Så här svårt upplevde inte vi att det var. Tråkigt att skrämmas så mycket.
Jag har också byggt hus och upplever att beskrivningen var spot on.
Mycket av det som räknades upp ingick i alla fall i vårt nyckelfärdiga hus. Vi valde ett företag som hade hög standard från start så som innerdörrar som inte bara var smäck och sten i varenda fönsterbräda. Mycket hög standard på vitvaror och garderober (elfa), helkaklat i båda badrummen osv. Även grunden ingick samt grundmålning utebelysning m.m
Lägger till att inget har gått sönder än.
Vilken standard man köper har ju inte så mycket effekt på hur komplicerat själva bygget blir. Visst kan man köpa totalentreprenad och göra snabba enkla val i alla led, samt leja bort målning och trädgård, men vill man verkligen få utväxling på möjligheterna som finns i ett husprojekt så ÄR det mycket jobb och tankekraft som krävs.
Vi byggde ett arkitektritat hus med mycket hög standard för den tiden. Husfirman var en välrenommerad byggare.
Likväl tillkom utgifter enligt min beskrivning av processen ovan. Jag tycker det var mycket arbete, visst man kan leja bort mycket som gräsmatta och annat trädgårdsarbete, altan osv. Men det kostar.
Sen kan det ju vara så att man se husprojektet som ett nöje snarare än ett jobb. För mig var det inget nöje med små barn och pressat arbete.
I vårt fall handlade om leveransskador på fönster och balkongdörr där husleverantören trilskades med åtgärd så vi höll inne pengar. Vilket resulterade i en sväng till Tingsrätten men också åtgärd från leverantörens sida.
Där håller jag med delvis. Satsa på bra kvalitet för inredning kök och badrum, för de kommer du inte vilja göra om inom den närmsta 10årsperioden. Men du kanske inte behöver isolera/inreda klart övervåningen? Vi inredde övervåningen enl vår plan först när ungarna föddes. Boende på 100 m2 entreplan räckte gott åt oss de första åren…
Jag inser så klart att vi hade tur med superbra byggare. Men ibland känns det som att folk vill skrämmas för att tuffa sig lite och inte unna andra att bygga. Men när jag pratat runt så är det fler jag träffat som haft ett smidigt bygge. 6 miljoner är mycket pengar att lägga in så jag tror att hen som fråga kommer fixa detta galant. Vi hade också ca 6 miljoner och det var skönt att luta sig mot. Banken hade aldrig sett en så bra planerat budget.
Ibland känns det som att folk projicerar sina helt ogrundade antaganden på andra…
Det är så med det mesta, speciellt på detta forumet för det blir mycket detaljer och man vrider och vänder på det mesta
Samma sak när man ska köpa hus, det låter det på vissa att det krävs dubbla examen. En som byggingenjör och en som ekonom för att ens vara behörig och ”klara av” att köpa ett hus.
Sen har jag sett folk som knappt kan ett barr svenska som köpt hus och bott i hus 20-30 år.
Nu är ju inte mina svar ogrundade med tanke på att även jag har gått igenom det som frågas om.
Nu syftade jag inte på dina svar om husbygge utan din kommentar om att någon skulle försöka ”tuffa sig” eller inte ”unna” någon annan att bygga…
Högst märkliga reaktioner på mitt inlägg må jag säga.
Jag räknar upp kostnader som alla husbyggare kommer få oavsett husleverantör. Oavsett hur bra husbyggare nån anser sig ha kommer kommunen ändå vilja ha betalt för bygglovsansökan och VA. Energibolaget för att koppla in el och eventuell fjärrvärme. Fiberbolaget för fiber. Osv.
Att det var mycket arbete med att planera tomt och måla hus är en subjektiv upplevelse från min sida. Kanske ni snöt det ur näsan vad vet jag? För oss tog det hela semestern den sommaren.
Jag som är van att undersöka och räkna på saker blev förvånad när jag insåg hur pass mycket extrakostnader som tillkommer utöver katalogpris och tomtmark. Detta är en upplevelse som jag delar med många andra jag känner som byggt hus.
Att misstänkliggöra mig för att vilja skrämma folk och spela tuff är en udda reaktion må jag säga.
Jag har inte byggt hus själv men däremot har min bror gjort det. I området där han bor har väldigt många gjort det. Den bild du har gett av kostnader och “jobbigheter” uppfattar jag som korrekt. Vi pratar om ett kataloghus nu. Jag skulle själv inte orka med att hålla på och fixa allt som han har gjort. Nu har han en extrem tomt och det har förstås bidragit. Om man har en fyrkantig platt ruta (typ) så är det så klart enklare.
Av det som hans grannar gjort har det också blivit tydligt att det finns väsentliga risker med att bygga själv. Hos en granne sprack bottenplattan efter att huset ställts på plats. De fick riva ner huset, gjuta en ny grund och bygga upp allt igen. I ett annat fall finns/fanns ett träsk på tomten. Kommer det lite regn så blir det snabbt mycket blött där. Lite trist att bo mitt i ett träsk. När det rör sig om tomter i attraktivt läge blir det lätt att vissa frestas till att “fuska” lite för att kunna använda mark som egentligen inte är riktigt lämplig att bygga på. Säkert går det att “fixa” på olika sätt men det känns ändå onödigt.
I vårt fall hade husbolaget redan räknat med de extra kostnader du räknar upp. De var med i deras kalkyl just för att man inte ska bli förvånad. Vi fick till och med ta bort en rad då vatten redan var framdraget. Då huset blev billigare än kalkylen. Kunde kosta på ett ännu finare kök ist. Trädgården har fått växa fram under tiden vi bott in oss och har varit ett trevligt arbete om man gillar sådant. Att måla huset blev jag lite förvånad över att det var dyrt men det var väl det som kändes lite förvånande.
Du är helt enkelt lite bättre på att kalkylera än oss andra ![]()
Från en som inte byggt nytt men flyttat in som andra ägare. Tänk på hur du lägger huset på tomten och hur du lägger upp planlösningen utifrån väderstrecken.
Vi har en jättefin uteplats i anslutning till köket, tyvärr dock i skugga efter kl 15….
Fundera också på förvaring och planlösning. Se till att ha inbyggda garderober (eller plats för motsvarande) i varje sovrum exempelvis. Snåla inte på ytan för groventré/tvättstuga, du vill antagligen ha plats där att hänga tvätt/förvara grejer.
Lycka till! ![]()
Även det med väderstreck fick vi hjälp av husbolaget. Hade inte tänkt på det innan.
Tack för bra information ![]()