Hus - köpa eller bygga nytt?

Hej,

Jag och min fru har letat hus i ca ett år. Vi har varit med i ett par budgivningar men prisökningen som skett under 2020 gör att hus som tidigare var inom vår budget nu känns övervärderade. Vi har således börjat kika på att istället köpa tomtmark och bygga nytt.

1. Vad tror ni är mest fördelaktigt ur ett privatekonomiskt perspektiv, köpa eller bygga nytt (ska tilläggas att vi inte är särskilt händiga :sweat_smile: )

2. Någon som vet om tomt/markpriserna har haft samma utveckling som villapriserna senaste året?

3. Är byggkostnaderna korrelerade med bostadsmarknaden?

4. Vad bör vi tänka på/ta med i kalkylen när vi räknar på ett nybygge?

//
AN

1 gillning

Tror tomt/byggpriser oftast korrelerar med begagnat-huspriser.

Så är ni inte själva händiga/har prisvärda hantverks kontakter så kan ni nog räkna med liknande prisökning på nybyggt som på begagnat.

I dagens Covidtider verkar det också vara stor efterfrågan på hantverkstjänster så även det bör man ha i åtanke vid ev nybyggnadsplaner.

Några tankar

1. I genomsnitt går det nog på ett ut. Annars hade ju alla gjort si eller så. Men kan ju såklart skilja på en viss plats/område etc. Man får helt enkelt räkna så gott man kan för alla alternativ. Fördelen med att bygga nytt IMO är att man får det precis som man vill, inte att det blir billigare. Men det kan ju göra att man slipper betala för något man eg. inte vill ha.

2. På platser där efterfrågan överstiger utbudet så har nog tomtpriserna gått upp ungefär lika mycket som befintliga hus. Dvs, totalen köpa tomt + bygga hus landar nog i samma härad. Ingen säljer ju tomter för mindre än de kan.

3. Ja till viss del absolut. Hög efterfrågan möjliggör för byggare att inte ge rabatter i onödan.

Tror också detta, finns inget definitivt rätt svar. Om medskepulanterna i ditt område uppskattar snabbheten och enkelheten med ett färdigt hus kommer det vara bättre rent ekonomiskt att bygga nytt. Likaså om de är dåliga på att uppskatta kostnaden för underhåll, vilket skrämmande många är. Det har liksom blivit :exploding_head: när man påtalar för folk att de måste räkna på att ex taket redan legat på kåken i 30 år, elen aldrig är omdragen sedan 1950 etc när de köper huset och ska uppskatta underhållskostnaderna.

1 gillning

Jag flikar in med en del då jag anser mig själv kunnig inom området, jag jobbar inom byggsektorn och har själv byggt nytt. Totalrenovering 50m2 + tillbyggnad 110m2.

Vi köpte ett risigt hus till bra peng 2017 som låg på perfekt läge för oss på landet. Vi hade supertur och fick det till tomtpriset i princip + 100-200k. Vi har gjort nästan allt själva.

Ni skriver att ni inte är särskilt händiga. Det beror på hur lätt ni har att lära och viljan.

Men vill man inte göra något då hade jag räknat med en husfirma som lättaste valet där allt är på totalentreprenad, där ni inte gör något ö.h.t. själva. Det brukar oftast innebära att ni faktiskt inte ens får vara på byggarbetsplatsen.

Några fallgropar många fastnar i när de försöker beräkna kostnader för att bygga nytt, oavsett om de gör det med firma eller själva.

Man underskattar kostnaden för grundläggning. Här kan priserna variera från 300.000 till över miljonen om du köpt en tomt på ett träsk. Transport av massor (jord, grus, sten) kostar sjukt mycket. Sprängning av tomten (bergigt?) kan medföra extrakostnader i tätbebyggt område. Grundfirman brukar älska att hitta på saker som är utanför offerten.

ÄTA (Ändringar) kan vara sjukt dyra mitt i ett bygge, exempelvis om ni glömt att ni vill ha utebelysning. Här brukar husfirmorna hämta hem goda marginaler.

"Vi kan lägga golv själv" - Det är skitlätt, men husfirman drar generellt bara av en bråkdel av priset som golvet kostar i butik. Sen betalar de 1/3 mot vad ni kan köpa det själv för.

Utöver detta tillkommer tiden och energin, särskilt när saker går fel. För något blir alltid fel.

Några av mina bästa tips till er om ni vill bygga nytt:

Välj en tomt ni gillar, lägesmässigt alltså. Välj därefter huset. Inte vice versa. Ett av de större misstagen man gör som nybyggare är att man väljer ett hus i en huskatalog, sen tomt. Det ser bara förjävligt ut.

Prata med varandra. Relationen brukar oftast hamna under press när man gör ett sådant här stort projekt.

Låt det ta tid. S t r e s s a inte igenom beslut. Man ska ofta leva med det i många år efter.

Det blir alltid dyrare än man trodde. Inte för oss dock, men jag gjorde världens superbudget

Jag kanske behöver köra en Fikatillsammans om att bygga på Patreon eller något om @janbolmeson tycker det vore en kul idé. :sweat_smile:

13 gillningar

Jag och sambon är lite i samma situation. Kan också tänka mig att bygga nytt och då i så fall leja bort allt jobb.

Som jag ser det är en av anledningarna att bygga nytt att man får ett bekymmersfritt boende med minimalt med underhåll under lång tid framöver. Jag tycker själv att gamla slitna hus, åtminstone lokalt där jag bor, känns väldigt övervärderade till skillnad från nybyggda hus. Priserna borde skilja mer än vad de gör.

Min reflektion gällande tomtpriser lokalt är att de tomter som släpps på den fria marknaden verkar korrelera med huspriser i stort. Sen finns här också en kommunal tomtkö där kommunen släpper tomter efter plats i kön och till ett fast pris. Priset på de kommunala tomterna är väldigt lågt satt i förhållande till vad marknadspriset skulle blivit. Uppskattar att en tomt som skulle gått för 2 miljoner på marknaden kan säljas av kommunen för ex. 800 000.

Jag är absolut på. Du har ju en massa andra spännande tankar också. Låt oss planera in det. Återkommer till dig på mejl! :slightly_smiling_face:

5 gillningar

Tack för jättebra input!
Hade varit kanon med en FikaTillsamman på ämnet!

1 gillning

Kan göra ett tillägg här som jag inte ser någon annanstans i tråden då jag själv räknade på det här. Om du bor på en liten ort med billiga begagnade hus så är det oftast mera lönsamt att köpa begagnat. Om du bor på en större ort där priserna är dyrare är det lite mera lönsamt att bygga nytt. Kostnaden för själva bygget brukar vara ungefär detsamma, bara marken som skiljer, men det brukar enligt min erfarenhet skilja mindre än huspriserna på ett färdigt hus.