Skogstomt för vår del så hyffsat plant. Markiser kan dock bli verklighet. I alla fall i den riktning där det finns mest vindskydd.
När folk brukar fråga om råd vad dom ska bygga så brukar jag visa dom ett modernt funkishus med så kallat pulpettak, undvik många vinklar och vrån, det kortar ner byggtiden enormt, taket kan man isolera uppifrån innan man spikar igen, samt lägga in ventilationsrör klart.
Allt kan blockas på plattan och sedan bara resas upp, även spika på fasaden medans väggen ligger ner, även måla, sedan bara bättringsmåla när allt är uppe.
Gör en offert på allt material om man ska bygga lösvirke, på så sätt går man ut med en offert på 1-1,5 milj till olika bygghandlare, prisskillnad brukar hamna på ca 300 tusen kr på exakt samma material och olika säljare. sedan delar man upp i vilka omgångar man vill ha allt levererat, som grund först, sedan stomme, fasad osv. på så sätt vet du exakt att du får utlovade priser, samt dessa är mätta mot alla leverantörer.
Förlåt om någon redan frågat men har ni någon detaljplan etc som ni måste följa? Vi blev rätt begränsade av den vi fick. Får ni ha vilken lutning på tak ni vill, färg på hus, tillbyggnader, hur stort får ni bygga?
Här brukar många gå på så kallat fasadmarkis, den går tätt efter fönstret via skenor, den kan man beställa i olika utföranden, dvs hur mycket du vill se igenom den, samt den fungerar även som insynsskydd och fungerar även vid blåst.
Ingen detaljplan. Tomten är en avstyckad skogstomt utanför detaljplanerat område. Ska skicka in för förhandsbesked inom kort. Hoppas inte att det blir allt för mycket krav att följa. Tomten är 2500kvm så jag tror inte vi kommer utnyttja alla 10%.
Tack! Får redan svar på frågor jag inte ens vetat om att jag kommer behöva ställa.
Bruka ge råd om vad som går lätt att bygga även om man inte är hantverkare, som exempel pulpettak, där man kan beställa ett klicktak, dvs färdiga längder, mycket lätt läggning om man jämför takpannor med ränndalar, man får det upplyft när leverantören kommer o lyfter av den, plåtarna är lätta, man har rätt lutning som gör allt lättjobbat o man får ett bra resultat, enkelt med takstosar osv, leverantör vet redan om taklutning vid tillverkning, dom skickar med alla plåtar och hur allt ska monteras.
Dvs dom som vill göra sin första miljon genom att bygga själv, kortfattat detta gå under bo sig rik och är inte under tema Fire.
Pulpettak ska jag verkligen titta på, verkade finnas många fördelar.
Vet inte om vi har någon egentlig fire-plan men hade inte varit helt fel i sinom tid. Vi bygger för att bo 
Det låter för mig väldigt trevligt att ha en stor tomt som inte behöver tas om hand något särskilt. Det här är ju verkligen en smaksak men att slippa klippa gräs vore ju toppen. Min egen tomt är minimal så för mig är det mer en princip än något reellt betungande.
Kanske bygga en “pensionärskuvös”?
Alla som har verkar använda dem hela tiden 
Nu kan man bygga på flera sätt, du som hade en skogstomt kan få fler alternativ, ev kan du höra om du får bygga parhus där man separera tomt/fastigheter så det blir två olika, på så sätt finansierar du stora delar av ditt egna boende, brukar vara ett sätt att ta ut ännu en extra miljon i bo dig rik.
Tittar du i många städer och i fjällen så är detta mycket vanligt sätt, oftast är det inte så stora problem att få en ändring i detaljplan, ibland river man ett gammalt ruckel som stod där innan, på så sätt kom man åt tomten som har stort värde, spec när man delar upp med parhus osv.
Men får kanske inte skriva hur man bo sig rik, läste ett reportage av Bolmeson där skriver han blev uppenbart förbannad när veckas affärer skriver om ämnet, där man bara lyfte fram en liten del i hur det fungerar att bo sig rik, men det fungerar på liknande sätt som fire, man måste vara lite aktiv annars händer det inget.
Själv tycker jag att det känns ännu svårare att planera tomten än själva huset. Har svårt att föreställa mig hur det ser ut med icke arbetad tomt på ena sidan och avverkad skog åt ett håll. Men det kanske frugan har en plan för. På henne lät det tidigare som mycket gräsmatta och jag tänkte direkt på robotgräsklippare…
Lars nu satte du igång min ekonomiska sida… är ju en anledning till varför man skrev på detta forum. Innan var jag ganska insnöad på att ha en del för uthyrning efter att ha lyssnat på Jans samtal med Main home. Men nu när du sätter idéer om eventuelle parhus så blir det ännu mer fantasier som flödar.
Jag borde ju få bygga ett vanligt hus med dubbla uppsättningar kök dusch osv för att hyra ut. Jag kanske ska slänga in frågan om jag vid ett senare tillfälle har möjlighet att dela huset och tomten och sälja halva fristående. Smart att isf planera för det redan vid placering av hus och utformning.
Hur ska vi någonsin kunna bestämma oss! Tack för all hjälp.
En av anledningarna till att jag flyttade till ett hus var att inte ha en granne andra sidan väggen. Uppskattar mina grannar, men vill inte höra dem genom väggen och vill kunna göra vad jag vill utan att störa dem. Visst kan man ljudisolera men ändå …
Väldigt personligt såklart men jag känner lite samma sak. Jag kan tänka mig att vara hyresvärd men det är en stressfaktor och ett ansvar med en hyresgäst i sitt hus, även om det fungerar bra praktiskt. Som ovanstående säger tar det ju bort några av fördelarna med att bo i hus också. Ligger huset i attraktivt område kan det ju också handla om miljonbelopp i extra investering för uthyrningsdelen. Iaf jag lutar åt att sätta de pengarna på börsen istället om jag ändå har mycket pengar i ett hus.
Tack!
Självklart har du en poäng. Har dock alltid haft grannar och hoppas att trenden med att de är trevliga fortsätter. Sen kanske familjen växer och man behöver den delen av huset, vem vet.
Får se hur jag känner och om det blir verklighet. Är stadsbo så är väldigt van, växte upp i parhus och stormtrivdes. Drömmer om generationsboende men det kanske aldrig blir av. Oavsett så uppskattar jag era svar.
Jag har själv tänkt i de här banorna. Det finns absolut en poäng med att ha dubbelt hus för uthyrning. Ska man göra upplägget ännu smartare skulle du ha något/några rum som kan ”alternera” mellan hushalvorna. Jag vet inte hur dina behov ser ut men det är ju bra att kunna skala ner sitt boende när livet förändras och samtidigt öka ytan för uthyrning.
Jag bor själv i radhus med grannar på båda sidor. Jag har aldrig upplevt någon störning eller hört något alls egentligen. Sådant här beror ju mycket på hur huset är byggt men i ett nytt hus borde det vara en total icke-fråga.
Jag skulle inte själv tänka att parhus skulle ta bort någon poäng med att bo i hus. Den aspekt som påverkas mest är rimligen trädgården som blir mindre flexibel. Så länge man själv hyr ut borde det ändå vara hanterbart iom att man väljer den bästa delen till sig själv.
Kul att höra! Det har även funnits i våra tankar. Dock tycker jag det är svårt att få till i planlösning osv. Vi vill mestadels ha det som en säkerhet sen får man se vad det faktiskt används till när det står där. Kanske har en släkting i desperat behov utav boende. Päronen kanske blir skruttiga osv. Tänker att det är bättre att förbereda och som du säger ha olika alternativ än att “bygga in sig”