Bygga hus eller bo kvar i lugn och ro?

Hejhej, alla kloka. Jag behöver hjälp att tänka:

Kommer genom arv bli ägare till en attraktiv tomt med bygglov. Har börjat kolla på att bygga hus där men känner mig kluven.

Bor i ett hus byggt på 50talet men väl underhållet. Har nya fönster, bergvärme, FTX, stort garage m.m. Värt cirka 3 miljoner, belåningsgrad 50%, amorterar 1%. En behaglig tillvaro. Min fru och jag är vanliga knegare.

Samtidigt vore det fint att bygga ett enplanshus att åldras i. Tycker dock att det är för mycket pengar och ett standardhus utan tillval känns på pappret ge mig en lägre standard än mitt gamla hus har och till högre månadskostnad. Den skulle bli 2-3 gånger så hög. Svårt att släppa byggtankarna dock. Det vore spännande.

Har lekt med tanken att simulera ett husbygge genom att ganska exakt räkna ut hur mycket månadskostnaden skulle öka, dra dom pengarna till ett sparkonto och se om det känns värt det, hanterbart.

Vill inte sälja huset, bygga nytt och sedan sakna mitt gamla hus…

Vad tror ni kloka?

1 gillning

På din beskrivning låter det som att bo kvar trumfar nybygge. Utöver alla saker du själv nämnt kommer alla osäkerheter kring bygget, finansieringen etc.

6 gillningar

Jag skulle inte flytta ifrån ett hus där jag trivs riktigt väl bara för att jag ärvt en attraktiv tomt. Tomten skulle istället kunna fungera som en investering om den är betald, för att så småningom säljas.

5 gillningar

TS här :slightly_smiling_face::+1:

Ni bekräftar mina misstankar. Är man inte 10000% säker på att bygga ska man inte göra det. Har tagit in några offerter och det är egentligen bara ett hus man får för pengarna. Ett garage är ett stort tillägg. Göra iordning trädgården är mycket jobb och pengar. Allt det är redan gjort här.

3 gillningar

Varför behålla tomten om du inte vill bygga där? Du kommer att få betala 1% av tax.värdet i årlig fastighetsavgift för tomten.

För pengarna du får loss kan du amortera ned ditt nuvarande bolån, om du har något, eller placera på börsen. Inte konsumera upp!

4 gillningar

Jag har ett sentimentalt band till platsen. Har tillbringat mycket tid där. Det är ju ett arv som sagt. :slightly_smiling_face:

Jag vill inte släppa marken och jag är inte säker att jag kan bo bättre i ett nytt hus. Som en åsna mellan två hötappar, typ…

Lyxproblem 24 karat…

2 gillningar

Behåll den och se det som en tillgång och reservkapital att ta till i en nödsituation.

3 gillningar

Har nyligen byggt hus då det alltid varit en dröm att planera ett eget boende, bygga precis som du vill ha det. Planera rummen som du vill, fönster precis som där du vill etc. Placera huset precis som du vill på denna tomt som du en stor anknytning till.

Men sedan verkar du ha ett bra boende redan, som funkar för er, dvs ni kanske redan har ett drömboende…?

Tilläggas att vi planerade vårt hus i ca 2 år då bygglovet drog ut på tiden. Gjorde en hel del ändringar under den tiden Poängen är att du kan börja planera ett hus nu men sedan bygga ett hus om 3 år eller om 10 år. När du närmar dig pension kanske. Eller så bara skita i det, du har inte lagt några pengar på din planering av huset isåfall bara lite tid. Förutsätter att du sitter och ritar själv. Halva grejen va att planera huset :grinning:.

Sedan gjorde vi mycket själva på insidan, gjorde innerväggar (icke bärande), målade, la golv, innertak för att spara pengar. Men då ska man ha tid och inte tummen mitt i handen. :grinning::wink: Om det är möjligt så ska det inte vara några problem att komma under 3 milj för ett hus.

Vårt hus på 167 kvm förbrukar 7 000 kwh, sedan har vi solceller så vi har inte betalt någon elräkning sedan vi flyttade in, vi får t.o.m pengar tillbaka elbolaget. Så vår boendekostnad är väldigt låg, bortser från bolånet då. Nya hus har oftast mycket lägre driftkostnader.

När jag läser ditt inlägg så känns det redan som du bestämt dig för att bo kvar…? Just nu, men om 10 år kanske du är mer sugen på att bygga. Som andra skrivit, behåll tomten och om 10 år kanske det är bättre/lämpligare att bygga nytt.

2 gillningar

Jo, är man minsta tveksam oavsett anledning ska man inte bygga men det är som att börja titta på ny bil. Den gamla trotjänaren ser lite tråkig ut då :slightly_smiling_face:

Har du lust att dela lite ekonomiska siffror och andra insikter från ert bygge? Att bygga något under 5 miljoner känns omöjligt. Är anläggare och inte snickare så där jag kan spara pengar är före och efter bygget är klart. Schakta före och återställa efter.

1 gillning

Köpte en fastighet med ett hus på som vi rev, va i extremt dåligt skick. Köptes för 1,8 milj, allt var anslutet, dvs el, VA. Fiber tillkom men fanns i gatan. Fanns jordvärme på fastigheten som vi använde till det nya huset.

Det nya huset kostade ca 3,5 milj, där ingår allt. Dvs där ingår solceller, rivning av det gamla huset med återställning av marken kring huset.
Huset kostade kanske 3,2 milj så 300 k för rivning och solceller.

Mycket hänger på byggnadssätt och hur lyxigt du vill ha det. Vi platsgjöt vårt hus i betong, jobbar inom branschen. Inte det billigaste alternativet. Vi köpte bambugolv, inte det billigaste golvet precis men inte det dyraste iheller. Stenskivor på köket, lite dyrare än laminatskiva. Många smågrejor som gör att det springer iväg, gäller att hålla i kostnaderna. Vi har också ftx ventilation, behövs egentligen inte. Endast för bättre komfort.

Så hänger lite hur du vill bygga, lättbetong, trästomme, betong. Träfasad, puts, tegel? Tegel kan kosta 500 k mer än träfasad.

Efter en snabb googling hittade jag detta, om du har möjlighet att själv fixa grunden så verkar det som kan klara dig på under 3 milj. Men man måste såklart lusläsa vad som ingår samt vilken standard det är. Obs jag förespråkar ingen husleverantör utan detta va bara det första jag hitta, finns säkert andra alternativ.

Vet även att vissa husleverantör bygger hus där solceller ingår. Kommer inte ihåg vem men går nog att googla.

-Sedan att gör inga ändringar när du börjat bygga, det blir bara dyrare. Planera och diskutera istället igenom allt innan.
-Det uppstår problem, va beredd på det! Ibland lite större ibland mindre. Vi hade mindre problem, löstes hyfsat smidigt. Vill tro att det va för att vi va duktiga på att planera.
-Vi byggde i egen regi, dvs handlade upp de olika entreprenörer, detta gjorde vi för att jag jobbar inom branschen. Annars rekommenderar jag totalentreprenad.

Grävmaskiner är inte billiga! Där tjänar du en del.

Hm, fick med några punkter om du har några mer specifika frågor/funderingar så är det bara att skriva. :grinning:

Kan du inte börja bygga ett nytt hus på tomten som en hobby, som terapi, som ett kul projekt. När du är färdig kan du sälja, hyra ut eller flytta in.

Jag drömmer om att lära mig en del specifika byggtekniker. Är sugen på att köpa en tomt och bygga ett hus bara för att lära mig några särskilda moment som jag är extra intresserad utav som inte är så vanligt förekommande här i Sverige.