Jag flikar in med en del då jag anser mig själv kunnig inom området, jag jobbar inom byggsektorn och har själv byggt nytt. Totalrenovering 50m2 + tillbyggnad 110m2.
Vi köpte ett risigt hus till bra peng 2017 som låg på perfekt läge för oss på landet. Vi hade supertur och fick det till tomtpriset i princip + 100-200k. Vi har gjort nästan allt själva.
Ni skriver att ni inte är särskilt händiga. Det beror på hur lätt ni har att lära och viljan.
Men vill man inte göra något då hade jag räknat med en husfirma som lättaste valet där allt är på totalentreprenad, där ni inte gör något ö.h.t. själva. Det brukar oftast innebära att ni faktiskt inte ens får vara på byggarbetsplatsen.
Några fallgropar många fastnar i när de försöker beräkna kostnader för att bygga nytt, oavsett om de gör det med firma eller själva.
Man underskattar kostnaden för grundläggning. Här kan priserna variera från 300.000 till över miljonen om du köpt en tomt på ett träsk. Transport av massor (jord, grus, sten) kostar sjukt mycket. Sprängning av tomten (bergigt?) kan medföra extrakostnader i tätbebyggt område. Grundfirman brukar älska att hitta på saker som är utanför offerten.
ÄTA (Ändringar) kan vara sjukt dyra mitt i ett bygge, exempelvis om ni glömt att ni vill ha utebelysning. Här brukar husfirmorna hämta hem goda marginaler.
"Vi kan lägga golv själv" - Det är skitlätt, men husfirman drar generellt bara av en bråkdel av priset som golvet kostar i butik. Sen betalar de 1/3 mot vad ni kan köpa det själv för.
Utöver detta tillkommer tiden och energin, särskilt när saker går fel. För något blir alltid fel.
Några av mina bästa tips till er om ni vill bygga nytt:
Välj en tomt ni gillar, lägesmässigt alltså. Välj därefter huset. Inte vice versa. Ett av de större misstagen man gör som nybyggare är att man väljer ett hus i en huskatalog, sen tomt. Det ser bara förjävligt ut.
Prata med varandra. Relationen brukar oftast hamna under press när man gör ett sådant här stort projekt.
Låt det ta tid. S t r e s s a inte igenom beslut. Man ska ofta leva med det i många år efter.
Det blir alltid dyrare än man trodde. Inte för oss dock, men jag gjorde världens superbudget
Jag kanske behöver köra en Fikatillsammans om att bygga på Patreon eller något om @janbolmeson tycker det vore en kul idé.