Tomt som ska bebyggas, tänka på

Vad har ni för erfarenheter att dela med er av i samband med att en tomt ska bebyggas? Året runt standard, uthyrningsmöjligheter, lösvirke vs prefab osv.

Min fråga är generell så alla typer av tips uppskattas.

1 gillning

Jag och min sambo håller på och bygger hus, det finns rätt mycket att tänka på sammanfattningsvis. :sweat_smile:
Byggahus.se är ett sjukt bra forum för alla typer av byggrelaterade frågor, jag skulle börja med att läsa där.

1 gillning

Underskatta inte energiåtgång och kostnader för att få till en trädgård.
Tvåvåningshus är mycket besvärligare att måla.
Försök att få en lokal markentreprenör som gärna fixar i ordning mer än bara en betongplatta och uppfart.
Uppgradera till en diskmaskin från Miele.
Man lär sig mycket av processen!

1 gillning

Spännande tråd!
Om du bygger av lösvirke blir det mer flexibelt med hur du vill ha det (på gott och ont, är du alldeles för ambitiös kan det springa iväg ganska snabbt rent kostnadsmässigt). Om du väljer t.ex. Eksjöhus så vet du redan innan du köpt huset vad du kommer få för något.
För byggarnas skull, snälla välj lösvirke, prefab brukar kräva att schemat ska klaffa till 100% med elektriker, målare etc. Utöver det är det inte alltid säkert att väggdelarna passar ihop med varandra, så det kan vara ett rent helvete.

När det kommer till att välja mellan löpande och fastpris så blir det 9 gånger av 10 billigare med löpande (åtminståne när det kommer till köksbyte, badrumsrenoveringar, utbyggnader och liknande). Men jag vet inte riktigt vad som är bäst när det gäller nybygge. Tror att ett ungefärligt pris alternativt takpris är bäst, det borde banken gå med på också (ta in offerter). Tänk på att alla extraval kostar pengar. Det är många som ber snickaren att fixa många småsaker till ”när de ändå är här”.

Välj en väletablerad firma. Det kan vara lockande att betala ”Jolle polacks grönsaker och snickeri” 300 kr per timme, men då får du också renovera om kåken efter ett och ett halvt år (Obs! Jag menar inte att polacker är dåliga hantverkare, den bästa snickaren som jag känner är från Polen. Men en fullt utländsk firma brukar ha med sig sin hemlands-kultur som innebär att det är viktigare att det går fort och blir billigt än bra).
Runtom Halmstad kostar en bra snickare ca 500 kr i timmen plus moms, det skiljer sig säkert åt i landet, och du ska inte ha enbart priset som referenspunkt, men det ger dig någonting att utgå från.

1 gillning

Vi valde lösvirke, detta då det gav oss friheten att bygga det hus som vi ville ha.
Visst allt blev inte precis så bra som man tänkt sig, men det var mer som blev bättre än vad som blev sämre :slight_smile:

Välj bra och kvalitativa material. Vi har gjort det rent generellt och det blir inte så mycket dyrare men mycket bättre.

Ett annat tips, bygg inte just nu när materialpriserna har exploderat. När det kommer till virke bör det börja leta sig neråt de kommande månaderna. Redan nu är det lättare att hitta material jämfört med för en månad sedan.

Om du kan, gör enkla saker själv, typ isolering, reglar bakom gipsskivor, gipsskivor, utvändig målning mm. Detta då såklart om du inte har ett jobb där du tjänar mer på att jobba.

Pris i min landsända är 560-600 kr/timme inklusive moms.

Allting kostar och det kostar alltid mer än man tror i slutändan.

Spännande. Vi letar med ljus och lykta efter en lite mer fristående tomt där man inte har grannar inpå knuten. Verkar helt omöjligt om man inte vill bo långt ute på landet.

Beställ hem ett antal huskataloger och börja bläddra, gå på visningar, be om ett antal offerter. Känner ni någon vettig som har mycket erfarenhet, ta hjälp av denne. Man brukar säga att första huset bygger man åt sin fiende, det andra åt sin vän och det tredje åt sig själv. Med bra hjälp kanske ni kan få till det redan i första försöket :wink:

/H

Byggde hus för drygt 15 år sen. Detta är vad jag kommer tänka på spontant.

Bygg på en riktigt bra tomt. Där ni kommer trivas.

Bygg där det finns service i form av affärer, skola, dagis och sporthallar. Annars blir man dömd till ett evigt skjutsande.

Avgifter till kommun och lantmäteri o.dyl. kostade en rejäl slant. Dvs sånt som tillkommer utöver kostnad för tomt och själva huset.

Bygg ett vanligt hus. Undvik udda och extrema val.

Satsa på att få det underhållsfritt i så stor utsträckning som möjligt. Typ tegelfasad och aluminiumfönster.

Var noga med husets placering. Tänk igen hur tomten ska se ut när den är klar och förbered för allt. Planera tomten med rätt fall enligt byggregler. Gräv ut för avlopp, fiber, uppfart, häckar, träd och altan m.m. direkt, fyll med matjord respektive kross.

Anlita proffs att få till tomten bra.

Rullad gräsmatta är slöseri. Det är samma underarbete och sått gräs växer upp på några veckor.

Undvik alltför öppen planlösning och vardagsrum som sitter ihop med kök. Undvik onödigt stora fönster om du inte ha sjöutsikt.

En obebyggd omgivning kommer förr eller senare bebyggas med något. En fin skog i närheten kommer förr eller senare avverkas. Räkna med det.

Skriv aldrig på något som grannen vill ha av dig. Typ bygga ett garage på tomtgräns el. dyl.

Huset kommer kosta 25% mer än du trodde när du skrev på.

Välj säkra lösningar på tak, takavvattning, grund och fönster, fasad och ventilation.

Försök få till ett energisnålt hus.

Osv osv

4 gillningar

Tack för alla tips från alla som bidragit.

Apropå säkra lösningar. Vaf är egentligen en säker lösning för grunden? Får intrycket att det ännu inte finns en riktig kanonlösning som står emot fukt, skadedjur, håller riktigt länge osv.

Platta på mark är nog det som oftast rekommenderas och sannolikt också det vanligaste nu för tiden.

Betongplatta är bra. Men det är viktigt att hela konceptet är rätt utfört. Att höjden/fallet är tillräckligt. Att dränering är korrekt utfört. Kapilärbrytande skikt. Leda bort vattnet från stuprören. Inte ha planeringar mot huset osv.

Sen beror det ju på markförhållanden också. Hur högt ligger grundvattnet? Vilken typ av jord? Lera? Sand? Med naturlig dränering är det svårt att misslyckas.

Läs på. Var insatt. Diskutera med den som ska göra jobbet.

Jag skulle bygga i lättbetong och vara noga med stort ljusinsläpp. Uteplats i sydväst, morgonsol i sovrummet, inte så mycket fönster mot norr.

Att etablera en trädgård tar 5-10 år så det är bra att få upp en stomme tidigt, helst några år innan huset är på plats.

Vi ritade vårt eget hus och tog in offerter från en mängd hustillverkare och byggare. Var ungefär 1 miljon dyrare att låta en byggfirma ta allt på totalentreprenad i lösvirke kontra låta hustillverkare bygga allt i storblock med separat entreprenör som monterar och färdigställer.

Rullgräs är inte onödigt. Helt klart värt det.

Ljusinsläpp till rum från FLERA HÅLL är väldigt trevligt.