Tack! Hur kommer det sig? Vad skiljer dem åt vid nybygge/renovering?
Blir nog både blåsigt och soligt så får se hur det blir med markiser.
Tack! Hur kommer det sig? Vad skiljer dem åt vid nybygge/renovering?
Blir nog både blåsigt och soligt så får se hur det blir med markiser.
Om ni ändå bygger nytt kan ni ju fundera på någon konstruktion med utdragna takfötter för att minska solinstrålning. Men påverkar ju lite mer husets utseende i grunden.
Tack! Blir till att undersöka vad detta innebär.
Det beror lite på vad för sorts hus ni ska bygga om det funkar tror jag. Tänk ett hus där taket går ut kanske 0,5-1m utanför väggen, så att nästan ingen sol når fönstren, iaf när den står högt på sommaren.
Skulle ju se konstigt ut på ett vanligt svenskt 1,5planshus, men det beror ju på vad ni ska bygga för något.
Passa på att planera trädgården samtidigt!
Vad vill ni ha för saker/funktioner där?
Det kan vara en fördel att göra en ritning över trädgården också så att ni kan passa på att nyttja traktor eller grävmaskin för grovplanering av trädgården om ni ändå ska förbereda för husgrunden.
Stort tack!
Detta är något som jag aldrig hade gjort om jag inte fått tipset från dig och andra. Hade fullt upp med att planera huset.
@Garderobert
Olika tillverkare redovisar olika så de som är viktigt att kolla är att U-värdet gäller för hela fönstret och inte bara glaset.
Sedan är de enklare att få lågt U-värde på ett icke öppningsbart fönster och de är även billigare i inköp med icke öppningsbart.
Tänk däremot på rengöringen, du vill gärna ha öppningsbara fönster på tex övervåningen
Om jag byggde nytt hus så skulle jag tänka mycket på att bygga det “feltolerant”:
Tack! Verkar vara en hel vetenskap om U-värde men dina punkter hjälper arbetet. Hade aldrig tänkt på öppningsbara på ovanvåningen för rengöring. Snyggt!
Grymma punkter, tack!
Matkällare på gården undrar jag dock lite hur du tänker kring? Är det något jag bör förbereda redan vid markarbetet?
Om det är något ni vill ha så är det väl en bra idé.
Finns färdiga jordkällare i plast om man vill eller så bygga av sten eller gjuta.
Hursom så behövs en rätt stor grop
Sökte på “jordkällare plast” och fick bla. upp dessa:
Jag har ej öppningsbara fönster på “baksidan” av huset där vi har altanen. Det var Polisen som uppmanade mig att välja det. När vi skulle byta fönster och dörrar i huset tog jag kontakt med den lokala polisen för att få råd om inbrottssäkra alternativ. Polisen har en särskild brottsförebyggare och han erbjöd sig komma hem till mig och titta. Jag fick alltså en gratis säkerhetskonsult som kom på hembesök. Vid den här tidpunkten pågick en inbrottsvåg i vårt område med enormt många inbrott. Jag har haft ett inbrottsförsök på altandörren. Jag upptäckte märket efter en kofot när vi kom hem från semestern. Eftersom altandörren har en mycket robust låsmekanism med åtta låspunkter (eller möjligen fler) så räcker det inte med en kofot för att bryta upp den. Den modell jag hade innan hade en hasp av plast (!) som höll den på plats.
Man brukar skriva så här:
Uw = Vara hela fönsterkonstruktion
Ug = Själva glaskassetten.
Fortsätter man enligt BBR 9:92 Rek värden.
U-tak 0,13 U-vägg 0,18 U-golv 1,2 U-fönster 1,2 osv.
Har man låga värden på fönster som 0,9-0,6 så får man oftast kondens på utsidan, blir svårt att se ut.
Skillnad mellan 1,2 och 1,1 är en mycket marginell energibesparing som kanske inte kommer bära sig, dvs man får ett högre inköpspris, vinna igen via energin prisskillnad kanske man aldrig gör.
Tack Jens!
Som du säger så kan det vara bra just för skalskyddet som någon nämnt som viktigt tidigare. Trevligt att få gratis konsultation och polisbesök av roligare natur!
Tack för informationen. Ska försöka hålla kolla på detta vid bygget. Kondens klarar jag mig utan så får väl bli en avvärjning där.
Tänkte att jag skulle utveckla mina tankar här lite.
Jag tänker att man kommer in med vatten på ett strategiskt ställe i huset och bygger ett litet “servicerum” där, man kan förstås samla värmepump mm här om man vill, sedan har man kök och badrum i direkt anslutning till “servicerummet” så slipper man dra vatten i väggar eller golv.
Om man bygger detta gemensamma utrymme med våtrumsgolv och golvbrunn så är reparationer enkla och läckage relativt ofarliga.
Kan eventuellt försvåra att få till önskad planlösning i huset men om man lyckas så tror jag det skulle vara en bra lösning.
Här har jag en ganska rolig grej, nu gällde det inte Polisen, utan brandkåren, dom skulle bryta upp en lägenhetsdörr som var säkerhetsklassad, tre starka män bröt i omgångar, tog en bra stund innan dom tog sig igenom.
Sedan tog en snickare och visa på några minuter utan att ens bli svettig hur man gör.
Brandmännen gick mellan dörr och karm, försökte få grepp, men det lossna bara små bitar, dom förstörde hela dörren.
Snickaren tog tag mellan foder och vägg, plåtfoder gav snabbt vika sedan bröt han ut hela dörr o karmen, han hade bra brytpunkter mot husets stomme och fick enormt med kraft. infästningar var bara vanliga karmskruvar.
Ibland kan det vara bra att utbilda personal som riktigt behöver gå igenom en svår forcerad dörr som exempel, dvs av kunnigt folk.
Kanske ett tips till din balkongdörr? knacka lite lätt på skivan som är under fönstret på själva dörren, dvs en så kallad bröstad fönster dörr, gen en tanke på vad den är tillverkad av o hur stadig den är om du ex vill göra en kattlucka.
Jag bor i ett sutteränghus på tre våningar totalt. När det varit ovanligt varmt på sommaren har det blivit väldigt varmt i de rum som haft direkt solinstrålning. Markiser har där varit en bra hjälp att hantera temperaturen. Det gör enorm skillnad att ha en fönstermarkis. Samtidigt har sutterängplanet aldrig blivit särskilt varmt utan där har man kunnat sitta när det i övrigt varit olidligt.
Tack för ditt förtydligande. Svärfar är rörmokare så får se var vi landar här. Gillar att det ska vara enkelt att laga. Planlösningen är ju långt ifrån klar så finns utrymme att både vända och vrida en hel del.