Kostnader och tankar kring hus (nytt & gammalt)

Jag har sedan mina föräldrar flyttade från villa 2012 alltid längtat tillbaka till en villa och vantrivs i lägenheter och även radhus (testat bo hos min bror ensam i deras radhus och det är som lägenhet fast du inte har någon över eller under dig).

Jag har drömmar om att bo i villa och allra helst bygga hus någon gång. Det jag undrar är om någon vill dela med sig om deras kostnad för att bygga hus senaste åren - det har ju hänt mycket med priserna men för att få en uppfattning. Vet att alla avgifter varierar kraftigt men kostnaden för grund, stomme och saker man måste ha för att det ska kallas ett hus. Alltså icke kostnad för ett kök och badrum exempelvis eftersom man kan bygga ett kök för 25.000 likaväl som 500.000.

Finns det någon anledning att inte bygga hus förutom ökade kostnader jämtemot lägenhet?

Bor förövrigt i Stockholms län och även här jag vill bo framöver som det ser ut nu. Tacksam för era tankar och råd!

Det finns väl tusen anledningar till att bo i lägenhet istället för hus. De 2 vanligaste, förutom pengar(gäller dock att jämföra rätt här, finns ju många dyra lägenheter också), tänker jag är:

• all tid det tar at ta hand om trädgård och underhålla huset. Man kan göra mycket roligt med den tiden om du har något annat intresse än ovanstående.
  • vill du bo centralt i en stad så finns sällan alternativet eget hus. Egentligen behöver det inte ens vara särskilt centralt, bara inte bo i en villamatta där befolkningstätheten är så låg att det inte finns någon kollektivtrafik/service etc.
1 gillning

Och tvärtom… :wink:

1 gillning

Hej!

Har du sett denna tråd? För er som funderar på att köpa hus

Där diskuteras både nybyggnationer och köp av äldre hus.

Såklart! Alla boendeformer har sina fördelar och nackdelar.

Det tar 10 år att få upp en hyffsad trädgård från platta marken. En klar nackdel om man gillar trädgård. Men läget är viktigare.

Spännande. Läste igenom, mycket bra tankar. Inte så mycket om själva boendeformen (lgh elr hus t.ex) men mycket bra tankar!

1 gillning