Att köpa tomt och bygga hus själv

Jag har planer på att köpa tomt i göteborgs området för att sedan själv ska bygga ett hus. Men jag vet inte riktigt vad man ska tänka på vid köp av tomt och hur det går till om man vill bygga själv ett hus. Med att bygga hus menar jag då att köpa färdigt byggt hus.

Tacksam för alla råd o tips.

1 gillning

Vill rekommendera Byggahus forum | Byggahus.se
Sitter själv med ritningar just nu.

2 gillningar

Byggde hus för 5 år sedan. Rolig och spännande period. Hjälper gärna till om du har frågor.

I have applied to join their forum, over a year ago, but never go approved :flushed:

Strange, took me less than 30sec. Try again :+1:t2:

Eftersom det är i göteborgsområdet så kan du ju ta en sväng till frölunda och kika på olika husmodeller/tillverkare:

2 gillningar

Tack ska du ha, vad ska man göra för att det inte ska bli så dyrt? Något man kan göra själv? Och sedan vad man ska tänka på vid beställning av hus etc. Vilka tillståbd är nödbändigt att marken har?

Får man rabatt? :slight_smile: jag måste först köpa mark.

Det är ett riktigt spännande projekt
du eventuellt har framför dig? Men bered dig på en mental berg-och-dalbana. Men vad vi växte med uppgiften! Och känslan av att sedan få ungar och låta de växa upp i huset är oslagbart. Sen att jag har målat alla taklister två gånger på varje sida samt hamnat i tingsrätten för förlikning med husleverantör kändes riktigt surt då, men det har bleknat…

Om du nu inte redan har bra koll är det väl lika bra att börja kika på hus och sätta dig in i vilka möjligheter som finns samtidigt som du letar mark. Knyta lite kontakt med tillverkarna.
De vet ju ofta om var det släpps tomter också.

Tack ska du ha, vad ska man göra för att det inte ska bli så dyrt?

Kan man göra saker själv ex måla eller spackla så blir det såklart billigare. Annars uppfattade jag det som ganska prisvärt att låta entrepenaden ordna det mesta. Trädgård! Det är dyrt som fan. Jag bad firman som grävde grunden att trolla med 50 k, resten har jag gjort själv. Snåla på rätt saker, har du småbarn så välj ett billigt golf etc.

Och sedan vad man ska tänka på vid beställning av hus etc. Vilka tillståbd är nödbändigt att marken har?

Husleverantören ordnade allt med bygglovet i princip. Välj en leverantör med bra rating och ta referenser!

Ja set är säkert jätteskönt känsla, man bygger ju något för sig själv och efter sin smak. Men jag förstod inte kan leverantörer anmäla någon för förlikning?

Toppen, tack för tipset set ska jag göra.

Tack för informationen, ja små saker kan jag väl själv göra t.ex måla lägga golv tapetsera osv. Men inte mer. Hur mycket kommer man att behöva i kapital? Jag har räknar på ca. 6 miljoner.

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet

För 6 mille får du kanske en rätt bra tomt i Gbg-området… vill du att det ska räcka till ett schysst husbygge inkl trädgård så får du allt vara varsam med tomtbudgeten.

1 gillning

Mitt bästa ekonomiska tips är att köpa en lättbyggd tomt. Det kan vara svårt att veta innan man börjar gräva men man behöver inte välja ett berg. Vad huset (om du gör som vi och köper nyckelfärdigt) kommer kosta får man bra uppfattning om från husföretaget, men man vet aldrig hur mycket markarbeten det kommer att bli. Mitt andra tips är att gör huset klart direkt. Det blir alltid dyrare att fixa till allt du snålat på i efterhand (om du inte gör allt för egen maskin vill säga.) Att bygga hus är kul och spännande. Vi hade ungefär samma summa pengar som du när vi började.

1 gillning

Det är dyrare att bygga nytt än man tror och framförallt mycket mer arbete än man kan tro.

Tomten kostar. Bra läge - dyrt. Sämre läge - billigare. Det viktigaste är att man bygger i ett område där man kommer att trivas. Nära till arbete, vänner och era fritidsaktiviteter. Nära till dagis. skolor och barnens fritidsaktiviteter.

Själva huset kostar mer än man tror från början. Under projektets gång kommer du göra tillval som du inte visste att du behövde från början.

Garage, friggebod, stensättningar, uppfart, gräsmatta, träd, buskar, rabatter, altan, markiser, utebelysning, staket.

Tomten ska planeras, grund ska gjutas, kommunen ska ha anslutningsavgifter för allt möjligt. El, VA, fiber, fjärrvärme. Det är avgifter för bygglov, lantmäteriet, kvalitetsansvarig. Varje enskild avgift kostar 10-100tkr.

Huset ska målas om det är träfasad. Hyra skylift, köpa/hyra släpvagn. Huset ska inredas. Nya möbler, tavlor, gardiner, persienner, rullgardiner, mattor, lampor. Trädgården behöver redskap, gräsklippare, spadar, snöslunga/skyfflar, stege, häcksax, vattenslang, julbelysning, brevlåda osv.

Om du bygger i ett nytt område där alla bygger ungefär samtidigt kommer du få leva på en byggarbetsplats i tre-fem år. Det är grävmaskiner, lastbilar, vibrerande paddor, hjullastare dagarna i ändå. Det dammar och låter.

Nyckelfärdigt är inte som det låter. Du kommer få lägga in mycket eget arbete innan du står och grillar på altanen medans ungarna leker på gräset. Ny hus är sällan felfria, det kommer dyka upp problem rätt fort men när dom är fixade är det lugnt i 10-20 år innan renoveringarna tar fart.

En annan nackdel med att bygga nytt i ett nytt område är att det är svårt att veta hur det kommer att se ut när alla byggt klart. Köper man gammalt hus har du facit.

En fördel med nybyggande i nytt område är att alla har barn i samma ålder. Ungarna kommer ha jättekul och få vänner i närheten för lång tid framöver. Föräldrarna brukar umgås genom barnen och nybyggare brukar hjälpa varandra och därigenom bygga starka band. När någon säljer sitt hus kommer de nyinflyttade alltid refereras till som ”dom som köpte Anderssons hus”.

Slut rant.

12 gillningar

Tack så mycket ibland tänker man inte på sånt. Man blir bara blind och vill köpa det man gillar.

Jag är tacksam för din tid som du har lagt för att skriva inlägget. Det var väldigt fint skrivet och mycket uppfattande. Jag ska tänka genom dem punkterna, och hoppas att ni lever ett gott liv i era nybyggda hus.