Nytt hus - vad ska jag göra?

Det första jag ville göra är att låta någon inspektera taket/vinden.

Är det någon som har några hantverkare de skulle rekommendera i västra Stockholm?

Gjordes ingen överlåtelsebesiktning? Om taket verkligen är från 2006 så borde det vara lugnt

Det var mycket “Inget att notera.”, förutom:

Inspection

Sockel: Mindre sprickor i puts

Fönster/dörrar: Lite färgsläpp noterades

Rännor/stuprör: I hängrännor finns mossa och skräp.

Yttertak: Det finns pannor som har vittrat sönder samt lite mosspåväxt

Vind: Lokalt lite mikrobiell påväxt

Krypgrund:
Saknar plast mot mark
mindre fuktgenomslag mot yttervägg

Dusch:
Brunnsmanschett (del av tätskikt) som ansluter till golvbrunn med klämring är ej korrekt monterat då del av brunnsmanschetten sticker ut under klämringen, enligt monteringsanvisning är detta ett felaktigt utförande.

Garage/förråd:
Gjutjärnsbrunn
Lite färgsläpp och skador i puts

Hall: Värmerörsfördelning saknar skyddskåp och läckut

Badrum:
Fönster i duschzon
Inbyggt badkar
Vägghängd WC saknar läckut

Kök: Läckageskydd saknas i diskbänksskåpets botten.

Yttertak: Det finns pannor som har vittrat sönder samt lite mosspåväxt

Rekommendationen är att byta ut trasiga/skadade pannor och justera vissa pannor som är “snett” så att vatten inte läcker in i underliggande konstruktioner och orsakar fuktskador. Tillväxt av mossa på takpannorna är en risk ur fuktsynpunkt eftersom takpannans vattenavvisande funktion minskar av mossaväxt. Detta kan leda till fuktrelaterade skador på underliggande takkonstruktion, samt ökad risk för vittring och frysning av takpannorna. Och att mossa rullar ner för hängrännor som kan stoppa vattenflödet, med fuktrelaterade skador som möjlig konsekvens.

Vind: Lokalt lite mikrobiell påväxt

Då husets takkonstruktion med undertak av råspont/brädor har åldersrelaterade förändringar i form av brister/skador, (ex på sådana brister kan vara runt rörgenomföringar och skorsten/missfärgningar/ fuktrosor/blånadssvamp/ eller viss mikrobiell påväxt mm som upptäcktes vid besiktningen, vilket är delvis förväntat brister/fel med tanke på takets konstruktion och ålder i åtanke). Därför rekommenderas att en fackman anlitas för en kontroll/bedömning av orsaken och omfattning av takets skick och eventuella åtgärder.

Jag känner att vi inte behöver göra så mycket inför vintern förutom att kolla tegelpannorna på taket.

Har jag missat något?

Tack! Ventilationen är självdrag, men besiktningsmannen sa att han skulle lämna det så och att det brukar fungera bra i äldre hus.

Jag ska börja jaga alla drag.

Den här vintern ska passera, som många andra innan den…

Jag kanske måste gå med i patreon för att göra en inbjudan… :slight_smile:

1 gillning

Tack så mycket, jag kommer att göra fuktskador till högsta prioritet. Utifrån besiktningen (placerad nedan) har jag inga större bekymmer, men jag vill i alla fall få taket kollat.

1 gillning

Hej,

Med den besiktningen skulle jag kolla taket och fixa golvbrunnen. Därtill ta bort mossan och byta trasiga pannor. Gör detta direkt, då det är läskigt att vara på taket på vintern eller i höstregn och höstvind.

Därtill skulle jag ordnat läckageskydd under diskbänk (och alla andra ev vitvaror som saknar det). Det är enkelt gjort och skönt att ha när man inte vet sina vitvarors status.

Slutligen skulle jag köpt nya b-lister att sätta runt fönster och dörrar. Dessa brukar behöva bytas och kan både spara energi och höja inomhuskomfort.

Mvh

F

1 gillning

Tusen tack! Menar du tätningslister? P-profil? Jag känner inte b-lister.

Grattis! Mät vad som drar el och gå igenom samtliga delar i huset och gör en grov långsiktig underhållsplan om du orkar :slight_smile: ger en rätt bra bild som sedan kan ändras efter prioriteringar. Går att få ungefärliga livslängder på mycket saker som sedan kan ändras beroende på skick mm.

Förbered inför vintern genom följande åtgärder:
Rensa filtren i radiator- och bergvärmesystemen. Igensatta filter försämrar effektiviteten.
Kolla att termostater på radiatorerna fungerar. Ställ in termostater på en lämplig temperatur (hur brukar stå på förpackningen men de har man ju sällan kvar).
Lufta radiatorer. Golvvärmepumpar kan också behöva luftas, det märks genom att det bubblar i rören.
Om något utrymme verkar ha dåligt med radiatorer så kan man installera extra eller större radiator.
När det blir kallt så kollar ni att alla radiatorer blir varma. Om ni fortfarande har problem (det hade vi) så kan man justera flödena i alla slingor och radiatorer.
Minska värmeförluster genom att se till att alla fönster och dörrar är täta (värmekamera hjälper). Installera tätningslister där det behövs.
Om värmesystemet är optimerat enligt ovan kan ni troligen sänka värmepumpens framledningstemperatur på radiatorvattnet, det spar el!

Vi har gjort allt ovan och tror att vi kommer att minska elförbrukningen för 2022 med ca 20% jämfört med 2021. Får vi in energiglasen innan vintern kan det bli ännu bättre. 20-tals villa med bergvärme i Stockholms-området.

1 gillning

Tusen tack, och välkommen!