vad vi vill ha.

Ljudminimering var helt nytt, bör jag tänka på ljudisolering i väggar redan vid bygget eller mer kring vilka typer utav rum vi sätter bredvid varandra?

Så rätt! Därför är det ju ännu mer intressant att höra era kloka ord där säkert vissa redan bott 10 år i sitt.

Tack!

Ett praktexempel på något vi ska försöka undvika. Fick även ett tips igår från en vän som satt sin grovingång mer lättillgänglig än huvudingången. Resulterat i att alla använder grovingången vilket såklart inte var planen.

1 gillning

Stort tack!

Ett återkommande tips soom jag nästintill är säker på att vi kommer följa. Både barn och gäster är planerade så det här blir A och O.

Jag har själv bara trevliga erfarenheter med källare men har fått ett gäng som sagt att de sämsta med deras hus är just källaren. Eller egentligen problemen som källaren medfört. Oklart i vad vi landar i här men lutar nog åt källarfritt.

Allt detta är saker vi verkligen fastnat för. Bråkar lite med tjejen gällande att ha garaget för sig självt men allt annat lutar det verkligen åt.

1 1/2 och 2-Planshus är både billigare att bygga samt lägre driftskostnader. Nackdelen är att det krävs mer vid underhåll pga husen är högre.

Sen är planlösningen andra skillnaden där det finns klara fördelar/nackdelar med att ha husen i två plan vs ett plan, sen är nästa fråga öppen planlösning eller inte. För oss vill vi ha en bottenvåning med umgängesytor och sen privata rum på övervånningen men går att lösa detta på andra sätt.

Skulle ha satt ljudisolering mellan väggarna men oftast kommer det även ljud in via dörrammen/dörren.

Om ni vill ha mer än ett barn så kommer troligen sovrummen vara i anslutning till varanda. Är inte så jätte rolig situation när barn 1 vaknar och väcker barn 2 osv. Samma sak vid lek, kompisbesök osv.

Gäller även era sovrum då det är skönt att ha tyst i sovrummet även om ens partner eller barn är vaken.

Ett annat tips, här att tänka efter i vilket väderstreck olika rum kommer vara, vi har ett sovrum där solen lyser in hela dagarna blir helvetiskt varmt i rummet som medför att barnet har svårt att somna. Löst det genom att ha persienner nerdragna hela dagen men är inte så roligt i ett sovrum.

Något annat som vi missade i vårt hus är att fönstren samt dörren ut från vardagsrummet är mot samma håll. Sen ville vi förståts ha altan med altantak som medförde att vardagsrummet har blivit riktigt mörkt. Tänk igenom fönster riktningar samt vad som kan tänkas byggas till i framtiden.

Badrum precis vid hallen är näst intill ett krav om man har barn…

2 gillningar

Hej,

Lite systemgrejer som jag skulle rekommendera:

• Golvvärme genomgående - blir enklare att möblera, högre komfort med varma golv, och lirar bäst med värmepump
  • Om ni kör bergvärme (bäst tycker jag), dra även in ”frikyla” så du kan ha nästan gratis aircon hets dagar.
  • om ni sätter in värmepump, fundera på att dra rör ut till ev kulvert till pool eller gäststuga/garage
  • om du ev ska ha pool, gäststuga, garage el liknande i framtiden, så dra även el, avlopp, vatten och ip-nät under grunden så det är enkelt att koppla på när detta genomförs i framtiden.
  • tänk igenom ev elbelysning i trädgård (jultid och sommartid) och hur denna ska lösas så du har timerstyrda eluttag på bra ställen.
  • kosta på dräneringen så den blir riktigt bra
  • dra stjärnnät med dubbla ip-uttag i alla rum. Minst CAT6, själv hade jag nog tom kostat på fiber på ett par ställen. Allt dras ihop i ett rackskåp i källaren eller annan undangömd plats
  • knx-system för elen, otroligt flexibelt och framtidssäkert, kostar mer i mtrl men mindre i arbete
  • dra högtalarkabel i väggar eller tak och montera in bra vägg- eller takhögtalare. Alla kablar dras till rackskåpet så kan man ha multiroomsystemet undangömt där.
  • dra kablage för hemlarm. Skönt slippa batteribyten.
  • tänk igenom var tele /fiber ska komma in och dra rör i grunden till rackskåpet så det är lätt att installera.
  • se till att det byggs så mussäkert som möjligt.
  • stenhus är bra pga underhållsfrihet i massor av år, och jämnare temperaturer.
  • bygg flexibla utrymmen som man kan ändra användningen av allt eftersom. Ofta vet man inte var tex TV-soffan passar bäst eller vilken vägg sängen ska stå mot förrän man bott in sig lite.

Lycka till!

Mvh
F

6 gillningar

Intressant att du säger det. Har hört tvärt om så många gånger. Trodde att det var dyrare för att man behövde sätta upp ställningar osv. Hur kommer det sig att det är billigare?

Väderstreck tror jag blir viktigt då vi hoppas på mycket sol. Ska även ta med infon om altantak i beräkningen.

Badrum vid hallen. Har inga barn än så undrar varför det är så viktigt? Vid huvudentrén eller grovingången?

Tack igen!

Om vi räknar med samma Boa så blir det 50% mindre tak samt 50% mindre grund att bygga för ett 2 planshus vs 1 planshus. På sånt sätt blir det billigare att bygga på höjden än bredden.

Ps, ställningar behövs även på ett en-planshus svårt att se en snickare klättrar upp på taket utan.

Brukar bli panik för de små liven när de ska på toaletten nu när man är ute och leker. Händer också relativt ofta precis efter man tagit på sig ytterkläderna, ”Pappa jag behöver kissa”… Blir en vardagslyx om man har toaletten i närheten så man slipper ta av alla kläder igen samt kan gå direkt in i toaletten med ytterkläder.

1 gillning

WOW vilket svar! Tack för din ansträngning

Tar med mig alla. Får göra lite research på många för att det är uttryck jag hör för första gången. KNX- system Cat6 osv, märker att man har mycket att lära och sätta sig in i!

Nu hänger jag med! Ska definitivt djupdyka i detta ämne. Lär mig mer för varje kommentar, tack för det.

Toalett vid entrén it is!

Spottar kan nog vara väldigt snyggt :slight_smile:

Det finns säkert en uppsjö av olika smartsystem också, ifall du gillar det. De elektriker jag hade här jobbade med Plejd och sålde in det väldigt väl :wink: du kan styra med mobilen även när du är hemifrån, eller ställa timer osv.

1 gillning

Några saker jag skulle rekommendera är:

1. Fokusera på skalskydd. Många gör inte det och tror att ett dyrt larm sedan ska kompensera det. Polisen rekommenderar inte larm utan att man först satsat på skalskydd. Icke-öppningsbara fönster är en bra komponent där men också att ha inbyggda lås på alla fönster i markplan.

2. Digitalt lås. Det borde jag ha satsat på själv.

3. Uthyrningsmöjlighet. Bra att lägga upp planlösningen så att det hypotetiskt går att hyra ut rum. Att lägga upp tomten så att ett attefallshus kan läggas till senare. Livet förändras och en variant är ju då att sälja huset. En annan variant är att hyra ut ett rum.

4. Handdukstork med vattenburen värme. Jag har själv en kombomodell från Svedbergs som är bra. Alla Svedbergs modeller är kombo-modeller, som kan ha både elektrisk och vattenburen värme.

5. Markiser är bra. Mekaniska markiser är tryggast eftersom de inte går sönder lika lätt.

6. Bra att tänka in att ha solceller på taket och att huset placeras på ett sätt som gör att det blir bra.

2 gillningar

Planering planering planering och planering. Vi byggde för 5 år sedan och nu när jag tänker tillbaka så hade vi kunnat ha bättre framförhållning. Ett exempel är handdukstorkarna på badrummen. Hade vi vetat på förhand vilka handdukstorkare vi ville ha hade vi inte behövs sätta en IP-klassad dosa med en kabel till.

Snåla inte med utrymme i hallen. Vi gjorde det och det blir lätt rörigt med saker som ska förvaras, saker som mellanlandar innan det åker ut i garage eller återvinning.

Dra ut slang från teknikutrymme så du har möjlighet att dra ut el i trädgården.

Försök att få till så mycket underhållsfritt som möjligt. Tänker spontant på fasad så den inte behöver målas stup i kvarten.

Leta priser med ljus och lykta. Finns mycket att spara där. Köpte t ex alla vitvaror på Black friday.

Det sägs att det är först tredje husbygget som man blir riktigt nöjd med och där ligger lite i den teorin.

2 gillningar

Missad en sak. Dra datakabel till dem ställen där ni planerar att ha prylar som ska vara uppkopplade. Vi har i varje sovrum samt vid tv i v-rum

2 gillningar

Tack Jens!

Många bra delar i ditt svar.
Digitala lås tror jag det blir speciellt eftersom att uthyrning är något vi verkligen vill ha. Funderar på att ha en uthyrning för ett par eller en mindre familj. Eventuellt i huset, kanske i attefallshus får se var det landar. Solceller är mer eller mindre bestämt. Målet är att vara så energieffektiva vi bara kan.

I såna fall hade jag grävt ner en tank i trädgården för insamlling av regnvatten, sen dra ledning från tanken för att dels spola toalleter samt vattning av växter.

Sen kan du även fundera på att installera solfångare ihop med solcellerna,

https://www.ekohusbloggen.se/allmant/solfangare-eller-solceller-vad-ar-bast/

1 gillning

Tack Mangespiral!

Det är nästan lite skönt att det tar sån tid med avstyckning, förhandsbesked, bygglov osv. Ger mig lite tid att både lära mig och PLANERA. Verkar vara väldigt mycket att ha koll på. Halltipset är återkommande så det blir nog också verklighet. Samma sak med slangar, kablar och uttag.
Jag vill ha en bunker om jag får bestämma. Underhållsfritt och tryggt, får se vad frugan tycker om det.

Blir till att utforska detta! Tack

+1 på solceller och digitalt lås.

Kör du med Plejd behövs inget KNX, men jag hade valt KNX vid nybygge och Plejd vid renovering.

Skulle INTE sätta markiser, dock, om tomten ligger blåsigt till.

Mvh

F

1 gillning