Instämmer help på den punkten.
Så tråkigt att få den erfarenheten:-(
Jag är är också sådan som räknar på saker mycket. Men när vi byggde gjorde vår underbara säljare det åt oss. Han var fantastisk. Som jag skrev ovan så var kalkylen fel fast åt andra hållet. Dels för att mycket var förberedd och betalt av tidigare ägare men också för att det fanns pantbrev vi kunde ta över. Bygget gick också helt utan problem.
Om jag skulle bygga så skulle jag kunna tänka mig att ha vinylgolv. Dom är snygga nu för tiden och man kan spara en liten slant.
Vi räknade för ett tag sedan på en 1-plansvilla på 85 - 100 kvm med källare. Allt inkl tomt på 2,5 miljoner, rivning av gammalt hus på tomten grävjobb, bygglov mm gick på dryga 7 miljoner. Totalentreprenad.
Priserna måste ökat otroligt. Vårt bygge gick på 8 miljoner totalt och då kostade tomten 3,5. Men vi fick ett stort tvåplanshus 200m2 och många lyxiga detaljer. Men det är väl just material som blivit dyrt. Vi hade också jätte låga räntekostnader. Två år senare kostade liknande tomt 6 miljoner så vi hade tur också. Det senaste året har jag inte sett någon tomt till salu så jag har svårt att uppskatta pris idag men kanske samma som vi köpte för om jag gissar.
Jag har sen tonåren drömt om att få bygga hus. Men det kanske är en omöjlighet med mina förutsättningar. Men om jag haft större kapital skulle jag byggt ett litet timmerhus. ![]()
Gillar lilla Aarni från Honka, men jag hade nog tagit bort bastun och stoppat ett badkar där. ![]()
https://honka.com/se/sv/timmerhus/aarni-60-1a-sv/
Men jag har dålig koll på vad ett sånt litet hus kostar, kanske 2-3 miljoner om man bortser från tomtpris?
Håller med i det mesta av det @KaptenZoom lyfter fram. Har själva byggt nytt hus en gång och haft insyn på ett hyfsat antal nybyggnationer. Har dessutom haft ytterligare ett antal hus/sommarstugor att jämföra med genom livet.
Många underskattar tillkommande kostnader närmaste åren efter bygget UTÖVER initiala byggkostnaden.
Samma sak hur lätt det är att sväva iväg på enskilda “tillval/uppgraderingar” som i slutändan brukar kunna bli en ansenlig summa.
Dessutom underskattar många den energi/engagemang de flesta måste ELLER väljer att lägga ner i själva besluts/byggprocessen. Händer nu och då att en skilsmässa kommer som en tråkig följd av nybyggen, ofta i tidsmässig kombination med småbarnsår och dessutom karriärfunderingar.
Nyckelfärdigt hus innebär inte “färdigt” på samma sätt som att flytta in i en lägenhet. På ett nyckelfärdigt hus återstår många moment med utrustning, tomt, garage osv innan det är lika “färdigt” som när man köper ett begagnat hus. På ett begagnat hus får man istället ta över allt som i tid ligger mer eller längre bort i slitage/renoveringscykeln.
På samma sätt är “totalentreprenad” ingen garanti för en smärtfri byggprocess även om man då i många stycken slipper planera/leda olika yrkesgrupper själv. Samtidigt har man då betydligt mindre att säga till om vem som utför olika moment.
MIN bild av hur man hitta bra hantverkare är att börja med att hitta EN bra hantverkare som sen i sin tur får välja vem DE vill samarbeta med. De duktiga hantverkarna vill oftast jobba med andra duktiga och är dessutom måna om sina rykten.