Nytt hus - vad ska jag göra?

Så vi har precis köpt ett ganska stort, gammalt hus som verkar vara i fantastiskt skick (förhoppningsvis), med en fin trädgård.

Jag har aldrig ägt ett hus förut…

Vad ska jag absolut göra?
Några icke-uppenbara saker (t.ex. för underhåll)?
Hemliga tips?
Saker som bara svenskar vet?

Lite mer info: byggt ~1950, nytt tak och dränerat, 2 plan, ~250 m2, nästan ingenting i besiktningsprotokollet & energideklaration, bergvärme.

3 gillningar

Först och främst grattis! :slight_smile:

Jag skulle väl säga att prata med folk som kan eftersom det är mycket som ska balanseras med ett hus.

• T.ex. jag fick idé om att sänka temperaturen i varmvatten tanken - men för låg temp kan ge legionella. Woho, sparade på energi men blev sjuka… typ.

• Isolering - tyckte det var supersmart att lägga lite isolering på vinden tills jag googlade och insåg att för mycket isolering som ligger fel kan ge upphov till mögel…

• Vi hade diskussionen kring uppvärmt och ouppvärmt garage och bil i en annan tråd.

Sedan tror jag att det blir än viktigare att fokusera på att identifiera vad som är rätt sak att göra vs. vad som är fel sak på rätt sätt. Dvs. prioritering, alla saker är inte lika viktiga eller akuta.

2 gillningar

Tack!

När jag läste din energitråd blev jag full av idéer, fick en lång lista med idéer:

• Tibber
  • Solceller
  • Ngenic Tune för värmepumpen
  • Mät allt
  • Noren
  • Be min fru att duscha i kallt vatten…
6 gillningar

Gratulerar!

Det finns ju så mycket att ge sig in på i ett hus, så det är svårt att veta vilka råd som är rätt för dig/er.

Men två saker jag har tyckt varit bra är att läsa besiktningsprotokollet igen, när man hunnit bo i huset några månader, och att lära sig sitt uppvärmningssystem ordentligt.

I min kommun kan man boka ett kostnadsfritt hembesök för att gå igenom hur fjärrvärmecentralen funkar i samband med inflyttning, det har jag utnyttjat båda gångerna vi flyttat till nytt hus. Kanske finns något motsvarande för din situation. Första gången lärde jag mig massor, andra gången blev jag påmind om allt jag hunnit glömma.

2 gillningar

Trevligt me eget hus…
Först skulle jag kolla vad statusen är på allt…
Hur är det me avloppsrören… Vattnet in å vatten rören…
Hur är det me el ledningarna å uttag samt kontakter.
Hur är de me uppvärmingen å vattenberedare…
Hur är det med fönster å dörrar…
Hur gammalt är taket, hur är de med isolering i väggar å tak…
Är de drenerat runt grunden??

Även om huset i gott skick så kan saker vara efter gammal standard…

3 gillningar

Grattis till huset

Börjar att bo in er ordentligt och lär känna huset innan ni drar igång med projekt. Under olika årstider och väder kan saker komma fram som man behöver titta på.

Finns det uppenbara problem som gex dåligt tak, gammal el osv så är det bättre att ta det innan man börjar drömma om diverse projekt. Lyssna på erfarenhet från andra men läs på själv och lita inte bara på folk som du tror vet.

Ta ett projekt i taget, Av egen erfarenhet så blir det bara onödigt jobbigt och utdraget annars.

2 gillningar

Grattis, äldre hus kommer ofta med stora utmaningar och stor charm. Innan du gör någonting annat så skulle jag kolla noga efter fuktskador, börja med att kontrollera taket, är det i gott skick, när byttes takpapp och tegel, hur ser det ut på vinden? Hur luktar det, vit/svartmögel, fuktfläckar? Se om du kan låna en fuktmätare. Är taket bra, kollar du alla våtutrymmen. Om du nu har koll på risken för fukt och vattenskador och åtgärdar dessa så har du all tid i världen att fundera på resten. Dåliga tak, dåligt V/A och dåliga fuktspärrar i våtutrymmen förstör hus och skapar mycket stora merkostnader för alla husägare om de inte åtgärdas. Lycka till!

2 gillningar

Grattis! :slight_smile: Som boende i nybyggt hus på ny tomt i nytt område avundas jag lite en fin lummig uppvuxen trädgård.

250 kvm och 50-tal låter i mina öron som att uppvärmningen kan bli kostsam i vinter, jag hade nog kollat igenom energideklarationen och tagit offert på åtgärder som finns föreslagna.

1 gillning

Det blir en hel tidsjobb följa upp alla punkter + risken att frugan söker sig nytt /eget boende :joy::person_tipping_hand:

2 gillningar

Inflyttningsfest hade vart trevligt!

1 gillning

Jag borde bara kunna anställa någon och säga till dem “gör det här huset energieffektivt, din budget är X”…

Skulle nog betala för sig i vinter.

2 gillningar

Så här inför vintern kolla upp så värmecentralen är injusterad.

1 gillning

Jag och @Ola_Morin har varit inne på det också. Vi har inte hittat någon som gör det…

Njuta! :grinning::+1:

Du borde specificera vad ”äldre” konkret innebär samt vilket värmesystem som finns i huset. Det blir lättare att ge råd då. En nyckelfråga är också om utrymmen som vind och källare har kvar sina ursprungliga utformningar eller har byggts om på olika sätt. Detta är en riskfaktor om det inte gjorts på rätt sätt.

Grattis! Fira att ni har hittat stället ni på förhoppningsvis lång sikt vill bo :slightly_smiling_face: En sak i taget - flytta in och täta alla drag i dörrar och fönster (förutsatt att huset i övrigt har fungerande ventilation). Denna vinter ordnar sig - elen blir dyr, men ärligt talat - den kommer inte att sänka de flesta av oss. Lätt att noja ihjäl sig på olika forum, så också här. Lycka till!

Grattis
När vi flyttade in hade vi aldrig bott i hus :house_with_garden: innan.
Det fanns en hel del att göra.
Kändes lite överväldigande.

Då gjorde vi en lista över saker som poppade upp.
Sedan sa vi vilka som skulle ske första året, andra året etc.

Det passade oss bra. Då kunde vi fokusera på ett projekt åt gången och inte känna stress över allt annat som skulle göras.

Vad gäller trädgården, bo där ett år och se hur årstiderna varierar. Innan ni tar fram spaden. Gå runt och betrakta den som den är. O se vad som blommar och när.

Lycka till

3 gillningar

Vad är det du. “måste” göra?
Njut om det inte finns anmärkningar. Din tid för underhåll etc kommer oavsett skick idag.

Om det inte finns akuta saker att ta tag i - gör så litet som möjligt under 12, helst 24, månader. Som någon annan sa märker du då hur huset uppför sig över säsongerna.

1 gillning

Tack så mycket för alla svar!

The energy consumption of the house was given as 20000 kWh/year.

Åtgärden energideklaration
  • Tätning av fönster och dörrar
  • Temperatursänkning bostadsyta 1 grad
  • Byte till LED-belysning

Den tidigare ägaren angav följande renoveringar:

Renoveringar
  • Alla ytskikt 2006-2009
  • nytt tak 2006
  • omdränerat 2007-10
  • ny elinstallation 2006
  • Våtutrymmen ca 2007-2008 av fackmän
  • nya stammar & vatten till garage 2007-2008